Nybörjar med nytt projekt (Juwel Lido 120l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coolio
    • September 2012
    • 33

    #31
    Yes precis det är Nitrit jag menade, råkade skriva fel. Hur som så fick jag tips på PMDD + EC vilket jag la beställning på.

    Akvariet har stått nu i snart 4 veckor och då är frågan när jag kan köpa fler fiskar/räkor?

    Föresten så undrar jag över en sak till och det är hur jag gör med för långa växter? Jag kan tänka mig det är olika för olika växter så jag uppskattar allt tips.

    Kommentar

    • Coolio
      • September 2012
      • 33

      #32
      Liten uppdatering:

      Köpte 15st Crystal Red räkor och har ändrat lite i akvariet så det ser lite snyggare ut.

      Vattenvärden idag:
      PH: 7.5
      Kh: 5
      Gh: 9
      Nitrit: 0

      Bilder:


      Senast redigerad av Coolio; 02 October 2012, 20:15.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Du har ju frågat när du kan köpa nästa fisk. Tycker du ställer en bra fråga som visar att du bryr dig om ditt akvarium och vill göra en så bra start som möjligt. Helt rätt inställning
        Du har ju börjat med en ny hobby, köpt grejer och läst på. Då vill man ju att det ska hända lite också?
        Dilemmat är att det ekosystem som du bygger upp i akvariet med grus, växter, fiskar etc. är extremt komplext. Gör man en grej lite för mycket eller lite fel så tar det ett tag först, sedan kan det plötsligt hända flera dåliga saker såsom algexplosion (vilket jag gissar kommer förr eller senare) fiskdöd eller annat oönskat. Inget av detta vill du ju helst ska hända?

        Jag har i ett annat inlägg liknat uppstarten av ett akvarium som att sätta sig i en bil som du aldrig kört på en extremt kurvig väg som du heller aldrig åkt på. Hur skulle du köra då? Vill du slippa olyckor är det bra att ta det långsamt.

        Ett nystartat akvarium är ofta känsligt i 6-12 månader. De som är erfarna vet detta och gör extremt lite de första månaderna så att goda kemiska och bakteriella processer ska hinna uppstå. Många struntar i detta och tycker det verkar fungera i några veckor sedan händer det ofta nåt trist.

        Så i början ska det hända lite - inte mycket.
        Har själv haft akvarium i många år men har fått lära om, så på sätt och vis är jag ny precis som du på vissa saker. För mig blev det nog mera rivstart och bredsladdar de 3 första veckorna, men har sansat mig nu och kommer att ta det mycket försiktigare nästa gång.

        Lite råd utifrån det jag sagt (och se det inte som expertråd bara tankar från en akvarist till en annan):
        - Köp bara några få fiskar en gång i månaden
        - Mata bara var annan till var tredje dag första månadenoch det ska vara helt uppätet inom 2 min. Sedan en gång per dag och hoppa över matningen någon dag ibland.
        - Skriv upp vilka fiskar du vill ha och ta reda på hur långa de blir som vuxna. Tänk att maximalt antal fisk/räkor egentligen är 1 cm fisk per liter vatten i akvariet. Så har du 120 L så har du maximalt 120 cm fisk (fullvuxna måttet). Detta är maximalt antal. Man får ju ha färre....
        - Ang. växter så tar det lång tid innan växter "tar sig". Ofta 4 veckor innan de börjar ta upp näringsämnen. Så en viss nedgång i växten kommer att ske. Plantera inte växterna så att nedre delen av bladen går under sanden. Helst ska sanden nå precis i kant med där rötterna börjar på många växter. Tycker när jag tittar på dina bilder att t.ex. Svärdsplantorna till höger sitter djupt.
        - Skulle själv inte sätta in hela batteriet med PMDD och EC från start eftersom plantorna inte kan ta upp allt. Börja bara med PMDD normaldos och tillsätt EC när växterna visar tecken på att behöva kol. Nu i början är det overkill med EC (men det är min åsikt). Många startar upp helt utan gödning första månaden.
        - Ändra inte för mycket i akvariet hela tiden. Bara du drar runt med fingret i gruset eller flyttar om stör processerna.

        Men glöm inte att det är ditt akvarium. Du bestämmer ju ändå oavsett vad andra tycker
        Det ska bli spännande att följa hur det går.
        Senast redigerad av Bluewing; 03 October 2012, 05:19.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Coolio
          • September 2012
          • 33

          #34
          Bluewing, tack för de grymma tipsen och jag uppskattar verkligen det du skrivit.

          ......

          Fråga: Hur gör jag med filtermedium, hur ofta skall de bytas/rengöras. Om det skall rengöras, hur går jag till väga och hur ofta skall jag utföra rengöring?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Nybörjar med nytt projekt (Juwel Lido 120l)

            Nu har ju du Juwels eget filter. Själv skulle jag lägga undan kolfilterlådan. Kolfilter tar bort för mycket ämnen. Du kan spara den för att ta bort medicinrester eller så. Resten sätter du bara in enligt instruktionerna. Alla andra filterbitar kan du köra igång med. De grova svamparna är till för att det ska bildas bakterier och nedbrytningsprocesser i dem och de sköter sig själva under lång tid. Gissar att du inte behöver göra rent dem åtminstone första året. Däremot byter du filtervadden du sätter överst varje vecka.
            Det är den som tar bort det grova skräpet så att filtret nedanför hinner bryta ner det som slipper igenom.

            Men glöm inte att allt filter ska sköljas igenom med vatten innan du sätter idem i filterbehållaren.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...