Ännu ett dödsdömt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Ännu ett dödsdömt akvarium?

    [54 liter, 6 vuxna guppyhonor, ca 12 yngel, ancistrus samt några malaysiska sandsniglar]

    Jag kapade en annan tråd men föreslogs att starta en egen. Min fråga är: Är det kört för mig?

    Jag startade upp mitt alldeles nya akvarium för ungefär 6 veckor sedan. Trots att jag läste på innan (har ju inte haft akvarium på 15 år, så uppdatering var ju på plats) så gjorde jag ALLA nybörjartabbar på en gång. I min iver över att äntligen bli akvarieägare igen köpte jag fiskar samma dag jag startade upp akvariet och jag sköljde dessutom inte sanden. I panik har jag därefter fortsatt att göra tabbar och nu står jag på randen till mental kollaps!

    Testerna (stickor än så länge, men skall så fort jag kommer åt införskaffa dropptest) visar på så gott som bara bra resultat, men något är bevisligen på tok. Vattnet är fullt av små partiklar och botten är bajsig och stökig. Fiskarna ser inte lyckliga ut. Vid första vattenbytet gjorde jag - en panikåtgärd då jag misstänkte att den osköljda sanden var orsak till det orena utseendet på vattnet - rent filtret, vilket jag då trodde var kloggat med sandsmuts. Sedan dess har jag bytt vatten tre gånger vilket har inkluderat fåfänga försök att få bort smuts från botten- vilket jag såklart i sin tur också har läst mig till vara en tabbe. Vid varje byte - och vid uppstart - har tillsats både vattenberedare och biofiltermedium. (Sera Aquatan och Sera bio Nitrivec)

    Jag har matat ca 1 gång om dagen med granulat (har en foderautomat med detta i, så det sköter sig självt) och ibland lyxat till det med lite flingor för de små liven. Dock inte mer än att det försvinner innan det hinner sjunka undan. Ancistrusarna får 1-2 maltabletter någon gång i veckan. Jag misstänker att jag har matat för mycket, så nu har jag inlett operation svält; mat var tredje dag för en tid framöver.

    De vuxna gyppysarna verkar ha antingen det ena eller det andra felet. Min första hane dog efter sitt första dygn här - han såg inte ut att ha klarat resan - och den andra ungefär tre veckor senare. Nu ser den ena honan ut att vara på väg att kila; hon har magrat och står och ser bedrövad ut eller beter sig mycket underligt i undanskymt hörn. Två andra honor simmar en aning lustigt och en ser ut att vara liksom svullen runt vad jag antar är analöppningen. MEN: Förutom möjligen ett lite magert yngel ser alla yngel ytterst nöjda ut. De simmar runt, letar mat och verkar helt oberörda av bekymren här i världen.

    Så nu känner jag mig desperat! Jag har några idéer, t ex att tillfälligt flytta över fiskarna i ett <20l akvarium för två veckor under vilket jag låter mitt akvarium "starta på nytt". Låter det som en bra idé? Och skall jag isf slita ut sand och rubbet, skölja igenom och starta upp fräscht och nytt?

    Om jag ska låta akvariet hämta sig i nuvarande skick, vad skall jag då ta till för åtgärder för att underlätta för bakteriefloran och - framförallt - för mina fiskar? På djuraffären sålde han mig lite salt som han föreslog att jag skulle tillsätta för att göra mig av med en eventuell svampinfektion på guppysarna, men ser inga tecken på svamp på dem, och fenorna kan jag inte tycka har påverkats något alls. Jag tycker det är lite smådålig fart på filtret - även om ytan rör sig. Vore det en idé att byta ut filtermaterialet? (Vad som nu kan fungera till min Aquael fan-1 plus.) Kanske behöver jag göra rent de mekaniska delarna även om jag inte bör röra filtret?

    Vad har ni för förslag, fantastiska Zoopetare? All hjälp mottages tacksamt!
    Senast redigerad av tazzrat; 08 September 2012, 23:32.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Skriver här också då
    Tycker alla akvarium ska förses med samma text som Liftarens guide till galaxen

    "Ta det lugnt".

