Tror dom ska ha bebisar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teljemo
    • August 2012
    • 72

    Tror dom ska ha bebisar....

    Har ett ganska blandat akvarium.. rädd att ynglen kanske blir mat?

    Dom fiskar som ser ut att yngla snar är:
    Platy
    Guppy
    Silver molly

    i akvariumet finns det Mosaikgurami som är lite större än dom andra, tänkte att dom kanske käkar yngel.
    vi har även några kuliålar, klogrodor, pansarmalar, guld molly och kardinal tetror...

    hur ska man gå tillväga?.. ska man skaffa nåt?.. sett nån typ av "bur" man kan ha i akvariumet.. eller ska man skaffa ett separat akvarium o säppa ner ynglena där när dom kommer??..

    ja har ingen aning...
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Jo, det finns ett par olika varianter av yngelburar att fästa på kanten i akvariet. Bäst är givetvis att ha ett speciellt yngelakvarium. Vill du ha yngel kvar så måste du fixa något sådant alternativ. Annars blir det fest på yngel i karet när det är så dags...
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      eller så låter du de bara gå kavar i stora karet o yngla av sig där. levandefödare ( molly ,platy, guppy) förökar sig som ogräs så yngel kommer du garanterat få.

      ha ordentligt med växter så kommer alltid några yngel överleva..

      Kommentar

      • Teljemo
        • August 2012
        • 72

        #4
        köpte yngelbur..
        lagt i guppys igår..

        men nu börjar de ju bli skitigt på botten i yngelburen efter dom...
        ska man hålla ur dom o rensa o fånga dom igen.. o hålla på så..
        kan man ha dom där nu tills dom ynglar.. vet inte hur lång tid de tar..

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Du har nu upptäckt en av nackdelarna med yngelkasse.... miljön blir inte särskilt bra. hannesc råd är det allra bästa, eller så skaffar du ett eget akvarium till dina levandefödare. Alla fiskar äter i princip det som går in i munnen, och guppy brukar man ha i klogrodsakvarium som foderproducenter, dvs grodorna äter ynglen.
          Kardinaltetror är kända yngelätare och skulle tro att kuulhiålarna kan tugga i sig en och annan. Likaså kommer de olika levandefödarna ta sig en smakbit, liksom troligen mor och far.
          När man har en sån mix av fiskar så är det liksom inte att räkna med att få upp så värst många yngel, mer av en slump om det överlever några.
          Hur stort akvarium har du till så många fiskar?
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Teljemo
            • August 2012
            • 72

            #6
            Dom fiskarma är i mitt 110l akvarium.. Fyllt med en blandning fredliga små fiskar...
            Klogrodorna satt båda 2 o väntade vid yngelburen idag.. Dom vet vad som väntar då.. Hehe..

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              'Fredliga' betyder inte att de inte äter yngel, utan snarare att de inte biter på fenor eller hävdar revir.
              Personligen tycker jag att det räcker med de fiskar du har i ett akvarium av den storleken.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Teljemo
                • August 2012
                • 72

                #8
                ja de gör det helt klart.. håller på att installera ett 375 liters nu där några årte nog kommer få hoppa över till (kanske, inte bestämt mig för vad jag ska ha ännu)

                Kommentar

                Arbetssätt...