Nya tag med akvariehobbyn - 54l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    #31
    Idag har jag beställt fyra stycken Honungsgurami som jag ska hämta på fredag ända sen jag började planera ett nytt akvarium så hade jag tänkt satsa på främst honungsgurami.

    Vi får se vad det blir för fler invånare sedan, hade väll kanske tänkt sorgmanteltetror eller fembandsbarber, eller kanske några pansarmalar. Time will tell. Vad jag förstått så kan dessa guramis vara känsliga, så jag tänkte låta det gå en tid innan jag skaffar fler fiskar sen.
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #32
      Tror att jag ska skaffa ett litet kar på typ 20l också, för räkor, för jag antar att guramisarna annars käker upp dem?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #33
        Ska idag hämta honungsguramisarna
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #34
          Jaha, historien upprepar sig. Liksom mitt förra akvarium så har jag i tidigt skede drabbats av nitrit Trodde jag skulle slippa undan eftersom jag väntade nästan två veckor innan jag hade i fyra fiskar. Har upphört med matning sedan i söndags och bytte vatten, ungefär 20l, idag. Nya tester imorgon på pH och nitrit.
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #35
            Det hade inte spelat nån större roll om du väntat ännu längre tid innan du släppt i dina första fiskar. Ingen fisk = inga goda bakterier. Ta det nu lugnt med matningen så får vi hoppas att det fixar sig för dig och dina fina firrar.

            Så här står det om detta i nybörjarguiden.


            "Dina första fiskar

            Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen."
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #36
              Nu har akvariet börjat stabilisera sig, nitriten har sjunkit till näsan obefintlig. Nästa steg är att introducera en kommande kampfisk, crown tail, som jag beställt från Akvarieteknik via Djurmagazinet. För övrigt funderar jag på vad jag mer ska ha i. Ett stim av något hade varit roligt, men jag har även börjat falla för guppys och dess avelsformer.

              Måste dock tänka på akvariets storlek och inte överbefolka det...
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Och att Guppy och kampfisk inte är den bästa kombon, iaf inte slöjguppy. Se även till att du inte köper småfisk, för kampfisken äter det den kan få in i munnen...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #38
                  Kampfisken är nog fin att se på. Men kan bli lite tråkig i längden.
                  Hade du inte honungsguramisar också?
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

                    #39
                    Jag hade gärna haft pansarmalar, men jag har gjort ett misstag. Jag hade inte i grus först och förankrade växterna i det, det är bara sant i akvariet. Jag tror att malarna kommer rota runt så mycket att växterna kommer lossna ur sanden :/

                    Hur lösa detta problem? vill ju helst inte tömma akvariet. Hmm.. lägga grus ovanpå sanden istället? fast då kan de inte rota som de gillar att göra pansarna :P
                    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Du behöver troligen inte göra någonting, växterna tar sig nog lika bra i sanden.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Temeraire
                        • January 2008
                        • 385

                        #41
                        Kanske det. Börjar bli smått nyfiken på black molly och platy också. Jag har alltid tänkt att jag aldrig ska skaffa guppy, molly eller platy eftersom typ alla har sånna fiskar i början, men nu börjar jag finns intresset för dem när jag ser de odlingsformer som finns.
                        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                        Kommentar

                        • Temeraire
                          • January 2008
                          • 385

                          #42
                          Speciellt platy verkar spännande, till skillnad från mina honungsguramis som man inte ser skymten av (men är mycket spännande att se på när de väl är framme).

                          Platy är ju även en social fisk så det vore ju trevlig med några som inte gömmer sig när man kommer in i rummet :P
                          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #43
                            Svårt att välja?? Det finns säkert en del fina varianter av dessa..
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...