Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jak_99
    • January 2012
    • 22

    Hjälp!!!

    Jag köpte för ett år sedan ett 30 liters akvarium jag har 9 neontetror!
    Dom verkar må bra och jag har inrett akvariumet väldigt fint dom är lite blyga när man kommer fram väldigt nära men annars mår dom bra!
    Men jag undrade om jag köper en rot kommer olika värden att förändras??


    En fisk har fått typ en böld på munnen vet någon vad det är
    Senast redigerad av Jak_99; 22 July 2012, 18:57.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    för det första: skriv inte "hjääälp!!!1" i rubriken.
    rubriken ska handla om problemet eller frågan. hur fasen ska man annars veta när man söker bland trådar i forumet. gör om gör rätt sen.

    hur menar du med att ha inrett karet fint? fint för dig o fint för fiskarna är ofta olika saker. mörk sand o rötter o massa växter gillar de.

    tja vattenvärdena kommer nog snarare bli bättre för just neontetror om du lägger i en rot. den kommer sänka ph o göra vattnet mjukare. o det gillar neoner. den kommer nog färga vattnet gulbrunt ett bra tag men det är bara acceptera o göra vattenbyten varje vecka som du brukar så kommer det sluta färga efter nån månad.

    lägg upp en bild på fisken så får vi se om man kan utröna vad det är

    Kommentar

    • Jak_99
      • January 2012
      • 22

      #3
      Så.. Tänkte inte på det
      då ska jag nog köpa en rot

      Kommentar

      • Jak_99
        • January 2012
        • 22

        #4
        Jag har inrett det fint även för fiskarna mycket växter och mörk sand!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Ursprungligen postat av Jak_99
          Jag har inrett det fint även för fiskarna mycket växter och mörk sand!
          Ja det är bra, neontetran vill ju ha mörk botten! I naturen så är de väl inte så bortskämda med växter MEN i ett akvarie där de är mer utsatta är det väldigt bra som skydd för dem! Rötter är en bra inredningsdetalj, ger skydd och färgar vattnet lite vilket passar neontetran! Att det dyker upp bölder var inte bra och jag vet inte vad det är för typ, men jag vet att stress pga olika orsaker ofta leder till såna här konstiga saker!
          Stress kan bero på ex. känner sig utsatta i ett för litet akvarium, fel sällskap, tvivelaktig vattenkvalité eller vattenvärden, fel foder, för långa belysningstider mm. mm!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jak_99
            • January 2012
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Ja det är bra, neontetran vill ju ha mörk botten! I naturen så är de väl inte så bortskämda med växter MEN i ett akvarie där de är mer utsatta är det väldigt bra som skydd för dem! Rötter är en bra inredningsdetalj, ger skydd och färgar vattnet lite vilket passar neontetran! Att det dyker upp bölder var inte bra och jag vet inte vad det är för typ, men jag vet att stress pga olika orsaker ofta leder till såna här konstiga saker!
            Stress kan bero på ex. känner sig utsatta i ett för litet akvarium, fel sällskap, tvivelaktig vattenkvalité eller vattenvärden, fel foder, för långa belysningstider mm. mm!
            Jag vet inte hur jag lägger upp bilder (icke guldmedlem) men jag tror det kan bero på långa belysningstider för jag har haft på lampa hela dagen från jag vaknar till jag lägger mig eller så kan det bero på litet akvarium men jag vet andra som har det och dom har inte några problem
            vill ni att jag ska lägga upp bilder?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Ursprungligen postat av Jak_99
              Jag vet inte hur jag lägger upp bilder (icke guldmedlem) men jag tror det kan bero på långa belysningstider för jag har haft på lampa hela dagen från jag vaknar till jag lägger mig eller så kan det bero på litet akvarium men jag vet andra som har det och dom har inte några problem
              vill ni att jag ska lägga upp bilder?
              Ja lägg gärna upp lite bilder, det säger mer än 1000 ord Du kan skaffa ett användarkonto hos tex. photobucket och sen länka bilderna hit! http://photobucket.com/
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Vet att jag har haft neoner som ögat har som svällt upp på. De har dock simmat runt och sett helt normala ut i övrigt..

                Kommentar

                • Jak_99
                  • January 2012
                  • 22

                  #9
                  Bilderna blev jävligt dåliga när jag laddade upp dom men ändå...
                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  Bölden ligger brevik munnen och gör så den nästan aldrig kan stänga munnen men ska nämnas att den är helt normal annars...
                  Senast redigerad av Jak_99; 23 July 2012, 08:55.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jak_99
                    Bilderna blev jävligt dåliga när jag laddade upp dom men ändå...
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                    Bölden ligger brevik munnen och gör så den nästan aldrig kan stänga munnen men ska nämnas att den är helt normal annars...
                    Ja jag såg att det va nåt konstigt och det är nog svårt att göra nåt åt, får helt enkelt inrikta sig på att ingen fler drabbas. Ser på deras placering att de känner sig ganska utsatta och det är stressigt för dem men om du sätter ner lite rötter som du skrev i den andra tråden så ska det säkert bli lite tryggare för dem! just ja, flytväxter är en bra grej också som ger dem trygghet så de vågar sig upp högre i karet, om man inte får tag på riktiga flytväxter så funkar det att låta tex lite vattenpest(egeria densa) eller gälört(limnophila sessiliflora) flyta på ytan!
                    Senast redigerad av åheim; 23 July 2012, 13:06.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...