Hjälp!, uppstart av nytt akvarie!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    Hjälp!, uppstart av nytt akvarie!!


    Hej, Va inne o köpte ett mycket efterlängtat akvarie igår på 240 L.
    Köpte då med grus och en bottendipå som ska ge näring till växterna, Har även köpt bakteriekultur och vattenberedningsmedel.

    Och nu undrar jag, ska jag vänta med att inreda akvariet med växter. Vet att fiskarna inte ska i fören om nån vecka, men om man inte lägger i växter direkt och samtidigt har en bottendipå med växtgödning. Bildas det inte massa alger då?.

    Eller ska man vänta med växterna 1 vecka , så att akvarievatnet hinner stabilisera sig?.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L
  • small
    • January 2003
    • 470

    #2
    Det finns säkert lika många ideér som det finns medlemmar här på zoopet om hur Du ska göra.Du har ju köpt bakteriekultur och vattenberedningsmedel så det är bara att köra igång.Plantera växterna på en gång,Du behöver inte vänta.Du behöver inte vänta en vecka med fiskarna heller.Jag grundar detta svar på egen erfarenhet för jag ställde precis samma frågor till zooaffären här i stan´ när jag skulle köra igång mitt akvarium.Ett tips som jag fick var att inte stoppa i för många firrar på en gång.Det finns en risk för att man får en nitritchock när man börjar mata och fiskarna börjar skita, och då är det ju dumt om man har lagt ut en massa pengar på firrar som dör.En fråga bara,vad är det som ska stabilisera sig i vattnet?Det är väl inte förrän man börja mata och när firrarna börja skita som det händer något med vattnet?
    LYCKA TILL!!!
    /Micke
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • Thomaslj
      • May 2003
      • 704

      #3
      Men bildas det inte massa bakterier i med gruset o så?, Eller jag vet faktiskt inte=/, som sagt. ska ju starta upp mitt första seriösa akvarie.

      Nån annan som kan komma med rekomendationer?. Är det Ok att proppa akvariet med växter samma dag som man fyller det med vatten?.
      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

      Kommentar

      • Nemesis
        • May 2003
        • 161

        #4
        Du sade att du redan hade köpt en bakteriekultur. Om du häller i den och lite vattenberedningsmedel har du ju allt som man vanligtvis måste vänta på innan man lägger i fiskarna, allt klor är borta, bakterierna är där, allt koppar från kranen är borta, osv, osv...

        Växterna kan du definitivt lägga i direkt, fiskarna behöver du inte vänta med alls, men det är ändå rekommenderat att du låter växterna rota sig lite först så att de inte flyter upp när fiskarna simmar förbi.

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5

          Okej. Tack för allt. Vi har tyvärr bara 1 zooaffär i falkenberg och ägaren där verkar vara lite virrig. Han sa att jag skulle vänta med växterna i en vecka.

          Fast sen verkar han inte ha så stor koll. Står t.ex på deras praktbotia att den blir 3 till 5 cm lång... Typ affären gör allt bara för att få sålt grejjer. synd.
          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Plantera växterna på en gång, det är ingen som helst fara. Om växterna får ett par dagars försprång mot fiskarna så hinner de "växa fast" med sina rötter.

            Den främsta anledningen, som jag ser det, till att man inte skall köpa fiskarna samtidigt som akvariet är helt enkelt att det brukar ta ett par dagar att få allt i ordning. Gruset skall tvättas och bredas ut i akvariet, vatten skall fyllas, inredning som stenar och växter skall placeras, filter skall fås på plats och en massa prylar skall packas upp och installeras. (Lysramp, lysrör, håv, timer, kablar, termometer, algskrapa till rutorna, doppvärmare, slangar etc etc etc). Om du plockat stenar och rötter utifrån naturen, så skall de kokas först. Och inte minst viktigt skall temperaturen på vattnet komma upp till en rimlig nivå också. Att släppa ned dyra fiskar i vatten som inte är mer än 15-16 grader brukar leda till att fiskarna blir sjuka, eller dör. När det är färdigt, så brukar man som nybliven akvarist vara rätt så färdig också.

            Om du nu hade haft fiskar, och akvariet visade sig läcka, så hade du haft problem. Men när akvariet väl är på plats, och allt verkar fungera, så finns det ingen anledning att vänta längre.

            Men börja med några få och billiga fiskar. Inte för att du kanske medvetet haft i ett hekto cyanid i vattnet, men under resans gång kan något ha blivit fel. I början är alltid allting lite i obalans och det är dumt att ta livet av fisk för tusentals kronor innan man vet att det fungerar.

            Swetrot

            Kommentar

            • skr
              • December 2002
              • 267

              #7
              En viktig anledning till att man skall börja med några få fiskar är att bakteriefloran måste få tid på sig att etablera sig och växa till. Det gäller även om man tillsätter en bakteriekultur, eftersom även dessa bakterier måste få chansen att föröka sig innan de kan göra sitt "jobb" (att bryta ned/oxidera ammonium och nitrit) i tillräcklig utsträckning. Därför skall man börja med några fiskar, för att sedan (efter några veckor) stegvis öka på med några fiskar i taget tills man har alla fiskar man vill ha. Det kommer aldrig att finnas fler bakterier i karet än de som kan leva på de befintliga fiskarnas avfallsprodukter. Om man har t.ex. 5 fiskar i karet har man efter några veckor bakterier som kan ta hand om 5 (nåja, något mer) fiskars avfallsprodukter. Stoppar man då i 50 fiskar till kommer bakterierna inte att räcka till, och ammonium- och nitrittopparna kommer som ett brev på posten. Alltså är det bättre att öka stegvis. Varför man inte stoppar i de första fiskarna på en gång har föregående talare svarat på.
              Växter kommer att skapa lite större tolerans i systemet, eftersom de kan ta upp ammonium och nitrit direkt. Detta förutsatt att de växer, förstås.

              Kommentar

              Arbetssätt...