Nykomling säger Hej!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skäddan
    • September 2012
    • 3

    Nykomling säger Hej!

    Hej,
    Nyregistrerad medlem och har tidigare bara besökt Zoopet för att finna svar på de frågor som dyker upp i samband med uppstart av akvarium. Har startat ett 120 liters SA tillsammans med min 6-åriga dotter för några veckor sedan.
    Hade själv ett antal kar i olika storlekar i föräldrarhemmet, men varit akvarielös sedan jag flyttade hemifrån (för drygt 15 år sedan!).

    Karet vi startat kom med fiskar och växter från några släktingar. Flytten från de tidigare ägarna gick bra och alla växter och fiskar har överlevt. De tidigare ägarna hade hittat en balas i akvariet trots avsaknad av vattenbyten och näring/CO2 tillsatser. Jag kör dock med jämna vattenbyten, PMDD och EC. Har även börjat samla på mig prylar för att dra igång ett DYI CO2-system (the cheap way, med tre 1,5 liters PET, slang och spridare) som på sikt får ersätta EC. Invånarna i karet består idag av riktiga Svenssonfiskar – tre palettciklicer, två eldbukar, fem långsträckta pansarmalar, några kuli, ett stim zebra och ett gäng guppy.




    Ha överseende med mina frågor (och mina risiga iPhone-bilder) då jag är lite ringrostig.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej och välkommen till forumet och lycka till med akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Välkommen
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Välkommen och lycka till.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Skäddan
          • September 2012
          • 3

          #5
          Tackar.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Nykomling säger Hej!

            Välkommen! och himla trevligt att du presenterar dig direkt
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Skäddan
              • September 2012
              • 3

              #7
              Tillökning i akvariet – tre veckor efter start.
              Mitt palettpar (har två honor och en hane) fick tillökning imorse.

              This is "Palett" by Henrik Nordgren on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

              (Här skall, om jag gjort rätt en länk eller en vimeo-film ligga.) Edit: verkar som filmen inte är uppladdad riktigt ännu.....


              Kommer troligen låta ynglen gå kvar i akvariet för att som om och hur de klarar sig. Vi får se om det blir eldbukar, zebrafiskar eller rent av guppy som får proteintillskott i på menyn .

              Hanen som fram till i morse varit mycket aggressiv mot den andra honan (och alla andra fiskar som närmat sig den kruka paret håller till i) har redan börjat visa nytt intresse för henne. Den honan har nu mörknat i färgerna och verkar "parningsklar" och dansar för hanen. Vi får väl se om det blir yngel även där.


              En fråga till den som känner sig hugad – Jag har just dragit igång en enkel CO2-anläggning (petflaska/mäsk-varianten). Kommer det påverka ynglen på negativt sätt?

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #8
                Hej och välkommen Skäddan

                Kul att höra att ditt akvarium verkar fungera bra och att du redan har lite action däri .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                Arbetssätt...