Hur flytta akvarium? Hjääääälp :-O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Hur flytta akvarium? Hjääääälp :-O

    Har ett 54 liters akvarium samt ett 30 liters akvarium.Vi ska flytta och undrar lite hur jag ska gå till väga i flytten?Har hört att man kan tömma ut vattnet så där är en tredjedel kvar o bära det som det är med fiskarna i..Funkar det????Det är inga ramar på några av karen utan det är silikon i kanterna..Jag drömmer mardrömmar om att karen spricker när man bär det ..Är det säkert att bära så eller ska karen tömmas helt o fullt på allt?Jättetacksam för svar...
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    #2
    Glömde säga att vi ska flytta ca 100 meter bort..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Helt riskfritt är det inte att flytta karet "helt", men skaffar du en stabil spånskiva eller liknande kan du ha karet stående på detta vid transporten. Töm ner vattnet så långt du tycker ser ut att funka och två pers bär detta lätt de 100 metrarna.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Skaffa en plastbalja från IKEA / JULA / BILTEMA / Clas Olsson, eller likande på ~ 20 liter.

        Fyll den baljan till 2/3-delar.

        Ta ut alla fiskar från kar till balja

        Ta ut pumpen, lägg i baljan

        Bär baljan till ny adress

        Töm karet på resten av vattnet

        Bär karet till ny adress

        Fyll upp med 25-35% nytt vatten i karet (obs rätt temp)

        Stoppa ner pumpen i karet

        Tag 3/4-delar av vattnet från baljan ner i karet

        Fyll på med mer nytt vatten i karet nästan hela vägen upp.

        Starta pumpen

        Under närmaste 2 timmar, så tar du 1-2 liter per gång av vattnet från karet
        och drattar ner i baljan var 20.e minut

        efter ett par timmar så håvar du upp alla fiskar i baljan och ner i karet

        sist tömmer du allt vatten från baljan ner i karet.


        från start till avslut, planera för max 4 timmar.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Tack för svar,ska inhandla en sådan balja.En fråga till bara...Kan sanden vara kvar?Växterna?Eller precis allt ska ur?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            sand / blommor kan vara kvar.

            men pumpen skall ur om du skall följa min process.


            om du följer ansjos process så kan allt vara kvar.


            fördel min process = lite säkrare

            fördel ansjo process = snabbare och mindre slabb med vatten
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7
              Oj,såg inte Anjos svar först..men nu såg jag det Min skräck är att karet ska brista o är det minsta riskabelt så vågar jag nog inte att ta det utan tömning även om det vore så mkt smidigare

              Ken..Då låter jag blommor o sand vara kvar..Har väldigt mycket växter så är rädd att jag inte kommer hitta alla fiskar o malar i grönskan bara..Dom vuxna fiskarna är inget problem att fånga in..värre med malungarna o ev guppyyngel som kan gömma sig duktigt i grönskan..OM några yngel samt malungar finns kvar..Kan jag hålla vattnet några cm ovanför grusbotten vid flytt av akvariet så dom skygga har chans att klara sig?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Kisekatten
                ..värre med malungarna o ev guppyyngel som kan gömma sig duktigt i grönskan..OM några yngel samt malungar finns kvar..Kan jag hålla vattnet några cm ovanför grusbotten vid flytt av akvariet så dom skygga har chans att klara sig?
                Då kan du lika gärna låta de övriga invånarna vara kvar...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  som ansjo säger, ha då kvar invånarna.

                  töm ut så mycket att det finns ca 5 cm vatten kvar.

                  behåll så mycket vatten i en balja / spann du kan.


                  jag flyttade för något år sedan ett 63 liters (ramkar) på det viset, med skillnaden
                  att jag stoppade in det i bilens bagage och körde saaaaaakta cirka 1 km....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Kisekatten
                    • January 2011
                    • 126

                    #10
                    Mitt kar är inte ramkar utan med silikon i kanterna..kan det hålla ändå?Jag tänker bara att det bara krasar rakt itu...När jag ska förflytta det över till en platta att bära det på..Ska det vara tryckutjämnande underlag även på den?

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Borde ju hålla även fast du inte har ram. Om du ska ha kvar mycket i karet så är det nog bra om du har nått under typ en handduk eller nått :P

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Jag skulle tömma karet på allt innan jag flyttar det. Skulle inte våga chansa på att det håller att flytta med en del av innehållet kvar i. Tänk om... osv...

                        Jag hade en man här för ett tag sen som köpte mitt förra kar. Han kom ensam och bar ner det själv i famnen. Han tog trappen ner fastän det finns hiss och bar det ända ut till parkeringen där han ställt bilen. Jag fick pengarna i handen innan. Men ändå... tänk om...
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Kisekatten
                          • January 2011
                          • 126

                          #13
                          Tänkte ha en stadig platta under som tåler vikten Men tänkte mest att själva förflytten från nuvarande platsen till plattan samt tillbaks igen kan bli riskabel... :-O

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            #14
                            Det räcker ju med en två 20L hinkar fiskar, växter, och akvarie vattnet i den, lämna gruset i akvarien, det är som sagt var inget problem att flytta så små akvarium.
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            • david87
                              • June 2005
                              • 710

                              #15
                              Jag har också burit tomma 50-60l glas akvarium själv bara sådär och ramakvarium med sant och allt i. Har funkar än så länge åtminstone

                              Kommentar

                              Arbetssätt...