Uppstart av 120 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rotmoset
    • July 2012
    • 2

    Uppstart av 120 liters

    Hallå!

    Beslutade mig för att skaffa akvarium i helgen och beställde efter lite övervägandet ett sådant här 120 liters akvarium: http://www.akvarieshopen.com/lido-12...cm-p-4330.html

    Har suttit hela veckan och läst på om allt möjligt (framförallt på den utmärkta wikin här på zoopet!) och har gjort lite preliminära planer.

    Som vattentemperatur had jag tänkt mig runt 24 grader C och lite under 7 i ph (detta eftrom det verkar fungera bra med de flesta arter jag är intresserad av).

    Följande arter är de jag är intresserad av hittils:

    Kardinaltetra (10-15 st)
    Kakaduaciklid
    Marmorgurami
    Kuhliål
    Fläckig pansarmal
    Skäggmal
    Körsbärsräka
    Posthornssnäcka

    Tankar på detta? Sambon hade velat ha Black Mollys men de verkar ju vilja ha varmare vatten... Kanske någon annan i samma storleksordning?

    Undrar också vilka fiskar som man ska ha inledningsvis? Antar att det bör vara någon av de tåligare!

    Tack på förhand!
  • Rubberman
    • March 2012
    • 101

    #2
    Kan finnas risk för att räkan blir ett påkostat foder till guramin ev även cikliden.
    Rekommenderar även siamesisk algätare till städpatrullen. väldigt bra innan balans uppstått.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13130

      #3
      Ursprungligen postat av rotmoset
      Hallå!

      Beslutade mig för att skaffa akvarium i helgen och beställde efter lite övervägandet ett sådant här 120 liters akvarium: http://www.akvarieshopen.com/lido-12...cm-p-4330.html

      Har suttit hela veckan och läst på om allt möjligt (framförallt på den utmärkta wikin här på zoopet!) och har gjort lite preliminära planer.

      Som vattentemperatur had jag tänkt mig runt 24 grader C och lite under 7 i ph (detta eftrom det verkar fungera bra med de flesta arter jag är intresserad av).

      Följande arter är de jag är intresserad av hittils:

      Kardinaltetra (10-15 st)
      Kakaduaciklid
      Marmorgurami
      Kuhliål
      Fläckig pansarmal
      Skäggmal
      Körsbärsräka
      Posthornssnäcka

      Tankar på detta? Sambon hade velat ha Black Mollys men de verkar ju vilja ha varmare vatten... Kanske någon annan i samma storleksordning?

      Undrar också vilka fiskar som man ska ha inledningsvis? Antar att det bör vara någon av de tåligare!

      Tack på förhand!
      Hej, du är verligen i en kul fas nu, men jag vill passa på att tipsa om att inte blanda så många arter och storlekar, det blir ofta rörigt (fisksoppa) och stressande och kan sluta tråkigt, du räknar nämligen upp en hel del arter men du kanske inte tänker ha alla? Du ska tänka på formen på ditt kar, det är bara 60 brett och då passar inte gurami så bra. Räkor passar tillsammans med små fredliga fiskar Ex kardinaltetran, annars så kommer de hålla sig osynliga pga av rädsla och kanske bli mat och det är lite onödigt. Satsa på fler av samma art istället för få av många, tex vill pansarmalar vara minst ca 6st men helst fler. Ett stimm på 40-50 kardinaltetror är en riktig fröjd för ögat ska bli kul att se hur du får till det!!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • rotmoset
        • July 2012
        • 2

        #4
        Tack för svar!

        Får nog skippa guramin då, cikliden blev jag hemskt förtjust i så skippar hellre räkorna än den!

        Undrar som sagt vilken fisk som är bra att starta akvariumet med, kanske mal.
        ?

        Har fått leverensinformation till imorgon så då blir det att åka iväg och fixa bottenmaterial och växter

        Är även av den nördiga typen så tanken är att bygga en liten dator med termometer, ph-mätare och webcam så småningom!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #5
          Ursprungligen postat av rotmoset
          Tack för svar!

          Får nog skippa guramin då, cikliden blev jag hemskt förtjust i så skippar hellre räkorna än den!

          Undrar som sagt vilken fisk som är bra att starta akvariumet med, kanske mal.
          ?

          Har fått leverensinformation till imorgon så då blir det att åka iväg och fixa bottenmaterial och växter

          Är även av den nördiga typen så tanken är att bygga en liten dator med termometer, ph-mätare och webcam så småningom!
          En algätande mal är ingen bra startfisk eftersom det inte finns nån mat åt den på ett par veckor, så att säga. En ganska tråkig fisk och man klarar sig galant utan den! Pansarmalen skulle jag vänta med eftersom den är ganska känslig och det är bra om bottenmaterialet (finkornig sand) har uppnåt biologisk balans (1-2mån). Annars kan du egentligen börja med vilken fisk som helst, men edast ett få antal!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...