Vart ska dom bo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastien
    • April 2012
    • 5

    Vart ska dom bo?

    Söker lite tips och hjälp hur jag ska dela upp min fiskbestånd.

    Har ett 112l Aquel akvarium. Som innehåller lite för mycket fisk. Började själv med det för ca. 6 månader sen med 2 molly och 2 dvärgsynodontiser. Men räddade livet på lite fisk som en hade tröttnat på att ha. Så nu består min bistånd av

    3 molly (honor) plus 3 mollyyngel (ser ut som honor)
    1 Segelfensmolly (Hane)
    1 Svärdsbärare (hona) plus ett yngel (Hanen dog . Lyckades att trassla in sig i yngelkassen...)
    2 Platy (hona o hane)
    12 Neontetra
    2 Flying Fox
    2 Dvärg
    synodontis
    2 Praktbotia
    3 Guppy (1 hane 2 honor)
    2 Glasräkor (Han som hade dom innan sa att dom hete så)
    Så nu har jag investerat i ett Juwel Vision 260.

    Så min fråga är.. Vilka ska flytta över till 260l och vilka kan stanna kvar i 112l. Så att dom får det så bra som möjligt. Och ska någon komplettares upp. Läste här att Praktbotian trivs bäst om dom är 5 eller mer...

    112l akvariet ska vara igång med. Men flytta hem till mina föräldrar.

    Sen har min sambo en önskan om att ha 2 st Slöjsjärta i 260l akvariet. Men det lär väll knappast finnas plats till dom där
    . Alla tips mottages för att få det så bra som möjligt för fiskarna.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    ... Oj vilken soppa, vart ska man börja? Ja Praktbotian är väl självklar att få större iallafall, sen kanske dvärgsynodontis, sen vet jag inte
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      I Bromölla?

      Börja med att plocka ut de fiskar som behöver ett större hem, efter det kan du styra lite över hur du vill ha det. Det blir lättare om du sållar ut dem efter slutgiltig storlek och funderar lite metodiskt.

      Efter det kan du ju kolla över hur de alla kommer trivas ihop utefter vattenvärden, det kan ju vara som så att en del kan få flytta tillbaka till butiken så att du kan få en ordentligt fungerande biotop.

      Slöjstjärtar blir tråkiga med tiden, när de käkar upp växer och småfisk, de är inte ens speciellt fina. :P
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Jag ryser varje gång jag ser order slöjstjärtar.

        Tycker att de fiskarna som behöver större är nog dessa, int för att alla inte behöver det, men de som är viktigast.

        2 Flying Fox
        2 Dvärg
        synodontis
        2 Praktbotia

        Snälla skaffa inga guldfiskar, speciellt inte golfbollar.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Snälla ni som inte gillar slöjstjärtar. Istället för att direkt bara göra tummen ner för dom så kan ni väl informera vad som krävs för att det ska fungera på ett bra sätt om man vill ha sådana. Det finns faktiskt en del som gillar dom och tycker att dom är kul och charmiga. Men... man måste då också veta att det är ett väldigt begränsat utbud av växter som då gäller. Vallisneria och anubis går utmärkt att ha, liksom svärdsplanta. Vattenspikblad går också hyfsat och polysperma. Man måste också tänka efter vad för storlek på övrig fisk man ska ha. Slöjstjärtar växer som bekant en del.

          Slöjsjärtar kan bli väldigt charmiga och personliga i sitt varande. Plus lätta att få handtama om man så vill.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Har inget med att man inte gillar slöjstjärtar, De är en av de mest plågade och sönderavlade fiskarna som finns, tycker bara att man inte ska köpa dem över huvud taget. De fiskarna de redan har så skulle det inte gå bra ihop.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Sebastien
              • April 2012
              • 5

              #7
              Tack för alla svar.

              Blir nog

              2 Flying Fox
              2 Dvärgsynodontis
              2 Praktbotia
              3 Guppy
              1 Molly plus ynglen
              12 Neontetra

              i 260 l

              och

              2 Molly
              1 Segelfensmolly
              2 Platy
              1 Svärdsbärare plus yngel
              2 Glasräkor

              i 112l

              Skippar nog Slöjstjärtarna. Bättre att jag mår dåligt av en besviken sambo. Än att fiskarna ska må dåligt

              Men ska jag öka Praktbotianarna till 5 med tiden. Alltså 3 till?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Jag tycker att du borde göra dig av med botiorna, de kommer med tiden att bli för stora..
                Kör heller svärdbärare i stora och guppy i lilla då svärdbäraren är en mycket större fisk, släng gärna även över segelfensmollyn då den också blir 10+cm..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1661

                  #9
                  Det finns olika slöjstjärtvarianter som blir olika stora, och man ska inte vänta sig att zoohandlarna håller koll på vilken sort som är vilken. Här är en som har vuxit upp under bra förhållanden: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsende...0515110755.htm

                  Olle

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olle A
                    Det finns olika slöjstjärtvarianter som blir olika stora, och man ska inte vänta sig att zoohandlarna håller koll på vilken sort som är vilken. Här är en som har vuxit upp under bra förhållanden: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsende...0515110755.htm

                    Olle
                    Oooh, den bilden skulle man skriva ut och ha redo som avskräckande exempel nästa gång någon vill köpa "ett litet akvarium och en sån där söt liten guldfisk".

                    Praktbotian blir ju upp till 30cm lång om jag minns rätt, så 5 st 30cms botior som röjer runt i ett 260L låter lite småfarligt Riktigt roliga fiskar annars, men det finns ju mindre botior som passar bättre. Skulle inte ha guppy med dom heller, kan bita en del fenor dom där.

                    112L- Guppy, platy, räkor och neontetrorna kanske? Så resten i det större, men kanske lämna in botiorna då om det går.
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...