Grön hinna på ytan... och lite skröpliga växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blander
    • March 2012
    • 33

    Grön hinna på ytan... och lite skröpliga växter!

    Har en grön hinna på ytan i mitt 200-liters. Och så har växtbladen börjat förtunnas och få små hål. Är det så att ljuset inte når ner till växterna pga gröna hinnan? Och vad gör jag då? Minskar jag på lyset försvinner kanske gröna hinnan, men växterna mår ännu sämre. Ökar jag, så blir gröna hinnan bara kraftigare.

    Hur tar jag mig ur det här, och är min tolkning korrekt?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Kan du inte ta bort denna gröna hinna. Vad består den av?
    Är den som oljig eller är det växter/alger?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Blander
      Har en grön hinna på ytan i mitt 200-liters. Och så har växtbladen börjat förtunnas och få små hål. Är det så att ljuset inte når ner till växterna pga gröna hinnan? Och vad gör jag då? Minskar jag på lyset försvinner kanske gröna hinnan, men växterna mår ännu sämre. Ökar jag, så blir gröna hinnan bara kraftigare.

      Hur tar jag mig ur det här, och är min tolkning korrekt?
      Det är viktigt med fasta belysningstider och den bör ligga på ca 10 tim/dygn (har du inte ljuset på timer så fixa det). Var noga med att inte ge för mycket mat och se till att ha god cirkulation och filtrering och sköt delvattenbytena. Hinnan blockerar givetvis ljus som växterna behöver, men om det är enda orsaken till växtproblemen i ditt fall vet jag inte.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Blander
        • March 2012
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av david87
        Kan du inte ta bort denna gröna hinna. Vad består den av?
        Är den som oljig eller är det växter/alger?
        Känns som tunn hinna med alger. Fast lite oljig också. Kör jag runt med håv får jag lite grön gägga i den.

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Då kan du nog följa åheims råd. Låter ju som nån slags alg. Hoppas det hjälper

          Kommentar

          Arbetssätt...