Nybörjarstart av 220L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #16
    Har du strilrör på utblåset ?

    Kommentar

    • Jaxen
      • July 2012
      • 45

      #17
      Bara den lilla krök som följer med. Ser ut som underdelen av en saxofon med tratten lite tillplattad.

      Nu hittade jag en snäcka till... Tydligare hus, det är avlångt konformat. Physa?

      Kommentar

      • Jaxen
        • July 2012
        • 45

        #18
        Lyckades få en bild på en av de små gynnarna. Inte så bra bild men 90mm macro i princip intill rutan lite snett ger alla möjliga brytningsfel. Snäckan sitter på ett blad som är c:a 1 cm långt.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,3 KB
ID: 2141701

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          Ja det ser ut som physa, jag har också den där modellen i ett par av mina kar och dem är mycket snyggare än de där sk. "kanelbullarna"! Ang. utblåset brukar jag rikta det rakt fram mot framrutan så slipper man få en virvel i karet som ger intryck av en tvättmaskin
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jaxen
            • July 2012
            • 45

            #20
            Lite rescaping idag med ett par mangroverötter och ett par nya växtsorter.

            Jag behöver skaffa en TTL-kabel till blixten.
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,0 KB
ID: 2141715


            Neonerna simmar runt och undrar lite

            Kommentar

            • Jaxen
              • July 2012
              • 45

              #21
              Nyss släppte jag i 3 st randiga botior efter lite förhandlingar med snubben i affären. Lite riskabelt med bara 2 veckor sedan start men mängden Physa växer snabbt. Minskar foder lite oxå. Troligen kom snäckorna med spikbladen, klippte bort ett par blad med ägg på.

              Nästa vecka ska jag sätta upp en balja till. Denna gången västafrikanskt.

              Det nuvarande är fortfarande sydamerikanskt, botiorna ser jag mellan fingrarna med.

              Jag berättade för honom att jag ämnade ha äppelsnäckor i men blev avrådd. Tydligen är det så at om äppelsnäckan inte trivs så utsöndrar den något som dödar hela baljan. Kan det verkligen stämma?

              Kommentar

              • frida.L
                • December 2010
                • 164

                #22
                Vet inte om äppelsnäckor utsöndrar något (aldrig hört det tidigare). Dock vill jag varna för att ha botior tillsammans med äppelsnäckor. Vi tänkte att våra äppelsnäckor var så stora så att botiorna inte skulle ge sig på dem - vi hade fel och 2 strök med innan vi kunde flytta dom.

                Man skulle ju kunna anta att äppelsnäckorna inte trivdes så bra med att ha två mordiska botior som sällskap i akvariet och att de om de kunde skulle utsöndra något men så var inte fallet. Så kanske är det bara en myt?

                Kommentar

                • Jaxen
                  • July 2012
                  • 45

                  #23
                  Jag har inte heller hört det innan. Hur som helst får botiorna gå där ett tag, sedan får jag se vad jag gör. Idag ser jag dock inte en enda snäcka. Neonerna ändrade beteende totalt, de står nu mest i vattenpesten och surar nu när de inte är herrar på täppan längre. Kanske ändrar sig om ett tag.

                  Kommentar

                  • Jaxen
                    • July 2012
                    • 45

                    #24
                    Allt verkar ha gått bra. Kan inte indikera nitrit så filtret verkar göra vad det ska. Idag kom det i 4 st Ap. borellii, en kille med harem. De är så bleka att man knappt ser dem. De äter i alla fall redan om inte botiorna snor maten. Har startat en balja till men den tar vi inte här.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...