Hur många fiskar i vårt 112-litersakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solkatten20
    • September 2012
    • 19

    Hur många fiskar i vårt 112-litersakvarium?

    Vi startade akvariet för en vecka sen (förra lördagen), och i tisdags satte vi in tio kardinaltetror och sju rosentetror. Allt har gått jättebra och de verkar trivas. Vi har en ganska stor rot i akvariet, två stenar som bildar som en grotta och så ganska mycket växter (åtta stycken), men inga som flyter vid ytan.

    Idag har vi satt in sju fantomtetror (svart) och två malar som hette typ julii eller nåt sånt. De är liksom leopartmönstrade och ca 2,5 cm långa.

    Frågan är hur många fiskar som är lämpligt att ha i ett akvarium av den här storleken (112 liter)? Vi hade gärna velat ha någon sort med lite mer färg också, typ svärdbärare, platy av någon sort eller kanske kampfisk. Vad kan vara lämpligt i så fall? Eller så ska vi sätta in några honor till fantomtetrorna, för det verkar som om vi bara har fått hanar från affären. Vad jag kan se är det ingen som skiftar i rött, och om jag hade vetat det när jag var där i eftermiddags hade jag bett om det på plats men det fick jag precis veta.

    Så frågorna är alltså:
    Hur många fiskar är lagom i vårt akvarium? Vi har nu 10 kardinaltetror, 7 rosentetror, 7 svarta fantomtetror och två malar.
    Vilka fiskar kan passa ihop med dessa?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Nitriten kommer kicka in efter ungefär 14 dgr (efter första fisken kom i karet) och därför ska du i detta läge inte fundera på att uttöka fiskantalet, du kan grunna på fiskar i 3-4 veckor till
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Lite saker som du inte direkt frågor efter men kanske kan va bra att tänka på. Om du inte förcyklat ditt akvarium bör du ha koll på hur dina fiskar mår och nitritnivån. Kan läsa mer om detta ex här : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

      Sen gissar jag på att du har corydoras julii som är en stimfisk och skulle må bra att vara fler än 2. För att sedan svara på det du egentligen frågar om skulle det säkert gå med någon art till, förutsatt att ni har en bra filtrering. Platyn blir ju mindre än svärdbärare och är väl att föredra. Sen är dessa två rätt bra på att yngla av sig så risken är att man får mer fisk än vad som är lämpligt. Kampfisk kan jag inte så mycket om så det får någon annan uttala sig om.

      Kommentar

      • solkatten20
        • September 2012
        • 19

        #4
        Aha, då ska vi definitivt lugna oss lite med fler fiskar. Det är ju redan 24 stycken plus två julii. Och vi har bara haft igång akvariet i en vecka. I affären sa de att det var helt okej med den mängden och jag litade tyvärr på dem. Just nu ser det bra ut, men vi får se hur det går. Vi har nog varit lite för snabba med fiskmängden . Hoppas hoppas det går bra ändå.

        Hur märker vi om det har blivit nitrit i karet?

        Kommentar

        • solkatten20
          • September 2012
          • 19

          #5
          Salamander, tack för svar. Vi har en Eheim ytterfilterpump för 150 L som verkar jättebra. Ja, det är julii vi har och de får samma foder som de andra, något som heter JBL Novo color (flingfoder). Jag är lite orolig att de inte ska få tillräckligt att äta av den flingmat som ramlar ner (det mesta äts upp innan det når botten) och vi har ju bara haft akvariet i en vecka.

          Hur många veckor bör vi vänta innan våra 24 fiskar får sällskap av några platy? Jag inser att vi kanske gått för fort fram när det gäller antalet fiskar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Ursprungligen postat av solkatten20

            Hur märker vi om det har blivit nitrit i karet?
            Tecken kan ofta vara att alla fiskar ligger och flämtar utefter botten eller strax under ytan och kan leda till att de får bestående men eller till dödsfall. Lösningen till att unvika nitrittoppar är att snåla med maten första månaden och gärna använda en bakteriekultur. Ett par msk salt till 100L minskar skadeverkningen från nitrit, om det skulle uppstå.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag är lite nyfiken på dina malar..
              Om det heter juli något så misstänker jag att ni har fått hem något helt annat än malar..
              Skulle ni kunna lägga upp en bild så att man kan få se dem?

              Om man inte är goldmedlem så måste man lägga upp dilden på en annan sida och länka till den..

              Är det inte malar utan det jag misstänker att det kan vara så kan ni få problem, då ni isåfall har fått en sorts ciklid från tangayika-sjön i afrika..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Skulle gissa att det är denna som avses med julii: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1

                De trivs för övrigt bäst i grupp, så ni borde skaffa i alla fall 4-6 till.
                Senast redigerad av Shepard; 16 September 2012, 22:42.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Salamader
                  • August 2010
                  • 99

                  #9
                  Angående matningen så klarar de sig säkert, är du osäker kan du köpa något som sjunker, typ tabletter. Men jag hade varit mer orolig att det matas för mycket såhär i början. Som Åheim skriver, mata försiktigt, jag matar varannan dag i nystartat kar. Vad det gäller hur länge du behöver vänta så hade jag inte tillsatt någon ny fisk närmaste månaden.

                  Kommentar

                  • solkatten20
                    • September 2012
                    • 19

                    #10
                    julii

                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Skulle gissa att det är denna som avses med julii: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1

                    De trivs för övrigt bäst i grupp, så ni borde skaffa i alla fall 4-6 till.
                    Alldeles riktigt, det är precis den vi har. Kan vi skaffa fler redan nu, trots att akvariet startades för nio dagar sen och där redan finns 24 fiskar och två julii?

                    Kommentar

                    • solkatten20
                      • September 2012
                      • 19

                      #11
                      Tack för alla svar. Jag är helt nybörjare på det här så det är mycket värt med hjälp. Jag tänker helt klart vänta med fler fiskar i akvariet ett bra tag nu, men jag vill ju att mina två julii ska må bra. Är det bäst för dem om de får sällskap av fyra julii till nu på en gång eller ska jag vänta med dem också?

                      Kommentar

                      • Salamader
                        • August 2010
                        • 99

                        #12
                        Jag hade väntat, de klarar sig ett par veckor.

                        Kommentar

                        • solkatten20
                          • September 2012
                          • 19

                          #13
                          Okej, då får de ge sig till tåls så länge
                          Jag måste passa på att fråga om vattenbyte också. Jag får lite olika svar i affären när det gäller vattenbyte. En person säger "byt var tredje dag i två veckor", en annan säger att det räcker med ett vattenbyte i veckan, en tredje säger "byt två gånger i veckan". Alla tre säger att jag ska byta dagen efter nyinsatt fisk så det har jag gjort. Men i övrigt känner jag mig något förvirrad.

                          Jag har hittills bytt två gånger (i onsdags, dagen efter de första fiskarnas ankomst och nu ikväll, också dagen efter nästa fiskisättning) och varje gång tillsatt Safe start och Easy balance, för den mängd vatten jag bytt. Är det lagom med vattenbyte var tredje dag nu i början eller är det överdrivet ofta? Hur länge ska jag hålla på med det i så fall?

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Skulle gissa att det är denna som avses med julii: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1

                            De trivs för övrigt bäst i grupp, så ni borde skaffa i alla fall 4-6 till.
                            Tänkte inte på andra namnet i det latinska namnet.. :$
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...