    Gör inget drastiskt, gör upp en plan som du följer och njut av ditt akvarium.
    Om jag var du skulle jag göra som följer.
    1 Vatten byte en gång per vecka, minst 30%
    2 Mata max varannan dag, fiskarna hittar alltid lite annat gojs dom kan smaska på så dom svälter inte.
    3 Låt filtret vara, visst det kommer kanske minska lite i flöde men låt det göra det då det är ingen fara. Om det blir totalstopp på ett par veckor så har du antagligen för litet filter, krama då ur filtersvampen 1 gång snabbt i en hink med akvarievatten i samband med vattenbytet så får du bort det värsta "mekaniska" smutsen.
    4 Låt sanden vara, det tar lite tid innan den biologiska nedbrytningen kommer igång. Det gör inget om du har lite skräp på botten, om det skulle bli för mycket kan du suga upp det lösa skräpet i samband med vattenbytet men låt sanden ligga.
    5 I med mer växter, växter hjälper till med nedbrytningen av nitrit och avlastar filtret i början.
    6 Njut av fiskarna. Det var väl därför du skaffade dom i första läget?
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Tackar! Svarade i den andra tråden! §:o)

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Nu kör vi vidare i den här tråden tycker jag. Be en moderator flytta inläggen så får du en egen tråd med alla dina svar i.

        En jätte bra egenskap när man har akvarium är att vara lite lat, det medför att man inte gör några förhastade åtgärder.
        Jag kastade också i alldeles för mycket fisk i början men det gick faktiskt helt ok, jag hade ganska mycket växter och höll koll på nitriten och matningen så det bör funka för dig också.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Detta skrev jag i förra tråden:
          Oj. Det var mycket du berättar. Vad jag försöker förstå är att du läste på innan, men gjorde sedan tvärt om och fortsatte med det hela vägen?

          Jag tror du inte i första hand behöver starta om utan i första hand tänka om!
          Om du läser nybörjarguide och annat här i forumet och sedan tänker hur du skulle gjort idag om du gjort om resan.
          Istället för att få ett dussin panikråd behöver du ett eget tänk om hur du själv tror akvariet ska skötas.
          Hur tycker du själv det ska skötas?

          Du är ju mån om att få det bra men överlåter matandet till en automat. För mig som ligger några veckor efter dig ger jag maten varannan till var tredje dag och med full koll så att det är uppätet på 2-5 minuter max.

          Så bara din övermatning av akvariet är tokfel
          Läs igenom alla grundinstruktioner och skriv ner själv gärna här i den här tråden hur du tror du ska sköta akvariet, så tror jag du får många kloka råd.

          En nybörjares första steg är att läsa och begrunda och skapa en plan för hur ens akvarium ska skötas. Jag tror ditt huvudproblem är att du inte haft en plan. Du kan alltid starta om akvariet, men då ska det vara med nya insikter och bättre plan.

          Hoppas du inte tycker att jag går på för mycket. Tycker att vi ska vara rädd om våra fiskar och då är det viktigt att vi förstår hur vi ska sköta dem. Sedan gör ju alla tabbar. Men du beskriver dina egna handlingar som på impuls, inte på en plan.

          Så kom igen nu. Sätt dig ner och skriv ner steg för steg hur ditt akvarium skulle ha startats. Börja där. Håller tummarna för att du är beredd att tänka om. Men till och börja med. Ta kontroll över ditt övermatande. Den vanligaste orsaken för många fiskproblem är övermatning.

          Du får väl se det här som en liten utmaning

          Sedan tycker jag egentligen att du ska lyfta ut din fråga i en egen tråd. Gör du det kommer jag att lägga in samma svar där.
          _____________________________________________

          Har nu läst igenom i den andra tråden hur du svarat på mitt inlägg och måste säga att jag blir glad över hur du tog det. Backar på uttrycket tokfel och förstår att det är i omsorg om dina fiskar du skaffat den lösningen med foderautomat.

          Men även om du skrivit svaret så har jag kanske ändå inte förstått varför du övergav en plan som var genomtänkt?
          Du hade ju lagt ner så mycket tid på att få det rätt.

          Sedan apropå maten till fiskarna så är det ju inte enbart risken för att få foder liggande som gör att man matar varannan dag. Det blir ju mer avfall och urin ju mer mat de får.
          I 54 liter så är akvariet så litet att det behövs ganska lite för att balansen och vattenvärdena ska tipp fel. Så ju mindra akvarium desto försiktigare kanske man får vara med fiskinsläpp och utfodring. I naturen finns ofta inte mat varje dag.
          Senast redigerad av Bluewing; 08 September 2012, 21:56.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Vara lat är jag expert på. §;o) Men när det gäller djurliv man har ansvar för så blir jag alltid så fruktansvärt paranoid. ...Och nu SER jag ju att de stora guppysarna inte är nöjda (rentav sjuka!?) och därför blir jag ju extra desperat/stressad.

            Ja, det är ju just det jag frågar mig också; Hur kunde jag glömma precis allt jag hade tänkt igenom? Flera veckors research precis inför uppstarten (och slösurfande i månader innan dess) och plötsligt står jag där och gör precis allt jag svor att jag inte skulle göra. (Som t ex just övermata; "Äh, det där minns jag ju. Övermata har jag koll på att inte göra!"...) Så nej, jag har inget bra svar. Förutom att jag är bättre överlag på att göra planer än vad jag är på att följa dem. §:o\

            Mjo- jag har ju förstått det där också med att ju mer man matar, desto mer restprodukter blir det ju. ...Och även att fiskar äter om dom får mat oavsett om dom "behöver" eller ej, just för att det ju liksom är vad dom sysslar med i det fria; jaga mat.

