Hjälp! Nybörjare! Guppys dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kickan82
    • July 2012
    • 2

    Hjälp! Nybörjare! Guppys dör...

    Hej på er kunniga!

    Behöver lite hjälp. Har sedan 1 1/2 månad tillbaka haft ett 54 liters (tror jag det är) akvarium. Började med 5 guppys, någon vecka senare även 10 neontetror och en vecka senare två albinomalar.

    Efter bara två veckor dog en guppy, den låg på botten och såg ut att inte kunna simma och till slut dog den. Någon vecka senare dog en till, samma visa med den. Köpte sen två nya guppys. Sedan blev det semestertider och vi var bortresta en vecka. La i 3 dagars foder (heter det så?) och hade en granne som kom in var tredje dag och gav vanlig mat samt la i en ny 3 dagars foder. När vi kom hem efter att ha varit borta ca en vecka hade ytterligare en guppy dött samtidigt som vi fann ca 10st små yngel. Va hemma några dagar och sedan var vi iväg en vecka till. Fick rådet att ge en stor sån där foder för en hel vecka och så la vi ynglena i sånt där litet kar man sänker ner med en sån där liten foderbit (3-dagars) efter att ha frågat om råd på en djuraffär. När vi kommer hem efter en vecka har vi funnit ytterligare yngel, vet inte om det är en annan hona som fött eller om vi bara missat de ynglen tidigare. Å nu är ytterligare en fisk på väg att dö, den ligger på botten och kan inte simma. Tycker så synd om stackarn då de andra är på den...

    Så ja, vad gör vi nu? Vad är bäst? Nu har vi inte bytt ngt vatten på 2 veckor pga semester och jag undrar vad som gör att just guppysarna dör om och om igen.?Å hur ska man bäst hantera ynglena? De har legat kvar i karet och ett av dem har dött. Å är det sjukdomar som drabbar dem drabbar det då bara guppysarna eller är alla fiskar "smittade"?

    Rörigt skrivet, sorry, har en 2-åring som klättrar i knät på mig!

    Tacksam för tips och råd!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nejdå, det är ingen sjukdom utan nitrit. Ni har haft i för mycket fisk för fort, matat för mycket, s. k. semesterfoder har ytterligare förstört vattnet, vattenomsättningen i ett yngelkar är alldeles för liten med dålig vattenkvalitet som följd, uteblivna vattenbyten.

    Sluta mata, gör ett 50% vattenbyte idag, fortsätt sen med 30% vattenbyten varje dag i en vecka, börja sedan mata mycket, mycket sparsamt.
    Skaffa dropptest för nitrit, inte stickor, och håll koll på nitritnivåerna. Fler växter är bra på sikt då de tar upp näringen i fiskbajset.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kickan82
      • July 2012
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Nejdå, det är ingen sjukdom utan nitrit. Ni har haft i för mycket fisk för fort, matat för mycket, s. k. semesterfoder har ytterligare förstört vattnet, vattenomsättningen i ett yngelkar är alldeles för liten med dålig vattenkvalitet som följd, uteblivna vattenbyten.

      Sluta mata, gör ett 50% vattenbyte idag, fortsätt sen med 30% vattenbyten varje dag i en vecka, börja sedan mata mycket, mycket sparsamt.
      Skaffa dropptest för nitrit, inte stickor, och håll koll på nitritnivåerna. Fler växter är bra på sikt då de tar upp näringen i fiskbajset.
      Åh, tack för ditt svar. Toppen!

      Vad bör vi göra med ynglena då? Släppa ut dem i akvariet eller?

      Ska man byta ut några växter, de ser inte heller så pigga ut längre nämligen? Vi har haft ganska mycket växter redan men jag funderar på o skaffa nya fräscha? Eller finns det någon poäng med att ha kvar de man har?

