Omdömen av nybörjarakvarium runt 100 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraBe
    • July 2012
    • 4

    Omdömen av nybörjarakvarium runt 100 liter?

    Hej, jag är ny här på forumet och undrar om någon har tips och erfarenhet av bra nybörjarakvarier.
    Jag har tidigare haft akvarium (ca 70 liters) när jag var barn men mitt gamla akvarium har varit utan vatten i minst 15 år
    och jag fick rekommendationen på Bromma zoomarknad att det var bäst att köpa nytt eftersom det gamla kanske inte håller tätt.

    Nu till mina frågor;

    Är det någon som kan tipsa om ett robust och praktiskt nybörjarakvarium runt 100 liter som är komplett med pump,
    ljusramp, filter etc.?

    Kan någon rekommendera Haquoss Evolution, som är det akvariumkit som säljs på Bromma zoomarknad (Bromma blocks)?

    Kan någon rekommendera en bra och stabil butik med kunnig personal där jag kan köpa akvarium, gärna i Stockholm innerstad eller norr-/västerort?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Du kan ju testa fylla det, testade fylla upp pappas 50l förra året och det håller tätt fortfarande. Men fylll den utomhus eller i badrummet ifall det läcker :P

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Måste kanske skriva att det är inte använt på 15-20 år kanske

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Skulle också testa att fylla det först, samt inte handla på Bromma Zoo, de har inte det bästa ryktet.
        Varför inte gå ner till Akvarielagret på Lövåsvägen i Bromma i stället. Där är all personal mycket kunnig och du får bra mycket bättre hjälp än på Bromma Zoo.

        Jag har aldrig hört talas om märket Haquoss, så jag kan inte säga vare sig bu eller bä, om det.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • SaraBe
          • July 2012
          • 4

          #5
          Tack för tipsen!

          Jag tror att mitt gamla akvarium är limmat i en metallram (verkar finnas kittade varianter också), och ska jag använda det igen vill jag nog limma om det för att vara på den säkra sidan. Vi har småbarn, så det måste vara robust så att ingen skadas. Är limmet sprött kanske en nyfiken hand räcker för att det ska börja läcka?

          Jag kikade lite snabbt på akvarielagrets hemsida, de verkar ha ett väldigt stort utbud och kunskap. Jag ska definitivt åka dit och höra efter med dem!

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Fyll det ute då och om det håller knuffa på det då. Går det sönder så är det ju ingen förlust för dig direkt. Men håll till på en presenning eller nått sånt med uppvikt kant så slipper du kanske glaset på marken också.
            Annars kan du ju kolla vad en glasmästare tar för att silikona om det också.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Om det är kittat så ska det definitivt limmas om med silikon.
              Men är det silikon och det är fräscht och känns spänstigt så finns egentligen ingen anledning att ge sig på det.

              Fyll det utomhus, på balkongen etc., men se till att det står i våg så att du inte skapar spänningar i glaset. Använd den ställning du tänker ha akvariet på.
              Knuffa inte på akvariet, det är inte den sortens våld som får ett akvarium att börja läcka, däremot kan du då som sagt skapa spänningar som visar sig senare.

              Klart och färdigt kommer att akvarium på 100 liter väga ungefär 120-130 kilo och det klarar inte små barn att rubba. Ställningen måste då förstås passa för detta så den inte börjar svaja. Men själva akvarieglaset håller utan problem för en liten barnnäve. Däremot blir fiskarna rejält störda, så placeringen måste förstås övervägas noga.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av SaraBe
                Hej, jag är ny här på forumet och undrar om någon har tips och erfarenhet av bra nybörjarakvarier.
                Jag har tidigare haft akvarium (ca 70 liters) när jag var barn men mitt gamla akvarium har varit utan vatten i minst 15 år
                och jag fick rekommendationen på Bromma zoomarknad att det var bäst att köpa nytt eftersom det gamla kanske inte håller tätt.

