Flytta levande akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaxen
    • July 2012
    • 45

    Flytta levande akvarium?

    Hej

    Jag tänkte jag skulle förverkliga en nära 40 år gammal dröm, ett eller flera egna akvarium. Erfarenheten får nog betraktas som ringa idag även om vi roade oss med ett ombyggt gammalt badkar fullt av ciklider i studentkorridoren omkring 1980. På den tiden hade vi inga pumpar eller filter, vi bytte 80% av vattnet en gång i månaden. Funkade fakiskt. Efter många timmars läsning av bland annat detta forum inklusive den klistrade i denna avdelningen börjar jag känna mig redo.

    Då vill man ju kolla begagnatmarknaden och det finns en del. Jag tror på ryktet att ju större desto enklare att få igång och en plats finns för ett 150 långt och helst inte över 50 djupt. Så 375-450 liter. Många baljor på marknaden har stått tomma länge, ibland flera år och det känns ju sådär då man inte har en aning om silikonets duglighet eller om filter ens funkar längre. Då känns det bättre att titta på levande baljor. Jag har häng på en 450-litersbalja nu här i stan. Ägaren är ute och jobbar så jag vet inte mer förrän i morgon. Tjejen som var hemma kollade måtten så de var rätt.

    Nu som rubriken säger, frågan. Hur flyttar man ett levande akvarium? I synnerhet om det saknas färdiga baljor att flytta fisken till? Synd att avliva, akvariet är bara 6 månader.

    Eventuellt skulle jag kunna skaffa en mindre balja till och starta den. Sedan deala lite med säljaren om han kan tänkas dröja med flytten någon månad. Växter och rötter är ju inget problem, kan man ha i badkaret. Jag vet var det finns en tom 120-litersbalja. Tyvärr saknas akvarier i bekantskapskretsen.

    Det där med badkaret vi byggde om är en dråplig historia i sig. Vi sågade hål i sidan av ett gammalt badkar och limmade en stor 10mm glasskiva på ovansidan efter att ha målat insidan grön. Många ciklider i det, tror det var Malawi. En sommar kom en bekant i en annan korridor och undrade om vi kunde ta hand om hans akvarium. Vi sa ja. Han kom med ett 30-liters med säkert 200 svärdbärare i. De hade ynglat av sig sa han. Vi hällde det i badkaret. Senare efter att jag flyttat ifrån korridoren fick jag höra att akvariet pajat. Färgen hade släppt från emaljen. Det blev visst rätt dyrt för försäkringsbolaget, golvet var plastmatta på spån vilande på sand. Allt fick grävas bort.

    Edit: det blir nog inte av att jag tar över ett levande. Se vidare i tråden.
    Senast redigerad av Jaxen; 04 July 2012, 21:33.
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    #2
    I studentkorridorer kan allt hända...

    Nu kan jag bara berätta hur vi gjorde när vi flyttade, men de allra flesta fiskar lever fortfarande snart ett år efter så jag antar att detta var ett relativt bra sätt.

    Vi hade en stor plastlåda (inhandlad på ica) med tillhörande lock att frakta fiskar samt ganska mycket vatten i. Vi började med att fylla plastlådan kanske till hälften med vatten från akvariet. Sedan började vi tömma akvariet på vatten medan fiskarna fortfarande var i. När nivån sjönk flyttade vi över fiskarna och filtret (innefilter) till plastlådan. Jag minns inte om vi lät sanden vara kvar i akvariet, men vårt är mindre än det du tittat på så för att orka lyfta kanske ni även måste tömma på grus/sand. Växterna fick åka i en egen plastlåda, om jag inte minns fel. Dessa kan man ju annars ta i en plastpåse.

    Så fort vi tömt akvariet lastade vi in det i bilen och körde med det till nya huset. Väl där satte vi i filtret i fisklådan igen och började fixa i ordning med akvariet som vid uppstart. I med alla 2 doppvärmare vi hade för att få upp temperaturen och så i med det gamla vattnet och fiskarna (inte så våldsamt som det låter, fiskarna koppades i, om jag inte minns fel) när temperaturen stigit till iaf runt 20°. Vi gjorde inte rent varken filter eller något annat för att alla bakterier skulle finnas kvar och kunna börja jobba på det "nya" akvariet.