      Nu har vi tre guppyhonor och en massa yngel. Inga vuxna hanar alltså. Jag antar att vi INTE bör köpa fler fiskar förrän det är lite mer ordning o reda i akvariet, dvs förrän den där nitritnivån är ok? Honorna klarar sig väl bra utan hanarna gissar jag. :-)

      Kommentar

      • smedberg
        • February 2012
        • 8

        #4
        Helt rätt att kolla Nitrit det brukar affärerna hjälpa till med om du inte har test.
        Jag tycker dock att det inte finns någon fisk som dör så mycket som guppy om man köper från affärernas "guppymixar".
        Yngel från grannen eller lite dyrare/bättre? guppy har betydligt större chans att gilla läget i ditt akvarium. (Tycker jag)

        Gör så lite som möjligt med växter och annat i akvariet. Ge dem lite mikrogödning ev.
        Senast redigerad av smedberg; 22 July 2012, 15:48.

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Låt det hela stabilisera sig, det är ett förhållandevis ungt kar än. Vattenbyten, mindre mat och kolla upp vad det är för växter. Lämna hellre en vecka utan mat, guppysarna hittar nog en hel del godis i karet om de hungrar ändå. Att guppys trillar av pinn är som sagts tidigare inget ovanligt alls men i gengäld får man ständigt nya i form av yngel.

          Fiskar är kallblodiga och har därför lågt energibehov och klarar sig därför längre utan mat utan att det inverkar på deras hälsa något nämnvärt.

          Växter man köper i butik behöver inte alltid bli risiga utav anledningen att något är fel på vattnet då de ofta är odlade ovanför vatten och därmed måste skaffa nya (undervattens-) blad i ett akvarium. Lägg upp bilder på växterna eller sök bland artbeskrivningar så ska du se att du får utmärkt hjälp om vad som behövs.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • eriksdotter
            • June 2012
            • 33

            #6
            hej!
            jag kommer osökt att tänka på en annan anledning till guppydöden. jag tror också på nitriten, och det är helt rimligt att köra på med delvattenbyten för att få bort det.

            sen är det också så att guppyhonor brukar blir lite segare och även "krökta" i ryggen efter att de fått sina yngel och tenderar att trilla av pinn lite fortare. särskilt de som är från butik (de är ofta väldigt sönderavlade).

            det är säkert nitriten som är boven här, men det här kan vara ytterligare en faktir. sen vet jag ju inte om det vara hanar eller honor som dog...

            hoppas det löser sig!
            Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Guppyns sönderavlade status är en av de myter som sprids, ofta för att det är lättare att skylla på det än på att man själv gjort något fel. Guppyn har, även den, lite krav på sitt foder och man bör även till denna relativt tåliga fisk variera fodret, med fryst foder som dafnia, artemia etc. Man kan också kläcka artemia själv och mata med.

              Det säger sig nästan själv att honan behöver ordentligt, näringsriktigt käk om hon ska kunna trycka ut en 30-40 yngel var tredje vecka.
              Sen är det ju inte ovanligt att man köper en redigt stor burk med flingfoder för att det blir billigare så , ställer den på rampen för att ha den till hands, varvid värmen från rampen och den långa förvaringstiden gör att vitaminerna försvinner.

              När jag odlade guppy hade jag alltid i lite flytande vitaminer i vattnet och hade aldrig problem med krökta ryggar och s.k. torpedsjuka...
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Att gupps kröker sig kan helt riktigt vara nitriten. Men man bör kolla vart butiken ursprungligen fått fatt i fiskarna. Min erfarenhet som butiksägare har lärt mig att endast Tjeckien och Prag är de länder vars guppys fungerar hos oss. Finns möjligen något mer land dock inte som jag känner till. Guppys från Srilanka samt Asien verkar inte klara våra vattenförhållanden. Skulle mäta hårdheten, intrumentet klarade inte av det. Extremt hårt vatten med andra ord.
                En liten tanke bara. Mvh Niklas

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Mina stam av Israeliska guppys verkar hålla extremt god kvalitet, så visst finns det bra även i Asien.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  Arbetssätt...