NEJ, min mal dör IGEN! HJÄLP!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariagustafsson
    • September 2012
    • 3

    NEJ, min mal dör IGEN! HJÄLP!!

    Hejsan!

    För cirka 5 veckor sedan köpte jag ett nytt akvarium. Det är på cirka 50 Liter.

    Jag köpte 6 fiskar varav en mal men redan efter 3 timmar dog den (endast malen nu 4 veckor senare lever fortfarande dfe andra 5 fiskarna). Jag fick då åka till affären där jag köpte fiskarna och efter ett vattenprov sa dem att vattnet var alldeles för rent!

    De sa åt mig att återkomma efter cirka 2-3 veckor och hur jag skulle gå till väga för att det skulle blir bra värden på vattnet, och efter tre veckor åkte jag och vattenhalten var bra enligt dem så idag var det okej att köpa en ny mal. Nu har det gått 4 timmar och malen har DÖTT..... jag kan inte förstå detta!! köpte även en annan fisk men den simmar som de andra fiskarna!

    vattnets temp ligger strax över 25 grader. Jag har 2 dvärggurami, 2 silverhajar, de andra två vet jag inte namnen på den ena ser ut som en guldfisk med många olika färger och den jag köpte idag är avlång å smal. jag har växter både plast och äkta, ett skepp och stenar att göma sig under.

    SNÄLLA hjälp mig så jag vet hur jag ska göra för att mina malar ska må bra!!

    tacksam för alla svar!!!!

    MVH MARIA
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    En fråga direkt. Har du koppat in dina fiskar på rätt sätt? Vad för mal har du köpt? Malar är extra känsliga har jag fått lära mig och måste koppas in extra försiktigt. Dvs säga att först lägger man ner påsen i akvariet 10-15 min så att temperaturen i påsen jämnas ut i nivå med den i akvariet. Sedan öser man i ca 1 dl vatten med ca 10 minuters mellanrum 3-4-5 ggr för att slutligen håva upp fisken och försiktigt lägga ner den i akvariet. Vattnet i påsen häller du ut i slasken.

    Sen är det bra att läsa på om de fiskar du redan nu har i ditt kar. Silverhajen blir alldeles för stor för ditt lilla 50-liters liksom din guldfisk (om det är en guldfisk). Vad har du för övriga fiskar i det?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • mariagustafsson
      • September 2012
      • 3

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Min mal är en Näsharneskmal.

      När jag frågade dem i affären om hur jag skulle hälla i fiskarna så svarade dem om det räckte med att hälla i cirka 1 dl vatten från akvariumet till påsen med malen i, efter 10 minuter skulle jag hälla i både malen och vattnet i akvariumet.

      Jag har 2silverhajar, 2 dvärgguramis och 1 "guldfisk" och dem i affären sa att det inte skulle vara några problem och der verkar som att de andra fiskarna mår bra!

      Mycket tacksam för att du tig din tid att svara!!
      MVH Maria

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Hej och välkommen till zoopet!

        För det första så ska du lämna tillbaka dina silverhajar då de blir på tok för stora och om de i djuraffären sa att det går bra med silverhajar i ett så litet akvarium, tycker jag att du ska kräva att de tar tillbaka hajarna och ger tillbaka pengarna..
        Jag blir väldigt arg när djuraffärer inte tar sitt ansvar och informerar korrekt..
        Fisken som ser ut som en guldfisk är troligen en slöjstjärt och de blir även de för stora, samma sak lämna genast tillbaka den och om de har sagt att det går bra..
        Dvärgguramis är inte alltid den bästa fisken att börja med då de är känsliga mot dåligt vatten, men om du lyckas ändå så ska du vara glad över det..
        Den avlånga och smala fisken kan kanske vara en kuhlii-ål om den simmar vid bottnen, det är vad jag hoppas på att det är..
        Gällande malen (vet inte om du kommer ihåg namnet), men är det en med sugmun så borde det vara en ancistrus eller otociclus..
        Något fel på ditt akvarium är det inte i det här fallet utan du har fått dåliga malar helt enkelt, ancistrusen är en av de tåligaste fiskarna som man kan ha och finns det inte alger i akvariet så kan man stöd fodra med fodertabletter..

        Ursäkta att jag säger detta, men plastväxter är rent skit (enligt mig i alla fall)..

        MVH// Patrik
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • mariagustafsson
          • September 2012
          • 3

          #5
          hejsan Patrik!

          Stort tack för bra information och visat intresse!

          jag är även ny på denna sidan och provade skicka ett privat meddelande till dig men hade inte några meddelanden i min utkog! så jag unrade bara om du fick mitt mail?

          MVH
          Maria

          Kommentar

          Arbetssätt...