Hur flytta akvarium? Hjääääälp :-O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Sv: Hur flytta akvarium? Hjääääälp :-O

    Sånna där små kar kan man ju nära själv. O sanden kam va kvar i. Värre när man flyttar ett 2,55 meter långt 408L kar o en kub på 350L i helglas. ;-)

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #17
      Hur flytta akvarium? Hjääääälp :-O

      Flyttade ett 30L och ett 120L för några månader sen. Vi kärde så gott som samma metod på båda karen (silikonade kar ingen ram).

      Tömma fisk från 120L i påsar som ställdes i frigolitlådor (skulle flytta 26 mil så en plastlåda är nog bättre om man bara ska 100m)

      Tömma ut så mycket vatten som möjligt i 120 L men spara sand och växter. Vattnet sparades i dunkar.
      Tömma typ allt vatten i 30L sparade kanske en decimeter eller nåt så att räkorna och sniglarna kunde vara kvar.

      När vi bar 120L lade vi en träskiva under men 30L bars i famnen bara. Inga problem även om jag fortfarande drömmer mardrömmar om vad som kunde hänt.

      När vi kom fram till den nya lgh så blev allt lite kaos oxh karen glömdes i flyttbussarna trots att vi tjatat hela resan om att djuren skulle in först (vi kom ihåg dock ihåg katterna och ormen). När vi väl kom på karen bar några kompisar som inte varit med tidigare under dagen upp 120L utan någon skiva och de lät den vila på handtaget till en pirra i hissen. Det höll men det fanns nog inga garantier för!! Har ännu mer mardrömmar om vad som kunnat hända här.

      Trots att de fick stå ute i kalla bilar (flyttade i februari) så klarade sig alla djur och nästan alla växter anubisen strök med men räddade några blad som nu bäxt upp till nya fina plantor.

      Vore jag du så skulle jag spara lite vatten så att du inte behöver fiska upp firrarna sen lägger du en skiva under och bär. Enkelt som bara den!

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #18
        Tack för era tips Ja mina kar är ju pluttkar om man jämför med vissas gigantiska kar :-P Men dom är tillräckligt stora för att ge mig mardrömmar om nätterna :-P

        Kommentar

        Arbetssätt...