Akrylakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denis79
    • August 2012
    • 4

    Akrylakvarium?

    Hej!

    Jag är ny här och har bestämt mig för att starta mitt allra första saltvattenakvarium.

    Jag har köpt och läst flera böcker för nybörjare ( fem eller så ) tittat på flera "guide filmer" på nätet och känner mig nervöst redo för att börja inhandla saker jag behöver för att starta mitt allra första saltvattenakvarium.

    Tanken är ett akvarium på 1000 liter med sump på runt 350. Är lite orolig över påfrestningarna ett ton vatten har på ett glasakvarium och om något hemskt skulle inträffa, därför är jag väldigt intresserad av ett akvarium av akryl. Men jag hittar ingenstans på nätet någon som erbjuder denna tjänst iaf inte någon med erfarenhet av att bygga akvarium i akryl.

    Så tänkte se med er som haft denna otroligt fascinerande hobby ett tag om ni känner till eller hört om något företag i sverige som "skräddarsyr" akvarium i akryl.

    tack på förhand

    /mvh Denis
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    jag har inte så bra koll på saltvatten men du behöver inte vara orolig för trycket från 1 ton vatten på helglaskar. höjden är alltid avgörande. du kan ha ett 1000L kar i 6mm glas men då får det nog inte vara högre än 5 cm typ.

    12 eller 15 mm glas funkar bra men så klart beroende på hur högt du vill ha det.

    jag designade ett diamantformat 860L helglas kar till en man här på zoopet. gonzo44. det är 12mm glas alltihop o han limmade det själv. 70 cm högt. håller utmärkt!
    så glas behöver du inte vara rädd för.

    akryl håller väl bra det med o det finns företag som bygger akrylkar med. men de är som sagt ovanligare än glas.
    akryl är dessutom mycket mycket lättare att repa o det är ju inte så roligt.

    samt att jag tror du kommer undan billigare med glas än akryl, men det är jag inte hundra på dock

    överväg glas igen. det är lättare att få tag på och fler här som har erfarenhet av det.

    Kommentar

    • Denis79
      • August 2012
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      hej o välkommen

      jag har inte så bra koll på saltvatten men du behöver inte vara orolig för trycket från 1 ton vatten på helglaskar. höjden är alltid avgörande. du kan ha ett 1000L kar i 6mm glas men då får det nog inte vara högre än 5 cm typ.

      12 eller 15 mm glas funkar bra men så klart beroende på hur högt du vill ha det.

      jag designade ett diamantformat 860L helglas kar till en man här på zoopet. gonzo44. det är 12mm glas alltihop o han limmade det själv. 70 cm högt. håller utmärkt!
      så glas behöver du inte vara rädd för.

      akryl håller väl bra det med o det finns företag som bygger akrylkar med. men de är som sagt ovanligare än glas.
      akryl är dessutom mycket mycket lättare att repa o det är ju inte så roligt.

      samt att jag tror du kommer undan billigare med glas än akryl, men det är jag inte hundra på dock

      överväg glas igen. det är lättare att få tag på och fler här som har erfarenhet av det.
      Tack för ett så snabbt svar! Kollar på OS så här sent du med?

      Den enda fördelen med akryl är att den återger färgerna lite bättre än glas och att det är lättare.

      Du har nog rätt, det finns väldigt duktiga glasmästare med erfarenhet inom akvarium, Majornas Glas i göteborg t.ex. Det blir glas för mig! skulle nog börja gråta om jag repade plastburken redan första dagen hehe..

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ursprungligen postat av Denis79
        Tack för ett så snabbt svar! Kollar på OS så här sent du med?

        Den enda fördelen med akryl är att den återger färgerna lite bättre än glas och att det är lättare.

        Du har nog rätt, det finns väldigt duktiga glasmästare med erfarenhet inom akvarium, Majornas Glas i göteborg t.ex. Det blir glas för mig! skulle nog börja gråta om jag repade plastburken redan första dagen hehe..
        Haha ja det o så kallas det semester. :-P ser ingen anledning att lägga mig tidigt.

        Jo det är sant till viss del men det beror på vad för glas du använder. Kör du med floatglas så är det lika bra färgåtergivning. O det räcker ju att ha det på de sidor som man tittar in genom. Det är ju lite dyrare än vanligt glas. Men botten o baksidan o kanske sidor kan man ju köra vanligt kanske

        Kommentar

        • Denis79
          • August 2012
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          Haha ja det o så kallas det semester. :-P ser ingen anledning att lägga mig tidigt.

          Jo det är sant till viss del men det beror på vad för glas du använder. Kör du med floatglas så är det lika bra färgåtergivning. O det räcker ju att ha det på de sidor som man tittar in genom. Det är ju lite dyrare än vanligt glas. Men botten o baksidan o kanske sidor kan man ju köra vanligt kanske
          Perfekt! Tack för bra råd.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Akryl har sina poänger men det finns inte mycket av det i Sverige så det blir dyrt att få hit, priset blir inte kul alltså. Repkänsligt är det också och det är svårt att få tag på rätt grejor till att skrapa rutorna här. En nackdel som kan gälla specifikt för saltvatten är att akrylkaren är bättre som isolering än glaskar, alltså är det risk att det blir för varmt och att man får använda kylare.

            Akrylkaren är ju lite okänsligare för stötar och de är ju också enkla och säkra att borra i om man vill göra anslutningar till sump och sånt. Det är ju också bättre färgåtergivning. Det finns dock glas som ger bättre färgåtergivning än standardglas, dock räcker det inte då att fråga efter floatglas, det är bara den vanliga tillverkningsmetoden nu. Det man kan satsa på i så fall är Optiwhite som är ett floatglas med låg järnhalt och som därför saknar den grönaktiga ton som vanligt glas har.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              aah optiwhite. det var det jag tä'nkte på. glömde bara bort namnet. optiwhite ska du satsa på

              Kommentar

              • Denis79
                • August 2012
                • 4

                #8
                Optiwhite ska lägga det på minnet!

                Tackar!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  finns många fördelar med akryl.. mycket vanligt i USA/Asien.. dessvärre är det svindyrt här och helt meningslöst för en "vanlig" akvarist..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    även nackdelar väl är det inte lättare att det blir repor i akrylkar....
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...