Kan man använda växtnäring, vattenberedningsmedel, salt samtidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rara
    • September 2012
    • 5

    Kan man använda växtnäring, vattenberedningsmedel, salt samtidigt?

    Hej,
    mellankillen önskade sig ett akvarium och han fick ett litet 54-liters, undertecknad blev fast på köpet.
    Efter ett rätt okomplicerat första år med neontetror, guppies och en liten mal har våren och sommaren präglats av sjukdomar (ibland vitaprick, ibland bara långsam avmagring) och fiskdöd. Nu finns där några tetror, platy och molly.
    Hade först bara pmdd i vattnet. Har efter allt elände fått råden att salta (haft ektozon i karet, havssalt i intensivbad) , använda vattenberedningsmedel (ingen nitrit men lite högt klorvärde) och till råga på allt har en kur mot vitapricksjukan passerat också. Just nu mår firrarna bra men det känns rätt instabilt. Växterna har börjat se lite trista ut och jag insåg häromdagen att växtnäringen blivit bortglömd. Byter ca 30-40% vav & rengör filtret de andra veckorna, ibland små extrabyten om sonen matat extra givmilt.

    Min fråga är nu hur jag ska tänka vid vattenbyten, ska man först hälla i vattenberedningsmedel och salta sen plus växtnäring? Eller tar de ut varann? Eller blir det för mycket salter?
    Hyfsat förvirrad, tacksam på förhand om ni kan råda mig hur akvariet ska bli friskare!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Hej och välkommen.

    1)
    Rengör filter ENBART om det börjar minska i blåset.
    Ett normalt innerfilter ska tuffa 3-6 månader mellan rengöringarna.
    Om det kloggar igen fortare är det nått som är fel. Antingen för mycket
    fisk i karet, eller gigantisk övermatning.

    2)
    Salt använder jag ENBART vid yttersta nödfall vid sjukdomar eller nystart.
    Annars inte, och så skall det nog vara i ett kar som ert. Det är ju trots allt
    ett SÖT-vattenskar.

    3)
    Vattenberedningsmedel brukar i normala inte alls behövas. Det är bara i
    vissa fall där kloraminhalten är hög, och där man gör stora vattenbyten på
    30-40% i veckan till vissa fiskar, ex tangayika / malawifiskar.

    4)
    Jag drattar ner växtnäring minuten efter jag har drattat ner nytt vatten.
    Och då sakta hälla det i pumpens utblås, så det blir en snabb spridning
    av medlet i karet.

    5)
    Stabilitet är ett extremt viktigt ord inom akvarievärlden.
    Så, stabila veckoliga vattenbyten är viktiga.
    Stabil matning är extremt viktigt. Det är inte helt enkelt med barn ibland.
    Men det får man nog ta sig lite tid i att utbilda dom till rätt mängd.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Kan man använda växtnäring, vattenberedningsmedel, salt samtidigt?

      Agree med ken

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Men om man nu vill använda vattenberedninsmedel, när skall man då tillsätta det ihop med PMDD etc

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          öh spelar ingen roll. tillsätt det när du gjort VB.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Kan man använda växtnäring, vattenberedningsmedel, salt samtidigt?

            Nja. Vattenberedningsmedel har ju just funktionen rensa vattnet från kemikalier så den kan ta ut pmdd. Tillsätt beredningsmedel dagen efter vb är mitt råd.

            Viktigast är nog att du läser kensas första svar. Överdriven filter- och bottenrengörning i kombination med övermatning är nog det vanligaste felet folk gör.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • rara
              • September 2012
              • 5

              #7
              Tack för alla svar!
              Fick ett litet aha-ögonblick om filtret.... Undrar nu när jag tänker på saken om inte det började strula när vi trodde pumpen hade gått sönder och istället upptäckte att filtret var helt igenkorkat (*rodnar*) och lärde oss göra rent det regelbundet ...

              Måste bara fråga det där sista du skrev om vattenberedning dan efter- överallt jag läst står det att det ska i genast (helst innan man gäller vattnet i akv), så att fiskarna slipper simma i det usla vattnet?

              Tror jag ska skita i det och köra på med pmdd så får vi se.
              Tack igen!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Kan man använda växtnäring, vattenberedningsmedel, salt samtidigt?

                Vattenberedning tillsammans med vattenbyte och pmdd dagen efter menade jag om jag uttryckte mig otydligt.
                Vad gäller rengöringsmedel av pump är det viktigt, för att hålla alla nyttiga bakterier vid liv, att göra det rent i akvarievatten. Så fyll en Hink och krama sedan filtermaterialet försiktigt så du får bort det värsta höjder. Behöver absolut inte vara kliniskt rent.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av rara
                  Hej,
                  mellankillen önskade sig ett akvarium och han fick ett litet 54-liters, undertecknad blev fast på köpet.
                  Efter ett rätt okomplicerat första år med neontetror, guppies och en liten mal har våren och sommaren präglats av sjukdomar (ibland vitaprick, ibland bara långsam avmagring) och fiskdöd. Nu finns där några tetror, platy och molly.
                  Hade först bara pmdd i vattnet. Har efter allt elände fått råden att salta (haft ektozon i karet, havssalt i intensivbad) , använda vattenberedningsmedel (ingen nitrit men lite högt klorvärde) och till råga på allt har en kur mot vitapricksjukan passerat också. Just nu mår firrarna bra men det känns rätt instabilt. Växterna har börjat se lite trista ut och jag insåg häromdagen att växtnäringen blivit bortglömd. Byter ca 30-40% vav & rengör filtret de andra veckorna, ibland små extrabyten om sonen matat extra givmilt.

                  Min fråga är nu hur jag ska tänka vid vattenbyten, ska man först hälla i vattenberedningsmedel och salta sen plus växtnäring? Eller tar de ut varann? Eller blir det för mycket salter?
                  Hyfsat förvirrad, tacksam på förhand om ni kan råda mig hur akvariet ska bli friskare!
                  Du bör vänta ca 1 timme med att tilsätta växtnäring, det brukar förövrigt stå på vattenberedningsmedlets instruktion!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    .. och så kan det vara bra att lära sonen att mata lite mindre.
                    Fiskarna håller INTE på att svälta ihjäl även om det kan se så ut när de tigger..
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...