            Jag önskar att jag hade plats för ett större akvarium eftersom jag minns vilken skillnad det var på skötsel på dem, men trångboddheten gjorde sig påmind när jag kikade runt. §:o\

            Jag ska följa era råd; upprätta en ny plan och hålla is i magen. Köpa fler växter, göra mina planerade dropptester och hålla matningen nere. Jag välkomnar all hjälp jag kan få, och tackar er innerligt för den hjälp jag redan fått! §:o)

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ännu ett dödsdömt akvarium?

              Att vi gör fel gör inget. Det viktiga är vad vi gör när vi upptäcker det. Känner verkligen igen mig i vad som händer inombords när något i akvariet "skenar iväg" och man blir helt desperat och vill ha en snabb lösning. Men då har vänligt erfaret folk tjatat på mig att ta det lugnt.

              Så din inställning nu. Precis som du försöker tänka. Tror jag är början på att bli akvarist på riktigt. Ingen här har gjort rätt från start ;-)
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Exakt; man vill ju inte att de små liven i akvariet ska lida, och att då veta att de mår dåligt för att man själv gjort fel, det är ingen uppmuntrande tanke. §xo| Men nu ska vi ta saker en i taget. Eftersom jag har en akvariedagbok från dag 1 har jag ju en grund att fortsätta planerandet i den. Jag ska få ordning på eländet. §;o)

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Inte så lätt att starta upp ett helt nytt akvarium. Det tar tid innan man fått igång det och fått till den där balansen. Ta det lugnt så går det bra. Bli inte förskräckt när det sedan börjar dyka upp en del alger. Det hör till. Hjälp och stöttning finns här..

                  Själv startade jag med ett 60-liters i dec förra året för att testa om det funkade att starta upp en gammal hobby igen. Vi är nog rätt många som som nu gör en omstart av en gammal hobby och upptäcker att så mycket nytt har hänt på den fronten. Efter ett halvår bytte jag upp mig till 100 liter. Och nu har jag 180 liter och är nöjd med den storleken. Nu som först, när jag bytt upp mig till den storlek jag vill ha och det hela har gått igenom en riktig algboom, så börja det fungera ordentligt.

                  Så ditt akvarium är absolut inte dödsdömt. Tålamod...
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Det är inte lätt alla gånger, men lättare vore det om man gjorde rätt från start. §;o) Alger oroar jag mig inte alls för; dels huserar fyra små Ancistrus hos mig tills dom vuxit till sig och dels är alger tämligen lätta att hålla rätt på. Just nu har jag dock funderingar på att gå upp till 16 timmar ljus om dagen för att ge växterna maximal ljustid. Jag vet inte hur bra detta är i övrigt. §:o\

                    Jag skickade idag iväg ett bud för att inhandla dropptester medan jag jobbade. Dock fick han för dagen endast tag i nitrit-test, vilket iofs var det viktigaste. Det visar noll i nitrit, så då är den saken relativt avklarad. Jag har även utökat min växtarsenal med två växter, och nu känns det som att jag inte får plats med mer om jag vill ha någorlunda fria ytor i akvariet. Eller jo- om jag möblerar om lite mer, men jag vill inte gräva runt i gruset för mycket just nu.

                    Den guppyn som inte verkade må så bra är nu verkligen döende. Under gårdagskvällen började hon få ryck och stoja från ena änden till andra änden av akvariet, och detta inte i upprätt läge. Hon ligger nu mest på sidan och vi ser över hur vi kan avliva henne på mest humant vis. Kanhända är detta något parasit-liknande och isf lär jag se även de andra guppysarna gå igenom samma sak inom kort. §:o\

                    Jag försöker googla runt, men jag vet inte alls hur jag ska söka; så många saker som ger samma symptom, men jag har inget annat att gå på än att de ser olyckliga ut, att en har blivit helt på snedden och att någon annan till- och från simmar lite instabilt ibland. (...Vilket jag också fruktar KAN vara min paranoia som sätter in...) Jag skall söka runt lite till. Uppdaterar i tråden så småningom, UTIFALL någon är intresserad hur eländet tar sig!

                    Tack igen; det är underbart att ha denna enorma skattkista av fiskvänner och kunskap att vända sig till!

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Om guppysar kan jag ingenting. Men det finns en annan sajt som handlar enbart (mest) om dessa.
                      Nånting med simblåsan kanske??
                      Nyttiga och bra saker som hjälper dig en bra bit på vägen när du känner dig lite vilde och behöver vägledning.


