Nybörjarstart av 220L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaxen
    • July 2012
    • 45

    Nybörjarstart av 220L

    Jag gör en ny tråd då det inte gick att ändra rubriken på förra.

    Har nu hämtat en 220-litersbalja (110x45x45). Den har stått i badrummet sedan igår för läcktest som har gått bra.

    Jag fick med ett innerfilter som kommer att kasseras pga förhårdnad kabelisolation. Det är ändå i fjuttigaste laget då det inte är mycket större än min hand och märket går inte att tyda. Dessutom brummar det. Det får åka.

    Då återstår att skaffa nytt filter. Jag har läst runt i trådarna här och får uppfattningen att 800-1000 l/h är lagom för denna baljan. Vilket talar för ett ytterfilter. Men vilket? Jag känner sedan gammalt till Fluval, Eheim och Aquael men åter efter trådläsandet får jag uppfattningen att Eheim numera lever på sitt namn. Det andra märkena har jag ingen koll på. Här är jag öppen för förslag.

    Man kan inte ha för mycket filter läser jag i trådarna. Idén med ett förfilter dolt bakom en BTN tilltalar mig men med 45cm djup kanske det blir lite väl tajt. BTN-modul i ett hörn med filter bakom? Eller skulle det se fånigt ut i kombination med en plansch på bakglaset?

    Jag tänker mig ett SA med dvärgciklid.
  • Christer5

    #2
    Jag har ett Eheim Pro II 2028 1050 l/h till 180 liter som jag är väldigt nöjd med,tycker att det är bra kvalitet och väldigt lätt att hantera samt att man kan reglera flödet. Och det är TYST !

    Har haft ett antal Eheim filter under åren som jag har varit väldigt nöjd så jag är Eheim fan.

    Vet att det finns många andra åsikter om filter men var och en blir salig på sin tro.

    Så du har en hel del att välja på

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Du nämnde BTN modul och det kan vara nåt. Jag tror att det kan bli snyggt med bara 1 modul om man sätter den på gavelglaset och sen har en svart bakrund/plansch. Annars kan jag rekomendera FLUVAL 06 serien! Inte alla som säljer den nya modellen ännu men en av de största nätbutikerna har den i lager
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Har du bänk med skåp som du har akvariet på så får du tänka på att ha ett filter med mått som går in i skåpet.

        Kommentar

        • Jaxen
          • July 2012
          • 45

          #5
          Tack, då vet jag var det finns. Får slå en pling till företaget och fråga hur högt det är. Utrymmet under baljan är 50cm.

          Det står på en aluminiumställning.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Då har du gott om plats !

            Kommentar

            • Jaxen
              • July 2012
              • 45

              #7
              Ett Fluval 306 är på väg nu. Jag bestämde mig för att inte satsa allt för mycket på denna första balja, jag vill säkert göra om den efter ett tag. Jag har smällt dit en planschbakgrund med stenar och rötter och svart i bakgrunden. Bör passa ett SA-tema.

              Bara att få rent rutorna var inte så lätt. En hinna som påminner om den på insidan av vindrutan i bilen. Det blev rent med mitt gamla knep, ett par liter ljummet vatten med ett par droppar Yes i. En helt ny wettextrasa blöts och kramas ur nästan helt. Gnid mot rutan. Gnid sedan med en urtvättad gammal T-shirt av bomull. Man vet att rutan blir ren, det känns på den speciella friktionen som blir mellan bomull och ett rent glas.

              Det känns sådär att använda diskmedel på insidan även om det är väldigt små mängder. Men med rätt fukt i trasan rinner det inte och det som hamnat på rutan försvinner i bomullen.

              Idag var den som kan något i zooaffären på plats. Jag ville ha lite fingrig redmoore men han sa att tillgången är dålig nu. Fanken. Eftersom jag nämnde att jag skulle bygga SA kom vi in på dvärgciklidsnack. Ha sa att det tydligen ska gå lättare att få tag i viltfångat framåt hösten från SA.

              Nåja, rutorna är rena, plansch på plats. Ett par rötter har jag, sjösten har jag men otillräckligt. Jag ska skaffa blästersand men ha en mindre del sjösten med oxå. Växter vetifanken vad jag ska ha. Därefter är det dax för start med några inkörningsfirrar av någon billig sort. Att stabilisera ett nytt akvarium kan ju vara en första nybörjaruppgift.

              Förslag på växter i ett SA?

              Kommentar

              • Jaxen
                • July 2012
                • 45

                #8
                Nu har jag dragit igång filtret. Det brummade så in i bänken först men det visade sig att slangarna låg emot gipsväggen bakom som blev rena resonanslådan. Kan inte flytta ut baljan nu men lite positionering av filtret och en tvättsvamp klämd mellan slangarna och väggen dödade brummet helt. Nu porlar det bara lite rogivande men även et tystnar om jag drar ner flödet lite.

                Biltemasanden var ren, ingen tvätt nödvändig. Obs att det INTE är blästersand. Det är lite lätt dimmigt men det försvinner väl om ett tag. Startväxter blev vad som fanns i affären, vattenpest och en till jag glömde namnet på, en ranka med ganska runda blad.