    Så gjorde vi. Hoppas det hjälper lite iaf

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Mitt råd ser ut som följande (flyttat 5 kar de senaste året på detta vis, inga dödsfall alls)
      • plocka ur all inredning försiktigt för att inte stressa fisken och grumla vattnet
      • töm en del av vattnet och fånga fisken och packetera i plastpåsar som sedan placeras upprätt i kartong eller påse.
      • ta ur det mesta bottenmaterialet, är det fin sand kan den sugas ner i en hink samtidigt som du suger ur vattnet.
      • filter rengörs försiktigt i lite akvarievatten och hålls sedan fuktigt


      Väl hemma är det bara i med allt igen och fylla upp (med rätt temperatur) tillsammans med vattenberedningsmedel och starta pumpen.
      Låt påsarna med fisken ligga och flyta på ytan 15-30min innan du öppnar och släpper ut dem.
      KLART
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jaxen
        • July 2012
        • 45

        #4
        Tackar för instruktionerna. Nu kanske det löser sig ändå då jag har hittat ett 160-litersbalja som är komplett förutom ett trasigt innerfilter. Det är tomt. Den stora baljan har 2 filter, man skulle kunna flytta ena filtret till lilla baljan och stoppa i ett fåtal billiga fiskar.

        Ska titta på lilla baljan i morgon, samtidigt får jag mer info om den stora.

        Ett litet problem är att stadens bästa akvarieaffär är semesterstängd.

        Kommentar

        • Jaxen
          • July 2012
          • 45

          #5
          Alltid nyttigt att sova på saker och ting. Herr Ågren ville ha ett ord med i leken men vid eftertanke så vill jag nog ändå ha nöjet att starta upp en balja från början. Då får jag det som jag vill ha det. Dessutom backar jag på 160-baljan, den var inte så fin. På lördag ska jag titta på en tom 220-balja som ersättare för 160. Lite udda mått på den, 110x45x45 men ser ut som alla Ocean med aluställning och allt. Sedan letar jag vidare efter en 375-450.

          Den här tråden behöver ju inte bli inaktuell för det utan jag kör vidare med nybörjarfrågor i den. Jag har en fråga redan nu.

          När man tar över en tom balja med tillbehör lär väl pumpen behöva ses över. Räcker det att tvätta filtret i pumpen trots att det stått torrt?

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Det skulle jag tro räcker. Skölj av alla grejorna som ska vara i vattnet och skrubba upp akvariet lite så ska det nog gå bra

            Kommentar

            • Wilhelm
              • October 2002
              • 604

              #7
              Det där med badkaret vi byggde om är en dråplig historia i sig. Vi sågade hål i sidan av ett gammalt badkar och limmade en stor 10mm glasskiva på ovansidan efter att ha målat insidan grön. Många ciklider i det, tror det var Malawi. En sommar kom en bekant i en annan korridor och undrade om vi kunde ta hand om hans akvarium. Vi sa ja. Han kom med ett 30-liters med säkert 200 svärdbärare i. De hade ynglat av sig sa han. Vi hällde det i badkaret. Senare efter att jag flyttat ifrån korridoren fick jag höra att akvariet pajat. Färgen hade släppt från emaljen. Det blev visst rätt dyrt för försäkringsbolaget, golvet var plastmatta på spån vilande på sand. Allt fick grävas bort.
              Otroligt! Och kanske sant? Tog ni några bilder? I så fall är jag intresserat!
              Wilhelm
              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
              www.ciklid.org www.aquafish.info

              Kommentar

              • Jaxen
                • July 2012
                • 45

                #8
                Tyvärr inte och jag har ingen kontakt med de andra som bodde i korridoren vid den tiden.

                Kommentar

                Arbetssätt...