Uppstart av 100 L och lite problem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Uppstart av 100 L och lite problem..

    Detsamma.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • GustavR
      • August 2012
      • 70

      #17
      Va härligt, mätte nitriten idag och hade <0.3. De är skönt, då vågar ja köpa hem 2 ancistrus och några amanoräkor imorgon tror ja allt.. Vart lite sugen på siametiska algätare också men de väntar vi med.

      En fråga ang. växter. När växten går över vattenytan, ska man klippa av den på den delen som rötter växt ut? (mitt i plantan är de ett nytt rot-system). precis under detta rotsystem vore väl optimalt? De är "Hygrophila polysperma" och "Cabomb" som växer iväg!

      En annan fråga är om ni rekommenderar att plantera in "Cuba" som marktäckande? mkt intresserad men har gansa grovt grus, 0,3-0,5 kanske..

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Både Hygrophilia och Cabomba kan du knipsa av och peta ner som nya plantor i akvariet.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • GustavR
          • August 2012
          • 70

          #19
          Ursprungligen postat av MonkanS
          Både Hygrophilia och Cabomba kan du knipsa av och peta ner som nya plantor i akvariet.
          Tackar! Ser väl kanske på plantan om de går eller inte, tex, anubias går ju inte att göra så med, och "Echinodorus Red Flame" som man delar roten på?

          Någon som hade tankar om cuban?

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #20
            Idag får ja hem min mobil så ja kan börja ta lite bilder! Skulle behöva lite hjälp med placering / identifiering av växter också Fick hem "Sagittaria Subulata" idag som ja ska plantera och imorgon tror ja det kommer Hydrocotyle Leucocephala Så de ska bli spännande, har en grotta av skiffer som ja tänkte plantera på med, för att få lite höjd i bakkant. Uppdateringar kommer ! Mvh

            Kommentar

            • GustavR
              • August 2012
              • 70

              #21
              Hej igen!
              Nu har ja fått tillbaka min mobil
              Behöver lite hjälp med att identifiera en växt, Den växer till höger om grottan, bakom stenen. Tror den är relativt långsamt att växa och blir medelhög.


              De andra växterna ja har:
              1: Hygrophila polysperma
              2: Bacopa Caroliniana
              3: Cabomba
              4: Java-mossa
              5: Cryptocoryne wendtii "Brown”
              6: Anubias barteri var. nana7
              8: Sagittaria Subulata

              Snart får ja också hem vattenspikblad, ska vara i höger bakkant.

              Kollade på ett 200L akvarium idag, får se va tjejen här hemma säger bara.. Tycker de börjar bli trångt... haha

              Om de blir ett nyköp kommer ja flytta över alltihop, dock ska ja blanda 50/50 med coop x-tra kattsand, för att få lite mindre grus under, lite svårplanterat idag.

              Har ni några tips eller kritik på nått ja borde ändra? Börjar bli nöjd, nu är de nyplanterat så de är ju inte jätte vackert än, men ja tror de kan bli fint.

              Mvh!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                ser trevligt ut förutom grottan. ser så himla "man-made" ut. ne lägg bara alla stenar i ett stort röse. kan tycka att det är vanligaste "misstaget" folk gör i sina kar. att bygga grottor.

                ( sen är jag inget fan av växtplancher heller)

                men annars ser det mysigt ut. komer bli najs när växterna har växt till sig

                Kommentar

                • GustavR
                  • August 2012
                  • 70

                  #23
                  Haha mysigt ju. Okej de är mest för mina ancistrus så att dom har nån stans att lägga ägg, men de kanske dom hittar ändå ?
                  De är lite rörigt ibak ska nog flytta isär lite.

                  Hm nää ja gillar inte heller planchen, den fick ja med och har inte orkar fixa nått nytt. Vet inte om ha ska ge mig på att göra en bakgrund i frigolit, kan ta lite för stor plats. Annars kanske de finns andra snygga plancher att kika på.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    ja de hittar de nog. kör i lite rötter eller tegelrör. den där grottan komemr de nog inte lägga ägg i. ser inte så mycigt ut med den grottan. bättre då att bara slänga i stenen så hittar fiskarna egna grottor som vi inte ens tänkt på.

                    lite sent att göra en bakgrund nu kanske, när karet är igång. men en svart sopsäck funkar utmärkt det med.

