Uppstart av 100 L och lite problem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavR
    • August 2012
    • 70

    Uppstart av 100 L och lite problem..

    Hej, är helt grön inom området men har forskat runt på olika forum så har väl en del koll, men det verkar som alla fiskar har olika personligheter..
    Började med att köpa inredning, kan lägga upp bild om några dagar har en stor rot, en grotta av skiffersten, sönderslagen kruga och växter. Idag ska ja köpa java-mossa också

    Började med : 2 Scalare, 4 mollys. Sedan blev ja så sugen på räkor att ja köpte 8 st Red Crystal, med 4 nya guppys och 5 black molly. Tyvärr så slukade Scalarna räkorna hela, så dom gav ja bort.

    De räkor som va framme blev attackerade av mina mollys, vet inte om de var för att just denna räka va skadad, men dom va på den iaf tills den dog. Resten har nog gömt sig hoppas ja, spejjat nån timma men inte sett till dom.

    Vill gärna ha räkor, tänkte lite på amano-räkan men den är ju svår att fotplanta i sötvatten. Finns de större räkor till sötvatten som man kan föröka? Dessa RC räkor va endast 1.5-2 cm när ja köpte dem. Och ja hade ingen mossa för tillfället.

    Kanske odla upp mossa och mer gömställen innan nytt räkförsök?

    Har nitritvärden på runt 3 mg/l enligt mina tester. Så gör inga vattenbyten än. Fått en bomullsliknande hinna på min rot, som fiskarna (förut också räkorna) äter upp, så de får bli deras mat ett tag

    Tacksam för svar, Mvh
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit

    för det första är 100L alldels för litet för scalarer. tur att gav bort dom. de behvöer minst 275L

    ja räkor är mästare på att gömma sig. o vill man se dom hela tiden är det bästa att ha ett kar enbart räkor. o då kommer de kunna föröka sig med. nu kommer nog dina fiskar käka upp räklignarna.

    amano är verklgien inte lätta att odla. så de ska du nog inte ge dig in på. det finns räkor på blocket o redbee.se att köpa spana där.

    har du nitritvärden på 3 !?! nitrit ska ALLTID vara 0. det är gifitgt som tusan. så gör 50% vattenbyte varje dag i en vecka o kolla värdet varje dag tills det är 0.


    den hinnan på roten är normalt o inget att bry sig om. malar brukar gilla att käka upp det, men annars så försvinner det efter nån månad

    Kommentar

    • GustavR
      • August 2012
      • 70

      #3
      Tack.
      Ojoj, menade såklart 0.3 ! Inga fiskar är slöa utan pigga så verkar okej! Tänkte göra nytt test / 20% vattenbyte på söndag.
      Okej ja köpte räkorna för 25;- st så va rätt bra pris (erbjudande). Men ja vill inte se på slakten så nu ska ja odla upp mossan först.
      Personalen i djuraffären är ju försäljare har man ju märkt iaf, bättre att kolla forum.

      Okej, ja har inga malar än då ja inte har tillräckligt med alger. Ska titta på sniglar, fina tycker jag

      Okej, blir nog ett 50L kar i framtiden med endast räkor, kan va fint, kanske nån ljus botten (algerna äter dom ju upp ändå?) och lite berg + massa mossa.

      Mvh

      Kommentar

      • GustavR
        • August 2012
        • 70

        #4
        Hallå igen lånar min egna tråd för ytterligare funderingar. Har inte riktigt fått bukt på mitt nitritvärde än, har ju dock bara haft igång akvariet 1 vecka. Vet att ja var för snabb med att skaffa fiskar. Har gjort vattenbyten varje dag , har nitritvärde på 0.9 just nu.

        Vissa säger att man ska "slammsuga" botten vid vattenbyte, bör jag göra detta varje dag? funderar på om ja drar ut många goda bakterier med detta, har inte gjort rent mitt filter, de får köra på tills ja märker att de inte pumpar lika mkt.

        Har mkt växter nu, matar knappt någonting, varannan dag och de går åt på 15-20 sekunder.

        Har fått lite brunalger, har bara 0.12w/l men får på fredag 0.36w/l så då borde de bli bättre.

