Matfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • .L.
    • September 2012
    • 25

    Matfunderingar

    Hej, har ett nystartat akvarium där det än så länge bor 3 körsbärsräkor och 4 kardinalfiskar (de ska få fler vänner snart), och har lite funderingar på hur jag ska sköta matningen. När jag köpte fiskarna så köpte jag mattabletter till räkorna och flingfoder till fiskarna men hur ska jag se till att de äter rätt mat? Inte för att jag tror att det är skadligt för dem att äta fel mat men fiskarna är ju lite mer på och skrämmer bort räkorna så att dom inte får så mycket medans fiskarna snarare äter mer än de borde. Hur ska jag se till att räkorna får sin mat i fred? Det finns ju inte så mycket alger än eftersom det är så nytt...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Matfunderingar

    Räkorna kommer hitta massa egen mat bland grus o på växter som du inte ser med blotta ögat. Räkor är dessutom rätt aktiva på natten så släng i de där tabletterna när du släckt karet. Men de äter flingfoder med som hamnar på botten etc. Var dock försiktig med matningen nu de första 4 veckorna. Annars kommer nitrit som ett brev på posten

    Kommentar

    • .L.
      • September 2012
      • 25

      #3
      Okej tack! Joo de äter gärna flingfodret om de hinner före fiskarna, men fiskarna äter ju så slaffsigt så det lossnar många småbitar till räkorna

      Kommentar

      • .L.
        • September 2012
        • 25

        #4
        Har nu lite problem med matfördelningen fiskarna emellan, några äter och äter och blir jättetjocka medan några lite mindre fiskar som var fina och runda när jag köpte dom bara blir tunnare och tunnare, är lite orolig för dom små stackarna, dom kommer liksom inte intill när det är matdags och ibland så verkar det som att dom inte ens fattar att det är matdags

        Kommentar

        Arbetssätt...