                Nu till mina frågor;

                Är det någon som kan tipsa om ett robust och praktiskt nybörjarakvarium runt 100 liter som är komplett med pump,
                ljusramp, filter etc.?

                Kan någon rekommendera Haquoss Evolution, som är det akvariumkit som säljs på Bromma zoomarknad (Bromma blocks)?

                Kan någon rekommendera en bra och stabil butik med kunnig personal där jag kan köpa akvarium, gärna i Stockholm innerstad eller norr-/västerort?
                Det kan nog va läge att införskaffa ett nytt och jag tror haquoss evolution är ett bra köp, det verkar ha ett ordentligt biofilter och det är väldigt lovande! Jag har själva pumpen som följer med och den är bra i sig med klent flöde, skulle nog kolla om det finns utrymme att trycka ner en lite kraftigare pump i filterbehållaren! Är det möjligt så tror jag det kan bli bra!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • SaraBe
                  • July 2012
                  • 4

                  #9
                  Tillslut blev det ett Diversa startup 80 (112 liter) som jag köpte på Akvarielagret, jag såg att Haquoss hade 2 st lågenergilampor som satt i varsin ände av rampen och jag ville hellre ha lysrör vilket fanns på Diversa. Jag är nöjd med själva akvariet, men innerfiltret som följde med, ett Hailea bt700, brummar ganska högt. Jag visste ju att filtret skulle låta något, men detta är nog i högsta laget så det blir nog att jag byter innerfiltret mot ett kändare märke. Jag kanske ska tillägga att jag har försökt enligt konstens alla regler få ut luft, titta inuti om något är löst etc, men det gjorde ingen skillnad.

                  Det blev ett ganska trevligt nybörjarakvarie, där det nu bor 10 guldtetror.

                  Tack för alla svar och tack för tipset om Akvarielagret i Bromma, det är ett toppenställe med toppenpersonal!

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Ursprungligen postat av SaraBe
                    Tillslut blev det ett Diversa startup 80 (112 liter)...Jag är nöjd med själva akvariet, men innerfiltret som följde med, ett Hailea bt700, brummar ganska högt. Jag visste ju att filtret skulle låta något, men detta är nog i högsta laget så det blir nog att jag byter innerfiltret mot ett kändare märke. Jag kanske ska tillägga att jag har försökt enligt konstens alla regler få ut luft, titta inuti om något är löst etc, men det gjorde ingen skillnad....
                    Hej,
                    Ja det var synd att personalen inte sade till om det filtret. Man kan ofta byta ut till ett bättre filter (för ett reducerat pris). Hailea filterna har inte bara för hög ljudvolym de ger också en kraftig ström i vattnet som inte passar de flesta akvarier. Dessutom är filtervolymen ganska liten. Jag skulle också rekommendera att köpa reflektorer till lysrören för det får akvariet att bli betydligt snyggare.

                    Kommentar

                    • SaraBe
                      • July 2012
                      • 4

                      #11
                      Ursprungligen postat av fisheye
                      Hej,
                      Ja det var synd att personalen inte sade till om det filtret. Man kan ofta byta ut till ett bättre filter (för ett reducerat pris). Hailea filterna har inte bara för hög ljudvolym de ger också en kraftig ström i vattnet som inte passar de flesta akvarier. Dessutom är filtervolymen ganska liten. Jag skulle också rekommendera att köpa reflektorer till lysrören för det får akvariet att bli betydligt snyggare.
                      Hm, det är faktiskt en av de saker jag undrat över det här med den kraftiga strömmen. För den är ganska kraftig, och jag har fått rikta utblåset rakt mot sidan av akvariet för att dämpa det. Annars blev det värsta virvelstormen. Jag ska definitivt titta på ett nytt innerfilter som är tyst och som har reglerbart flöde. Jag ska nog titta på reflektorer också. Tack för bra input!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...