köpte 1 kuliål, men har inte sett den sedan dess???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teljemo
    • August 2012
    • 72

    köpte 1 kuliål, men har inte sett den sedan dess???

    köpte den för 2 dagar sedan.. när jag satt i den så simmade den runt o kollade läget lite och undersökte.. några timmar senare såg jag den simma runt igen.. men sen har jag inte sett den mer.. kollat både på dagen och på natten.. (inte för att man ser så jätte bra på natten)

    men den verkar vara spårlöst försvunnen.. kan den ha grävt ner sig o dött?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Nä tror inte det. Jag hade också en ensam ett bra tag och såg max till den nån gång i månaden. Men skaffa några till och ha ett tätt planterat akvarium med några stenrösen/rötter som de kan gömma sig i. Då känner de sig trygga med att vara framme också

    Har bara 3 nu men ser de dagligen i mitt kar nu

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #3
      Jag instämmer med föregående, köp några till och ge dem en lämplig miljö med lite gömställen. Kuliålar är till stor del nattdjur, men känner de sig trygga är de ofta framme även på dagen. Det är naturligt för dem att vara flera. Har man en ensam, blir den lätt rädd eftersom den tror att alla kompisarna har gömt sig för någon fara.

      Olle

      Kommentar

      • Teljemo
        • August 2012
        • 72

        #4
        ok..
        han borde rekommenderat mig det i butiken tycker jag.. han brukar va jätte duktig.. men tyckte väll att va jobbigt att få tag i dom. :P

        dom fick inte tag i nån första gången vi skulle ha.. så fick ringa dagen innan och säga till när jag ville komma och hämta så skulle dom lägga en morgon på att fånga 1 st.. :P


        Såhär ser akvariumet ut nu.. tycker de e för mkt bröte i redan.. men kanske kan byta ut nåt mot en liten stenhög...

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          I min åsikt, rätt ödsligt akvarium. Lägg i mer stenar och rötter, fler växter. De flesta fiskar brukar också vilja ha en mörk botten.

          Jag förstår fullkomligt att din kuhliiål inte visar sig. Fiskar verkar i största allmänhet lida av rejäl torgskräck. Jag har ett tiotal kuhliiålar och de är framme i stort sett jämnt, simmar runt bland rötterna och stenarna.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Såhär ser mitt kar ut. Man ser till o med en av ålarna hänga på en växt nere till höger :P

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #7
              Som sagt så skaffa massor med mera sten och lägg de på hög lite över allt så känner de sig trygga och då vågar de komma fram

              Kommentar

              • Teljemo
                • August 2012
                • 72

                #8
                ok.. ska kolla på de.. ska försöka klämma i en lite större rot då oxå.. jäkligt snyggt...
                de e ganska nystartat akvarium och fick rådet att inte ha för mkt växter i början...
                men kan väll lägga i lite mer nu kanske.. nåt med att man får mer alger med mer växter..

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Mer alger med mer växter? har aldrig hört talas om sådan galenskap, vet inte vem som gav dig det rådet, det är helt ologiskt.
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Sv: köpte 1 kuliål, men har inte sett den sedan dess???

                    Nä det var ett konstigt råd du fått. Nä mer växter = mindre alger då växterna tar näringen istället för algerna :-)

                    // David

                    Kommentar

                    • Teljemo
                      • August 2012
                      • 72

                      #11
                      ok.. bra.. här ska shoppas växter.. =)
                      några tips på växter när vi ändo pratar om det?

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Du har rätt mycket höga, snabbväxande växter, så du kan till exempel ta några som växer lite mer långsamt, som Anubias och Mikrosorium. De passar utmärkt att bida fast på rötter och stenar. Dessutom är de inte så höga, vilket blir fint då du får nivåer i karet på det sättet.
                        Några flytväxter kanske som dämpar den vita sanden, men de får man hålla efter och ta bort så att de inte skuggar igen hela karet.

                        Jag skulle också som sagt satsa på mer naturliga stenar och rötter.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Exakt, inte för att jag har något i mot konstgjorda föremål, men de är ju så fula alla plast saker, har alltid velat ha ett gammalt skepp fast de är alla så fula så man spyr. Rötter och naturliga stenar är så mycket finare
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • Teljemo
                            • August 2012
                            • 72

                            #14
                            tack för tipsen.. ska kolla in det.. =)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...