10 liter - vad kan jag göra med det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salacious Crumb
    • June 2012
    • 2

    10 liter - vad kan jag göra med det?

    Jag har ärvt ett pytteakvarium på 10 liter. Det finns värmare och lampa och något slags filter(?) som jag inte riktigt klurat ut hur det fungerar än. Men vad kan jag ha i ett så litet akvarium? Det jag har i akvariet ska må bra så inget "slänga i några tetror och hoppas att det fungerar" är aktuellt.

    Jag vill ha ett akvarium att titta på så något som rör sig (kanske räkor?) vore skoj. Och växter som inte blir så stora förståss. Alla tips mottages tacksamt :-)

    Vad gäller skötsel har jag förstått att ett litet akvarium kan vara mer krävande än ett stort men å andra sidan har jag redan flera husdjur och har inga problem med att lägga in vattenbyte och annat i rutinerna.
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sätt i lite växter och kanske nån liten rot eller sten och så ett litet gäng räkor blir ju fint

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      till 10 liter så lämpar sig nog enbart små räkor och kanske en snigel eller två.


      tips.

      börja med att måla baksidan (på utsidan då) med svart färg, så har du en bra bakgrund.

      sedan köper du 2-3 kg svart sand på akvariebutiken

      sedan köper du även en liiiiten rot.

      på denna rot så binder du med fiskelina eller svart bomulstråd fast en liten dutt
      med javamossa.

      sedan köper du 5-7 st körsbärsräkor




      snyggt som fan när röda räkor tuffar runt bland den mörka inredningen......





      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        dricka under en dag och uppleva kissnödighet på riktigt..

        eller räkor..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          En tur till närmaste damm med håv så hittar du gratis mängder av spännande saker som passar perfekt i en sånt litet akvarium. Dykare, vattenspindel, sländlarver, buksimmare, grodyngel, snäckor - tja det finns hur mycket roligt som helst. Inte lika färggrant som tropiska fiskar kanske men ohyggligt mycket mer intressant biologi.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            En tur till närmaste damm med håv så hittar du gratis mängder av spännande saker som passar perfekt i en sånt litet akvarium. Dykare, vattenspindel, sländlarver, buksimmare, grodyngel, snäckor - tja det finns hur mycket roligt som helst. Inte lika färggrant som tropiska fiskar kanske men ohyggligt mycket mer intressant biologi.
            Vet du vad, jävligt ball ide! Nästan så man skulle göra det själv.. Kommer ihåg det experimentet från skoltid.. Jag var nog den enda som tyckte att det var häftigt..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Tycker som Bygert. olika "vattenkryp" vore perfekt. Enda jobbiga är att få till en blandning där inte alla äter varandra så fort dom får en chans.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Kan ju vara kul det med. Är ju inte dyra att skaffa nya medans man kollar vilka som funkar

                Kommentar

                • Salacious Crumb
                  • June 2012
                  • 2

                  #9
                  Tack! Det var ju flera bra förslag. Får ta mig till affären och köpa minst ett akvarium till tror jag ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...