100 liter akvarium (odling kanske)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    100 liter akvarium (odling kanske)

    Hej. jag har ett 100 liter kar påväg som jag fick gratis, jag vet dock inte vad jag ska har för fisk min far och min farbror tycker jag ska ha guppys, platy och svärdbärare i där men jag vill liksom inte riktigt ha ett till sällskaps akvarie. (har ett 375 liters med scalarer, platys, sarpe tetra, sorgmantel tetra, siamesisk algätare, tiger barb, och ett gråskäggmuns mal yngel på 2 cm)
    Jag funderar på något sorts odlings akvarie eller liknande, inte något extremt ha några vuxna fiskar och låta dom yngla.
    Ha detta akvariet mer fokuserat på en art istället för flera det ska stå i mitt sovrum där jag spenderar min mesta lediga tid så gärna några färgglada fiskar.
    Tänkte ta och skaffa en till grå skäggmuns mal antingen hane eller hona beroende på vad min är, men jag tycker bara malar är lite för lite, jag älskar malar men bara sug malar men bara mal går inte för mig men det och scalarer är mina favoriter så får bli en vanlig fisk istället.

    Krav:

    * Runt 6 cm eller större vuxen kan gå under beroende på fisken

    * Inte äta sina egna ägg eller yngel. kan ta annat om dom passar med mina andra fiskar så jag kan flytta dom till mitt 375 liter

    * Färglada helst inte en ända färg.

    * Inte guppy, platy och svärdbarare

    * En bra nybörjar fisk

    * Det viktigaste måste passa i ett 100 liter kar normal byggt, vet inte exakta måtten men rektangel formad
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Kanske ett par palettciklider? Det är en färggrann och lättskött nybörjarfisk på ca 8-10 cm, som säkert kommer att leka och vakta sina yngel om du har någon lämplig grotta i akvariet.

    Olle

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Paletter är ett bra förslag. Annars finns det ju en mängd mindre snäcklekare från tanganyika som hade passat bra. Dock är de kanske inte så färggranna som du efterfrågade.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        ska kolla in dom har nu satt upp det och stoppat in mina platys där och dom kommer vara där ett par månader, bygger upp mitt bestånd av dom sen ska dom tillbaka till mitt stora kar. Palett ciklider är inte dom som fjärils ciklider och dödar varandra? asså hanarna om man inte har ett större kar? eller tänker ni er dom som rent av odling bara ett par och sen göra sig av med ynglen?

        Kommentar

        Arbetssätt...