Fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    Fiskval

    <b>Gokväll.</b>

    <font color="blue">Jag skulle uppskatta råd gällande vilka fiskar jag ska köpa, </font id="blue">eller åtminstone besluta mig för att leta i butiker efter.
    Akvariet som har varit igång lite drygt en månad är på 70x40x35 (100 l) och består för tillfället av röd/svart grus 1-4 mm, lavastenar i diverse storlekar, ganska glest med växter (10 st) och kraftig hqi-belysning.
    Nu simmar fem stycken siamesiska algätare däri.. Men jag vill förstås fylla på med nya fiskar snart.

    Funderade på dessa efter att ha letat runt på denna sidan:
    Dvärggurami, Mosaikgurami, Kardinalfiskar (Tanichthys albonubes) samt tetror av olika slag, fastnade vid svart neontetra.
    Alla dessa fiskar tycktes dock föredra dämpat ljus..... attans.

    <font color="blue">1 cm/liter-rekommendationen </font id="blue">skulle säga mig att jag inte bör släppa ner fler än totalt fyra guramisar. Men jag har länge varit inställd på att ha ett stim småfisk också.

    Jag har även tittat på ciklider, men eftersom dom (-flesta?) är köttätare samt inte kommer från asien vad min bakgrund ska föreställa (...), kände jag att guramisar är enklare att börja med. Vad tror ni?

    <b><font color="red">Bästa hälsningar från Magnus</font id="red"></b>

    Är inte detta en japan?
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Jag kan ju börja med att göra dig lite ledsen, och berätta att ditt akvarium, utan grus och annan inredning inte rymmer mer än 98 liter vatten när det är fyllt ända upp till kanten om dina mått stämmer.

    Annars skulle jag nog välja honungsgurami, säg 6st sådana och ett stim med 10 svarta neontetra, så har du nog ganska så lagom med fisk sedan.

    Swetrot

    Kommentar

    • Nemesis
      • May 2003
      • 161

      #3
      1 cm/liter regeln fungerar inte så bra. Antalet fiskar du kan ha i ett akvarium är mycket beroende på hur stor filteryta du har, samt hur stor mängd vatten som pumpas genom filtret varje timme.

      Jag tror att du kan ha ett stim tetror av något slag utan att det skadar, så länge du har ett bra filter.
      Om du vill ha en asienbiotop kan du ju alltid börja med dina siamesiska algätare, sedan skaffa någon form av mindre gurami, kanske en dvärgguramihanne och två honor. Jag skulle säga att Mosaikguramin, även om den hade trivts mycket bra i 110 liter vatten är för stor för att det skall se bra ut att ha den i en så pass liten burk, men smaken är ju delad. Om man har mindre fiskar kan det nämligen få akvariet att se större ut .

      Kardinalfiskar är bra, ett stim på 10-12 stycken kan du nog ha.

      Ljusproblemet löser man lätt genom att skaffa flytväxter. Om man dessutom har mycket lite rörelse i ytan kan man nog få guramisarna att leka där.

      Som bottenfiskar hade du kunnat ha tre-fyra stycken mindre botsior. De är mycket trevliga, äter sniglar och matrester som hamnar på botten, samt att det finns otroligt fina arter.

      Guramisar brukar vara vid ytan, kardinalerna i mitten, botsiorna på botten och algätarna överallt. Det hade kunnat bli riktigt snyggt och dessutom biotopriktigt.

      Cikliderna skulle jag ha struntat i till en början. Om du har stor filterkapacitet och tycker att det ser tomt ut kan du ju lägga till ett par senare.

      Om du ej kan få tag på några snygga flytväxter kan du ju ta javaormbunkar och sätta på rötter nära ytan, så att de översta bladen precis nuddar vattenytan. Guramis tycker dessutom i regel om välplanterade kar otroligt mycket, vilket alltid är ett plus i kanten.

      Jaja, lycka till iallafall.

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Jag kan ju börja med att göra dig lite ledsen, och berätta att ditt akvarium, utan grus och annan inredning inte rymmer mer än 98 liter vatten när det är fyllt ända upp till kanten om dina mått stämmer.

        Annars skulle jag nog välja honungsgurami, säg 6st sådana och ett stim med 10 svarta neontetra, så har du nog ganska så lagom med fisk sedan.

        Swetrot

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          1 cm/liter regeln fungerar inte så bra. Antalet fiskar du kan ha i ett akvarium är mycket beroende på hur stor filteryta du har, samt hur stor mängd vatten som pumpas genom filtret varje timme.
          Jag har filtermattsfyrkanter bakom bakgrunden som det stod att man kunde göra på denna sidan. Pumpen är på 300l/h.