                I morgon ska inhandlas en näve neontetror som får pinka in baljan. Känner ingen akvarist så jag får starta med dyrt medel.

                Filtret har en tom korg, kan stoppa in mer skumplast där. Kolet struntade jag i.

                En varning för Julas liggunderlag, det stinker så mycket kemi att det inte går att ha inne. Biltemas luktar knappt något.
                Senast redigerad av Jaxen; 14 July 2012, 19:12. Anledning: stafvel

                Kommentar

                • Jaxen
                  • July 2012
                  • 45

                  #9
                  10 st neontetror simmar nu runt. I början stimmade de men idag simmar de runt och jagar varann och en del har en del fuffens för sig i vrårna två och två. Vattnet klarnar allt mer och neonerna verkar inte särskilt ledsna så något lyckades jag väl göra rätt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Nice Jaxen, du kan länka till en bild på karet om du vill (jag/vi vill) Ta det lugnt med matningen bara så kommer det gå bra, filtret och akvariet tar väl nån månad innan det är inkörda! Fluval skickar inte med så mycket biomakaroner, typ en halv korg, och så har du en tom där kolet var så du borde få i ungefär 1,5L biomedia till... Vad har du tänkt för inriktning på karet?
                    EDIT: SA var det ju Ja det är ju en favvo faktiskt och kan ha många inriktningar även om jag gillar de mörka med mycket rötter och grenar och inte just några växter (sten ska visst knappt finnas i ex amazonas läste jag någonstans?)
                    Senast redigerad av åheim; 17 July 2012, 00:22.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jaxen
                      • July 2012
                      • 45

                      #11
                      Det är väl strax klart med goldmedlemsskapet men länka kan jag väl göra




                      Inte lätt plåta neoner med ett 90mm makro Obearbetade bilder, jag behöver fixa en akvariummod så färgerna blir rätt.

                      Baljan är inte slutgiltigt inredd, jag letar efter fina fingriga rötter vilket inte är så lätt visade det sig. Växterna är bara ipetade lite slumpmässigt. Mer växter ska till när jag hittar.

                      Vågar man släppa i ett par äppelsnäckor redan nu? Eller någon mal? Ligger en och annan flinga på sanden som neonerna inte verkar fatta att det är ätbart. Dessutom gillar de bara de rosa flingorna

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Tips på mat till neoner. Mina neoner älskar granulat. De föredrar det framför flingor.
                        De fångar upp granulaten när dessa sakta sjunker ner i vattnet.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Jaxen
                          • July 2012
                          • 45

                          #13
                          Idag blev första vattenbytet. Metoden var att först spola lite vatten till akvariet och sedan lossa kranändan och låta ligga i badkaret. Funkade utmärkt.

                          Hittade en liten snäcka på ena gaveln när jag undrade vad neonerna var nyfikna på. Måste ha kommit med växterna från butiken. Ingen aning om vad det är, foten är knappt 2mm och huset är i skinande brunmetallic. Jag har låtit den vara. Har jag kanske fått något man ogärna vil ha? Är det bara en snäcka bör det inte vara någon fara.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jaxen
                            Idag blev första vattenbytet. Metoden var att först spola lite vatten till akvariet och sedan lossa kranändan och låta ligga i badkaret. Funkade utmärkt.


                            Hittade en liten snäcka på ena gaveln när jag undrade vad neonerna var nyfikna på. Måste ha kommit med växterna från butiken. Ingen aning om vad det är, foten är knappt 2mm och huset är i skinande brunmetallic. Jag har låtit den vara. Har jag kanske fått något man ogärna vil ha? Är det bara en snäcka bör det inte vara någon fara.
                            Det där kommer bli snyggt när vattenpesten sätter fart och växer och det blir lite lummigt Planschen du valt är den som ändå är ganska snygg av de som har motiv tycker jag, börjar man däremot lägga i egna rötter så blir intrycket tokigt. Snäckor är bara av godo, men vill du inte ha dem så är det bara att minska på maten så avtar de Hur funkar det att ha insuget nerkört i gruse ,blir det inte stopp och grus i filtret? Cool grej du har står under karet

                            Edit. ser nu, eller rättare sagt ser INTE flödesspaken på filtret. Jag tycker inte du ska strypa filtret så mycket, det försämrar biologin i filtret och hela karet, det är bättre att köra full patte och vinkla utblåset mot glaset istället om man tycker det verkar för strömmt
                            Senast redigerad av åheim; 22 July 2012, 15:48.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Jaxen
                              • July 2012
                              • 45

                              #15
                              Hörnan där sifonen står är fylld med sjösten 3-5mm. Tänkte mig ett litet förfilter. Det verkar flöda bra i alla fall.

                              Drar jag på flödet fullt blir det rena stormen. Utblåset är riktat längs bakglaset nu men jag kan alltid prova andra riktningar. Även så här strypt står inte neonerna still utan glider med lite.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...