Fråga om pump!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZwenX
    • February 2006
    • 12

    Fråga om pump!

    Hej!
    Jag har haft ett 150 liters akvarium i många år, men har nu skaffat mig ett 300 liters som jag har tänkt ha Malawi i.
    Jag har tänkt att köpa en 3D-bakgrund av något märke, men jag vet inte om jag ska köra denna lösning: http://www.gillsnfins.ca/3d_install.php. Det jag undrar är om man behöver både ytterfilter och extra pump eller det räcker med ett ytterfilter. Vad är pumpens funktion? Att göra det mer strömt i akvariumet eller?
    Mvh Kristian Svensson
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Fördelen om du väljer en 3D-bakrund är att du får en snygg bakgrund och samtidigt ett bra filter! Ett ytterfilter behövs inte då. pumpens och filtrets funktion är helt avgörande för akvariets invånares hälsa. Cirkulationen syresätter hela akvariet och alla de viktiga bakterier som lever där och samtidigt drar den vatten genom ett filtermaterial som huserar mängder av nitrifierande bakterier som bryter ner allt giftigt avfall som blir från fiskar och matrester. Malawi kräver ett syrerikt vatten och en effektiv filtrering och därför ska man se till att ha kraftig cirkulation genom akvariet och filtret (ca 5-10ggr akvariets volym/tim). Om du ska köra ett 300L så är en pump på 2000-3000L/tim ganska lagom. Du kan behöva dela upp flödet med mer än ett grovt utblås för att inte skapa för mycket turbulens dock.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ZwenX
      • February 2006
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Fördelen om du väljer en 3D-bakrund är att du får en snygg bakgrund och samtidigt ett bra filter! Ett ytterfilter behövs inte då. pumpens och filtrets funktion är helt avgörande för akvariets invånares hälsa. Cirkulationen syresätter hela akvariet och alla de viktiga bakterier som lever där och samtidigt drar den vatten genom ett filtermaterial som huserar mängder av nitrifierande bakterier som bryter ner allt giftigt avfall som blir från fiskar och matrester. Malawi kräver ett syrerikt vatten och en effektiv filtrering och därför ska man se till att ha kraftig cirkulation genom akvariet och filtret (ca 5-10ggr akvariets volym/tim). Om du ska köra ett 300L så är en pump på 2000-3000L/tim ganska lagom. Du kan behöva dela upp flödet med mer än ett grovt utblås för att inte skapa för mycket turbulens dock.
      Aha så den setup:en som jag länkade till är lite overkill då den även innehåller inlopp och utlopp för ett ytterfilter?
      Hur ofta mehöver man skölja av och rengöra det filtermaterialet som dom fyller med där?
      Har du något bra tips på en cirkulationspump och filtermaterial?
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av ZwenX
        Aha så den setup:en som jag länkade till är lite overkill då den även innehåller inlopp och utlopp för ett ytterfilter?
        Hur ofta mehöver man skölja av och rengöra det filtermaterialet som dom fyller med där?
        Har du något bra tips på en cirkulationspump och filtermaterial?
        Tack för svaret!
        Som filtermaterial i bakgrunder så är grov filtermatta(ppi 10) klippt i 3x3cm kuber eller hela block, beroende på bakgrund, det bästa. Ett antal liter biobollar vid insuget som förfilter är kanon också. Jag är såld på aquael cirkulator pumpar, de är suveräna! Rengöring av filtermaterialet kan du rengöra var 5.e år eller så och då röra runt dem och sen slanga ur vatten ur bakgrunden.

        Här är grejerna jag snackar om!





        Senast redigerad av åheim; 30 August 2012, 14:51.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ZwenX
          • February 2006
          • 12

          #5
          Ok, tackar för svaret!
          Börjar bli lite tveksam till det här med bakgrund, denna varianten http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1
          bygger ju 20 cm på vissa ställen och sen får man ju ha avstånd för filtersystemet. Det blir ju inget kvar av det 50 cm djupa akvariet.
          Eller tänker jag fel? Man kanske ska satsa på en slimline med filterfack i stället. Bygger BTN också så mycket som 20 cm?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            2000-3000L/tim ganska lagom

            beror nog lite på vilken setup i övrigt man tänker sig.

            malawi + tanga = ok

            lugnt flytande SA/CA/Asien så är det kanske lite overkill med 3000.
            då skulle jag stannat på 2000 som max.

            ''


            ..
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              beror nog lite på vilken setup i övrigt man tänker sig.

              malawi + tanga = ok

              lugnt flytande SA/CA/Asien så är det kanske lite overkill med 3000.
              då skulle jag stannat på 2000 som max.