                    Kommentar

                    • GustavR
                      • August 2012
                      • 70

                      #25
                      Sådär ja, fick hem ett 200l nu och en hel del växter är på väg till mig.. Ska kika på möjligheten att göra back-to-nature bakgrund med.. hmm.. Skoj

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Ursprungligen postat av GustavR
                        Sådär ja, fick hem ett 200l nu och en hel del växter är på väg till mig.. Ska kika på möjligheten att göra back-to-nature bakgrund med.. hmm.. Skoj
                        Ja visst är det skoj. Men det kan vara bra att tänka till hur du vill ha det i nya burken innan du flyttar över allt. Skissa gärna innan hur du vill plantera och inreda. Skaffar du BTN bakgrund så tänk på att skaffa silikon avsett för akvarium och läs gärna lite tips om hur man limmar här i forumet. Låt det sedan torka i åtminstone 48 timmar och fyll sedan burken en gång innan du sätter i allt så du är säker på att dåliga rester är borta ur burken.
                        Ska bli kul att se hur du gör. Men du märker själv att man blir ganska shoppingsugen när man hör vad alla andra har och hur de löser saker.
                        Ger samma råd till dig som jag har fått själv. Ta det sedan lugnt och följ den skötselplan du väljer att satsa på. Hoppa inte mellan allas råd. Då blir man alldeles vimsig Men det är jag det. Du har kanske himla lätt att fatta hela grejen. Men eftersom du köpt mycket växter så lär du ju ha en plan för hur du vill sköta dem, gissar jag.

                        Kommer du att sätta i bottennäring eller vill du sköta allt "vattenvägen"?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • GustavR
                          • August 2012
                          • 70

                          #27
                          Hallå!
                          Ja är ledig imorgon så drar till beijer och köper frigolit, kollade på extruderad cellplast som skulle vara något tyngre och kompaktare.
                          Lät bra. Har läst 3-4 guider om hur man gör en back-to-nature bakgrund så de ska nog gå bra. Har även tisdagen ledig så då blir de (förhoppningsvis) att testa att fylla akvariumet, förutsatt att ja hunnit fästa bakgrunden på söndag.

                          Vet inte om ja ska bygga in mitt filter, känns bökigt vid rengöring, tror ja döljer med lite högväxande växter.

                          Ja har tänkt att vänta iaf 2 veckor innan fisk kommer in, så ja har tid att göra iordning.
                          Ja har införskaffat "dansk moler" som är orange och även grå bensonitlera till botten,
                          Gav 19.00 för 8 liter dansk moler och 22.90 för 5 kg bensonit. Bra pris.

                          Ja de är inte lätt att scapa när man är nybörjare men har förstått grunderna. Ska skapa en projekttråd tänkte ja.

                          Ska införskaffa PMDD sen får vi se om de behöver kompletteras. Har testat mäsk-varianten för co2 med bra resultat så börjar nog med denna även här..

                          Mvh

                          Kommentar

                          • GustavR
                            • August 2012
                            • 70

                            #28
                            Mysigt, fått små söta guppy yngel. Har ifs 4 gravida honor så de lär väl pluppa ut en del.. Har lyckats fånga en men inte den tjockaste, de är.. svårt, tips ?

                            Kommentar

                            • GustavR
                              • August 2012
                              • 70

                              #29
                              Sorry Hannesc grottan är kvar fortfarande, inte orkat re-scapa men blir sen när de ska tömmas. Måste flytta på de vet inte än vart ja ska ha de. De lutar åt att ha de på golvet under mitt 200L och ha de som yngel/räk/växt kar.. Bra-att-kar typ.

                              Gjorde en snabb bakgrund i form av en kartongbit som sprayades med effektspray granit och lite vit lack. Blev okej sålänge.. bättre än planchen



                              Mvh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...