                      Småfiskar har jag rullat in i lite hushållspapper och sedan dunkat näven på den. Sen är den garanterat död, snabbt och smärtfritt.

                      Fortsätt att skriva här så ser vi hur det går för dig och en massa tips kommer att dyka upp.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • tazzrat

                        • July 2012
                        • 211

                        #12
                        Tack! Jag har surfat runt även på den sidan, men har inte funnit något som riktigt stämmer överens med mina bekymmer. Istället blir jag bara ännu mer paranoid och börjar hitta fel från alla kategorier. "Ser jag inte att bajset ser lite konstigt ut? Är dom inte lite svullna?" etc. §xo|

                        Jag inbillar mig att fiskarna ser gladare ut idag, men antagligen för att jag har gjort mig av med den som var i tydligast dåligt skick. Den portion mat dom fick försvann snabbt och överlag ser dom ut att röra sig lite mer nöjt. Jag skall beställa mer tester från nätet idag; har såklart drabbats av lite egen ohälsa och kommer inte kunna ta mig till någon djuraffär under dagen, så som jag tänkt mig. §xo|

                        Uppdaterar när jag har något mer att säga!

                        Tack igen!

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #13
                          16 timmar ljus är på tok för mycket. Allmänt rekommenderas ca 10 timmar. Det gäller även hos s k växtakvarister där man använder kol- och andra näringstillsatser.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • zoddri
                            • June 2012
                            • 144

                            #14
                            En annan viktig sak är ju att inte göra allt på en gång
                            Fiskarna dör ju inte på löpande band så allt är ju inte helt åt skogen.

                            Dammsug botten, gör täta vattenbyten, lukta på vattnet och om det känns fel så vet du att du behöver byta mera. Var inte rädd för att göra det flera gånger om dagen ifall det luktar kloak i karet. Det behövs.
                            Sen måste det ju, som du vet, finnas lite skit i karet. Men inte så mycket att det kloggar igen filtret. Balansgång

                            Och sen får du förbereda dig på att ancistrusarna nog kommer att "växa ur" karet, de blir ganska så stora efter ett tag. Men det är ett senare problem.
                            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                            250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                            Kommentar

                            • tazzrat

                              • July 2012
                              • 211

                              #15
                              "Fiskarna dör ju inte på löpande band så allt är ju inte helt åt skogen." Nej, exakt, men tre guppysar på 6 veckor känns mycket. §:o( Vet dock inte kvaliteten på dem; kanhända de var lite småkrassliga från start. Åtminstone första hanen som satte livet till eftersom han dog efter två dygn.

                              Dammsuga botten har jag förstått att jag ska göra relativt måttligt, åtminstone inte mer än lätt på grusytan; att riva upp skiten torde skapa mer bekymmer än att låta det ligga för att låta bakteriefloran göra sitt jobb. Men såklart kommer jag vid nästa vattenbyte (vilket jag hade tänkt mig skall ske om någon dag) att lite lätt skumma över grusytan för att ta bort det överflöd som behagar följa med.

                              Vattnet är verkligen helt luktfritt; jag känner knappt ens den sedvanliga "akvariedoften" när jag sniffar på vattnet. Jag upplever - antagligen inbilskt önsketänkande - att vattnet dessutom har klarnat lite tills idag. Kanhända de nya växterna har fångat upp lite flytskit eller så har det faktiskt börjar lägga sig nu. Jag har lite av en hinna på ytan, men jag har läst mig till att det kan vara någon form av proteinhinna, möjligen beroende på tidigare övermatningen. Såg för första gången idag att när guppysarna simmar runt på ytan i vad jag ibland uppfattat som "luftkippande", så putsar de helt enkelt ytan. Intressant och tror det är första gången jag sett det. De spottar sedan ut det o form av små vita skräppartiklar, ungefär som att de spottar ut det mindre välsmakande av hinnan.

                              Som jag nämnde så bor Ancistrusarna lite tillfälligt hos mig medan de är små; det var "svärfar" som blev förivrade sig lite med antalet till mitt lilla vattenbestånd. Han ville nog dela med sig då hans förökar sig som rena rama ohyran. §;o) Jag har hoppats kunna behålla en av dem i slutändan, men det beror på hur det ter sig. Jag har förstått att även om fiskar nu faktiskt "anpassar storleken" och verkar trivas så betyder inte det att de får ett fullgott liv.

                              Så 16 timmar ljus är för mycket? För fiskarna eller för växterna? §:oO Jag har hittat 10-12 timmar överallt, men tänkte ge växterna maximalt med "naturlig näring". Det blir alltså alldeles galet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...