Ny utmaning - men nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaRosa
    • April 2012
    • 18

    Ny utmaning - men nybörjare!

    Från att vara helt nybörjare inom vår hobby med ett litet guppy/platy-kar på 40L till ett 375L med discus, jättescalarer coh slöjstjärtar på 2 år, så kan jag bara inte få nog!
    Höll på att leva ut min dröm och skaffade nästan ett saltvatten men har fått hejda mig lite då jag kommer att behöva lite expertis. Och jag har ju inte ens provat ciklider än!

    Så förra helgen införskaffade jag mig ett nano på 30 liter med tanke att prova på lite dvärgciklider. Dock är jag oerhört oerfaren på ciklider och skulle så gärna vilja ha råd och tips på sorter! Det lilla karet har pump och bubbelslang så mycket rörelse i vattnet och ytan, inga levande växter än, bara en plast med stora blad att gömma sig under, en "trasig kruka" och två fejk-koraller. Stark belysning (rör).
    Vill ha så färgstarka fiskar som möjligt, antingen ett flertal mindre eller ett par om de är större. Är det någon som kan rekommendera en någorlunda "lättskött" färgglad ciklid till ett så litet kar?

    Tacksam för alla tips
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Förstår inte inledningen, har du både Scalarer och Diskus?

    30L är bäst till räkor och Rasboror, ingen dvärgciklid passar i den miljön..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • LillaRosa
      • April 2012
      • 18

      #3
      Ja jag har 2 jättescalarer som är ett par och 3 discusar, 2 stora och en liten. Har simmat sida vid sida i drygt ett år, funkar kanon. Scalarerna lägger rom ca 1 gång per månad, men malarna tar ynglen när dom faller till botten... Skulle Scalarer och Discus inte funka menar du?

      Beträffande 30-litaren, så är det 2 zoobutiker som rekommenderat mig ett sådant för att prova på dvärgciklider...

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av LillaRosa
        Ja jag har 2 jättescalarer som är ett par och 3 discusar, 2 stora och en liten. Har simmat sida vid sida i drygt ett år, funkar kanon. Scalarerna lägger rom ca 1 gång per månad, men malarna tar ynglen när dom faller till botten... Skulle Scalarer och Discus inte funka menar du?

        Beträffande 30-litaren, så är det 2 zoobutiker som rekommenderat mig ett sådant för att prova på dvärgciklider...
        Ok, då har du ju gott och väl provat på Ciklider.

        Sedan så har butikerna fel, det finns till och med få (om några/någon) art som gör sig i ett standard 54..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • LillaRosa
          • April 2012
          • 18

          #5
          Trist att få så nedlåtande svar när man bara hoppats på lite inspiriation. Vet mycket väl att jag har stora ciklider men så skrev jag ju också dvärgciklider, färgglada, i hopp om att någon kunde tipsa om nån malawi-mini-modell på nybörjarspråk... Jaja, bättre lycka på en annan sida.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av LillaRosa
            Trist att få så nedlåtande svar när man bara hoppats på lite inspiriation. Vet mycket väl att jag har stora ciklider men så skrev jag ju också dvärgciklider, färgglada, i hopp om att någon kunde tipsa om nån malawi-mini-modell på nybörjarspråk... Jaja, bättre lycka på en annan sida.
            Jag har inte varit nedlåtande, inte ens lite.

            Läs runt lite och bilda dig en egen uppfattning, du kommer att se att det ska till större akvarier. Det spelar nog inte så stor roll om du söker dig till andra forum, de kommer också säga att dvärgciklider vill ha större akvarier. Det är ju liksom inte speciellt förvånande att du får medhåll från butikerna, de vill ju sälja prylar.

            Jag sitter inte och driver med dig, det ödslar jag inte tid på..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av LillaRosa
              Trist att få så nedlåtande svar när man bara hoppats på lite inspiriation. Vet mycket väl att jag har stora ciklider men så skrev jag ju också dvärgciklider, färgglada, i hopp om att någon kunde tipsa om nån malawi-mini-modell på nybörjarspråk... Jaja, bättre lycka på en annan sida.
              Ähh va inte så lättstött nu Sanningen är dock att du måste gå upp i storlek om du är intresserad av dvärgciklider och speciellt om du sneglar på "mini" malawiciklider I ett 30L kan man få till det trevligt med räkor och små rasboror (ca 2-3cm stora) tex. Om du överväger att starta ett kar med lämplig storlek så kommer du nog få inspiration från alla håll och kanter!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...