          Jag kan ju börja med att göra dig lite ledsen, och berätta att ditt akvarium, utan grus och annan inredning inte rymmer mer än 98 liter vatten när det är fyllt ända upp till kanten om dina mått stämmer.
          P g a att bakgrunden tar ca 10 cm på djupet så har jag bara kalkulerat med 65 l att simma i.

          Vilken botia vågar man sig på då? Vill inte att den ska äta upp eventuella yngel till exempel. Inte heller vara aggressiv. Praktbotian har sitt ursprung i Borneo som dvärgguramin men kunde bli 30 cm!!? Dvärgbotian verkade snällare, men också ganska onödig?

          Flytväxter var en bra idé så såna får jag ta å skaffa. Hade efter semestern ganska många Lemna minor på ytan (varifrån kom dom? nån som vet?) men håvade bort dem.

          Kan man inte ha säg 15 kardinalfiskar? Eller kanske blanda med tetror?

          Magnus
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • Nemesis
            • May 2003
            • 161

            #6
            Jo, det hade väl funkat, även om det hade blivit lite mycket fisk då.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              varför är dvärgbotian onödig?

              sant att de inte äter sniglar, men väl snigelägg. inga ägg, inga sniglar
              fish r friend

              Kommentar

              • Igelkott
                • June 2003
                • 214

                #8
                Ok, så trevligt. Äter dvärgbotian matrester och lever på botten? Hur många eller få bör man ha? Vill dom helst vara ensamma om de inte är fler än tre? Kan de kanske stimma med siamensisarna? Äter dom yngel? Kan man ha dem i ett öppet akvarium?
                Hur ser snigelägg ut?
                Är inte detta en japan?

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  dom e ju typ max 3cm så ha ett litet stim på 5st.

                  de bökar runt i bottnen och är extremt aktiva, på gränsen till neurotiska tycker jag. bottenorienterade absolut.

                  jo man kan ha dem i ett öppet akvarium, ialalfall tills de hoppar ut. Men det är nog ingen fara med botiorna.

                  Ingen aning om de äter yngel men ja tror inte det, de är inte så bra på att äta om det inte ligger på bottnen.

                  Snigelägg ser ut som en klump gelatin typ.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Igelkott
                    • June 2003
                    • 214

                    #10
                    Jag var och tittade på dvärgbotias på akvarielagret. Där var dom helt tokiga och var inte alls bottenorienterade, snarare överlyckliga att kunna simma uppåt och neråt. Dessutom var de väldigt dyra (150:-/st).
                    Är inte detta en japan?

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #11
                      Jag skall inte säga att du inte skall köpa fisk på akvarielagret, för de har en underbar anläggning och en skön inställning som skall premieras. Men alla kar med BTN-bakgrunder, ett stort sortiment med mycket på lager och professionell personal kostar så pass mycket pengar att det är den klart dyraste affären i landet, vill jag påstå. Men å andra sidan är det lite av en upplevelse att gå runt där och se allting, så ibland faller till och med snåljåpen Swetrot till föga och handlar något där, så att de kan fortsätta finnas till.

                      Swetrot

                      Kommentar

                      • Igelkott
                        • June 2003
                        • 214

                        #12
                        Jaså, ja, jag var mest där på ett enstaka besök för att se på fiskutbudet. Men säg var jag annars får tag på Dvärgbotias samt Dvärgguramis? Själv bor jag i Täby norr om stockholm och har bara Arken och JR akvarium för saltvatten att tillgå.
                        Är inte detta en japan?

                        Kommentar

                        • Bubblan89
                          • November 2002
                          • 1220

                          #13
                          Pakistanbotior är billigare än dvärgbotior. (Och finare tycker jag=) Dom brukar kosta runt 49kr.
                          Jag har 3 stycken och dom är jätteroliga fiskar soma lltid är framme och åker runt på botten. När det är matdags så simmar dom upp till och med upp till ytan och äter. Men det gör dom bara om dom är VÄLIGT hungriga.

                          Kommentar

                          • skr
                            • December 2002
                            • 267

                            #14
                            Ingen som har funderat på om inte de stillsamma och skygga guramisarna kan bli lite stressade av att dela bostad med ett gäng hyperaktiva botior? Jag har aldrig testat kombinationen själv, men tycker det verkar finnas en risk att guramisarna inte kommer att må så jättetoppen i det sällskapet.
                            Rätta mig om jag har fel.

                            Kommentar

                            • Bubblan89
                              • November 2002
                              • 1220

                              #15
                              I mitt akvarium så störs dom inte av varandra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...