Hur ser man skillnad på kön på ancistrusmal?Överbefolkning i karet :-O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Hur ser man skillnad på kön på ancistrusmal?Överbefolkning i karet :-O

    Hur ser man skillnad på könen när det gäller Ancistrusmalar?Har fått för mig att hanarna har skägg men det har visat sig att det inte stämmer..Finns det annat man kan se skillnaden på?
    Senast redigerad av Kisekatten; 19 September 2012, 14:33.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hur har du fått reda på att det här med skägget inte stämmer?

    Vad jag vet så gäller det..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det finns honor som har lite längst ner, runt nosen, men de flesta honor har nog inget alls. Har den många, och långa spröt, som går upp på nosen, mot huvudet, så är det en hane. Däremot finns det, vad jag har förstått, arter där både honor och hanar har lika mycket, men så är det alltså inte på den "vanliga" Ancistrusen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #4
        Har tre malar utan skägg i ett av mina akvarium och såg att den ena ligger och fläktar på orangea ägg under stocken :-O

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Kisekatten
          Har tre malar utan skägg i ett av mina akvarium och såg att den ena ligger och fläktar på orangea ägg under stocken :-O
          Har den inga spröt så låter det som en hona, men det är hanen som vaktar äggen. Om det inte är en ung hane utan spröt, men är de könsmogna då?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            ibland...inte ofta...men ibland kan vissa hanar ha vääääldigt lite skägg, samma som hos människor, och ibland kan då honor ha lite skägg, samma som hos människor, och då kan de vara förvillande lika,,,,,men det är ganska sällsynt......
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7
              Ser inte ens tillstymmelse till skägg på malarna i det akvariumet..fast dom är kanske nyrakade
              Kan dom kanske lägga ägg som inte är befruktade?Även om det låter underligt varför dom skulle göra det...

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Kisekatten
                Ser inte ens tillstymmelse till skägg på malarna i det akvariumet..fast dom är kanske nyrakade
                Kan dom kanske lägga ägg som inte är befruktade?Även om det låter underligt varför dom skulle göra det...

                varför inte, det gör ju honor av manniskosläktet varje månad......

                skämt åsido, det är nog liiiite ovanligt, vissa ciklider kan göra det, men aldrig hört talas om malar som gör det.....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kisekatten
                  • January 2011
                  • 126

                  #9
                  Hmm..ja då verkar det mycket märkligt det som pågår hemma hos mig

                  Kommentar

                  • Jojje81
                    • April 2012
                    • 17

                    #10
                    Sv: Hur ser man skillnad på kön på ancistrusmal?Överbefolkning i karet :-O

                    Är du säker på att det är ancistrus malar, lägg gärna in en bild...



                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    Arbetssätt...