              ''


              ..
              Ja visst men han ska starta ett malawi...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av ZwenX
                Ok, tackar för svaret!
                Börjar bli lite tveksam till det här med bakgrund, denna varianten http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1
                bygger ju 20 cm på vissa ställen och sen får man ju ha avstånd för filtersystemet. Det blir ju inget kvar av det 50 cm djupa akvariet.
                Eller tänker jag fel? Man kanske ska satsa på en slimline med filterfack i stället. Bygger BTN också så mycket som 20 cm?
                Den är ihålig bakom och där du kan lägga filtermaterial och den kommer bygga ut som mest 20cm, du behöver inte bereda ytterligare plats för filter alltså.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja visst men han ska starta ett malawi...
                  .


                  sorry......my bad....såg inte det....


                  dåså....2-3000 med åheim's instruktioner blir bra,,,,,



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • ZwenX
                    • February 2006
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Den är ihålig bakom och där du kan lägga filtermaterial och den kommer bygga ut som mest 20cm, du behöver inte bereda ytterligare plats för filter alltså.
                    Japp, jag hittade ett klipp på youtube där man såg rätt tydligt, och där var gott om plats bakom, funderar dock på en http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1 Canyon rock, den ser snygg ut och bygger inte mer än 11 cm.

                    Jag tänkte på det här med pumpar, vad är det för skillnad på den som du rekommenderade och typ en eheim för 1000 kr mer?
                    /Kristian

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av ZwenX
                      Japp, jag hittade ett klipp på youtube där man såg rätt tydligt, och där var gott om plats bakom, funderar dock på en http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1 Canyon rock, den ser snygg ut och bygger inte mer än 11 cm.
                      Ja den skit snygg dock tycker jag nog BTN rocky är ännu skitsnyggare http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=215&page=1
                      Ursprungligen postat av ZwenX
                      Jag tänkte på det här med pumpar, vad är det för skillnad på den som du rekommenderade och typ en eheim för 1000 kr mer?
                      /Kristian
                      Den är mindre än eheim, den har en stark keramisk axel och väldigt lätthanterlig och tillverkas i Polen! jag tror mycket handlar om tillverkningsland. Eheim universal tillverkas i Tyskland och allt är dyrare att producera där, så en del av svaret har du där. Eheim universal har andra features som inte aquaelen har, tex kan den lyfta vatten från en sump och upp till karet, där är aquaelen inte lämpad, så val av pump handlar också om vad man ska använda den till! Jag har en universal på 600L/tim och den är stor och klumpig tyker jag.

                      Är du trots priset ändå motiverad att skaffa en eheim universal så avråder jag dig absolut inte, det är en kvalitétspump
                      Senast redigerad av åheim; 30 August 2012, 20:34.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ZwenX
                        • February 2006
                        • 12

                        #12
                        Jag hittar inte slang och kopplingar på pwss. Var kan man köpa sånt? Tänkte sätta t-koppling och ha två utblås.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av ZwenX
                          Jag hittar inte slang och kopplingar på pwss. Var kan man köpa sånt? Tänkte sätta t-koppling och ha två utblås.
                          Här ha de smått o gott: http://www.akvarieshop.se/-c-49.html...4dce098eae59dd

                          Hittade lite slang och t-kopplingar på pwss... (T-kopplingar)http://www.pwss.se/search.php?mode=search&page=1

                          (slang sid 6,7)http://www.pwss.se/search.php?mode=search&page=6
                          Senast redigerad av åheim; 01 September 2012, 17:52.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • ZwenX
                            • February 2006
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Tackar för dina ständigt snabba svar =)
                            Var i stoby idag och kollade på malawi, det var för mycket att välja på =) En väldigt bra affär.
                            Ska dra iväg en beställning nu på pwss, hoppas dom har snabba leveranser. Det blir en BTN rocky bakgrund =)

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av ZwenX
                              Tackar för dina ständigt snabba svar =)
                              Var i stoby idag och kollade på malawi, det var för mycket att välja på =) En väldigt bra affär.
                              Ska dra iväg en beställning nu på pwss, hoppas dom har snabba leveranser. Det blir en BTN rocky bakgrund =)
                              Ååååhh den bakgrunden är grym!!! Pwss är ojämna, oftast får man vänta 2-4 veckor men ibland bara 2-4 dgr... Vill du ha garanti på att få grejerna snabbt och samtidigt garanterad att det finns i lager så är guldfisken rätt webbshop De vill ha betalt i förskott, vilket jag inte gillar egentligen, men dem är pålitliga!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...