        Hoppas nån har tid att hjälpa mig med mina funderingar, mvh!

        Kommentar

        • GustavR
          • August 2012
          • 70

          #5
          Göder med Easycarbo (2ml/dag) och Happyplant (5ml /vecka), kanske ska vänta med gödning tills nitritvärdet är 0?

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #6
            Satt precis och tänkte på allt som kunde va fel, kollade filtret, de är ju alldeles för litet fick ja reda på efter lite eftersökningar. Jaha de blir att shoppa detta så snart som möjligt, 180l/h har jag nu, behöver väl ha 450l/h va ja förstått?

            Kan man köra med dubbla innerfilter några dagar tills de nya filtret fått lite goda bakterier i sig?

            Kommentar

            • GustavR
              • August 2012
              • 70

              #7
              Här hände de inte mycket. Satte iaf in ett tetratec 600+, de va sjukt långt filter med 4 filterkuddar, såhär i efterhand skulle ja valt 800+ som är mer kompaktare. Menmen körde i lite nitrivec med. Imorgon får ja en ny lysrörsramp på 2x18w. Hej

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                slamsug inte. jag gör det aldrig. o bottnen finns ju massa goa bakterier. o de behöver du om du ska få bukt med nitritproblemen.

                Kommentar

                • david87
                  • June 2005
                  • 710

                  #9
                  Håller med hannes, dock så kan jag sträcka mig till att suga upp nån enstaka jättebajskorv ibland om den ligger allt för synligt. Men det är ju aldrig så att jag är nere i gruset. Bara just så att bajsen lyfter :P

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vad har du för typ av ramp? Har den inbyggda reflektorer?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • GustavR
                      • August 2012
                      • 70

                      #11
                      Hej! Okej då skippar jag att röra om i botten, ligger en del brunalger där nu dock pga dålig belysning.

                      Bluewing idag får ja hem en ramp med reflektor i, 2x18 w lysrör, kommer inte ihåg vilka lysrör dom rekommenderade men ja tror ja valde så att växterna mår bäst. Idag har ja en ramp med 2 LE lampor på 2x6w..

                      Kommentar

                      • GustavR
                        • August 2012
                        • 70

                        #12
                        Sådär ja, blev ett power-glo och ett aqua-glo på 2x20w så nu har ja 0.4w/l och de ser rätt mkt finare ut, fiskarnas färger blev.. ja helt annorlunda! På måndag tror ja att mina nitrit-värden ska vara 0 (på väg ner) och då blir de ancistrus och några anamoräkor tror ja, kollade på Siametiska algätare också har inte riktigt bestämt mig. Va tycker ni själva? Skulle 2 ancistrus, 5 siametiska algätare och 8 räkor bli aldelles för mkt på 100L ?Mvh

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          har du reflektorer? köp till det annars

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av GustavR
                            Hej! Okej då skippar jag att röra om i botten, ligger en del brunalger där nu dock pga dålig belysning.

                            Bluewing idag får ja hem en ramp med reflektor i, 2x18 w lysrör, kommer inte ihåg vilka lysrör dom rekommenderade men ja tror ja valde så att växterna mår bäst. Idag har ja en ramp med 2 LE lampor på 2x6w..
                            Det ska bli spännande och se hur du tycker det fungerar med nya lysröret. Att jag frågar om reflektorer (gissar att Hannes tänker på samma grej) beror på att ju blankare de är desto mer ljus reflekteras ner i akvariet. Om de bara är vitmålade eller silverfärgade så tappar du en del effekt. I många ramper får man plats med ett pta par tunna reflektorer eftersom de sitter direkt på själva lysröret.
                            Så hur ser rampen ut på insidan? Är det tokblankt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • GustavR
                              • August 2012
                              • 70

                              #15
                              Okej! Ja de är kromat ser de ut som, blank metal. Funkar kalasbra, den ligger ju rakt över akvariet på glaset så inget ljus slipper ju undan vattnet ändå jobbar tok mycket denna helg så får inspektera algerna mer på måndag och se över detta. Ha en bra helg!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...