Hjälp mina fiskar verkar må dåligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solkatten20
    • September 2012
    • 19

    Hjälp mina fiskar verkar må dåligt!

    Mitt på dagen idag var allt frid och fröjd. Jag matade dem lite och alla var vrålhungriga eftersom de inte fått mat sen i förrgår (nystartat akvarium med första fiskarna för en vecka och två dar sen). Nu när jag kom hem och tände i rummet och sen i akvariet är kardinaltetrorna helt bleka, en del liksom dippar lite med huvudet nedåt. Rosentetrorna och fantomtetrorna håller till precis vid botten. Vad har hänt???

    Det är dags för vattenbyte ikväll. Ska sätta igång med det om en halvtimme ungefär. Kan deras tillstånd bero på att vattnet behöver bytas (senast gjorde jag det i måndags, alltså tre dagar sen)? Eller kan det vara nitrit? Mina två julii verkar må bra.

    Så vad ska jag göra nu??


    Nu, en kvart senare har de kommit igång lite grann. Kardinalerna är fortfarande något bleka men har fått lite mer färg. De övriga verkar också lite piggare. Blir det så där när det blir mörkt i akvariet? Kan det vara mörkret det beror på alltså? Jag har ingen erfarenhet alls av akvarier och blev lite orolig när jag såg att flera stod på huvudet och att kardinaltetrorna var så bleka.
    Senast redigerad av solkatten20; 20 September 2012, 20:22.
  • solkatten20
    • September 2012
    • 19

    #2
    Fiskarna kanske bara sov. Nu är de som vanligt igen

    Sover de framstupa på huvudet?

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av solkatten20
      Mitt på dagen idag var allt frid och fröjd. Jag matade dem lite och alla var vrålhungriga eftersom de inte fått mat sen i förrgår (nystartat akvarium med första fiskarna för en vecka och två dar sen). Nu när jag kom hem och tände i rummet och sen i akvariet är kardinaltetrorna helt bleka, en del liksom dippar lite med huvudet nedåt. Rosentetrorna och fantomtetrorna håller till precis vid botten. Vad har hänt???

      Det är dags för vattenbyte ikväll. Ska sätta igång med det om en halvtimme ungefär. Kan deras tillstånd bero på att vattnet behöver bytas (senast gjorde jag det i måndags, alltså tre dagar sen)? Eller kan det vara nitrit? Mina två julii verkar må bra.

      Så vad ska jag göra nu??


      Nu, en kvart senare har de kommit igång lite grann. Kardinalerna är fortfarande något bleka men har fått lite mer färg. De övriga verkar också lite piggare. Blir det så där när det blir mörkt i akvariet? Kan det vara mörkret det beror på alltså? Jag har ingen erfarenhet alls av akvarier och blev lite orolig när jag såg att flera stod på huvudet och att kardinaltetrorna var så bleka.
      Kolla nitritvärdet!!

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av solkatten20
        Fiskarna kanske bara sov. Nu är de som vanligt igen

        Sover de framstupa på huvudet?
        Jepp.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • solkatten20
          • September 2012
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Kolla nitritvärdet!!

          /Inger
          Hur kollar jag nitritvärdet?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av solkatten20
            Hur kollar jag nitritvärdet?
            Det finns nitrittest, att köpa hos din zoobutik. Köp dropptest - inte teststickor!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              #7
              Börja med att lukta på vattnet. Om det känns som nåt du inte vill simma i, byt lite vatten. Är det nitrit så är det täta och små vattenbyten som gäller.

              Hur stort är karet?
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av solkatten20
                Mitt på dagen idag var allt frid och fröjd. Jag matade dem lite och alla var vrålhungriga eftersom de inte fått mat sen i förrgår (nystartat akvarium med första fiskarna för en vecka och två dar sen). Nu när jag kom hem och tände i rummet och sen i akvariet är kardinaltetrorna helt bleka, en del liksom dippar lite med huvudet nedåt. Rosentetrorna och fantomtetrorna håller till precis vid botten. Vad har hänt???

                Det är dags för vattenbyte ikväll. Ska sätta igång med det om en halvtimme ungefär. Kan deras tillstånd bero på att vattnet behöver bytas (senast gjorde jag det i måndags, alltså tre dagar sen)? Eller kan det vara nitrit? Mina två julii verkar må bra.

                Så vad ska jag göra nu??


                Nu, en kvart senare har de kommit igång lite grann. Kardinalerna är fortfarande något bleka men har fått lite mer färg. De övriga verkar också lite piggare. Blir det så där när det blir mörkt i akvariet? Kan det vara mörkret det beror på alltså? Jag har ingen erfarenhet alls av akvarier och blev lite orolig när jag såg att flera stod på huvudet och att kardinaltetrorna var så bleka.
                Tände akvariet när jag kom hem...? Har du det släckt om dagarna när du inte är hemma menar du? Om det är så tycker jag du skaffar en timer så de får kontinuerliga belysningstider. Att teror är bleka när ljuset tänds i akvariet är helt normalt.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  frugan min är rätt blek i truten om jag tänder 60 Wattslampan 50 cm från hennes ansikte klockan 03,45.......

                  och prexis som nyvkana fiskar som blir röda och blå när de vaknar blir frugan det i ansiktet om jag tänder lampan 03,45....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • GulaHuset
                    • September 2012
                    • 65

                    #10
                    Är nybörjare själv - släppte ner första fiskarna igår, men jag kanske kan vara till hjälp ändå? Någonstans har jag nyss läst att om fiskarna simmar med nedböjt huvud kan de ha ätit för mycket. Maten flyter, så de försöker motverka att flyta genom att böja huvudet nedåt. Hittar inte källan till denna information i detta n
                    u, dock. Trodde det var i akvarieboken, men det var nog någonstans på nätet...
                    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      mina sussar me huvvet neråt oberoende om de är svältfödda eller proppmätta
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        frugan min är rätt blek i truten om jag tänder 60 Wattslampan 50 cm från hennes ansikte klockan 03,45.......

                        och prexis som nyvkana fiskar som blir röda och blå när de vaknar blir frugan det i ansiktet om jag tänder lampan 03,45....
                        Jag vet en till som blir röd och blå i det läget.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • solkatten20
                          • September 2012
                          • 19

                          #13
                          Tack för alla svar!! Jag har inte varit inte på forumet på några dagar, men jag blev glad över att hitta så många svar. Det var inget fel på dem (puh!) utan de sov uppenbarligen.

                          Jag har nu satt en timer och det känns bra för fiskarna tror jag och alltså i förlängningen även för mig

                          Jag är som sagt nybörjarakvarist och har redan lärt mig massor tack vare alla erfarna akvarister här på forumet. Tack igen!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...