Algväxt på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idag_81_
    • June 2012
    • 3

    Algväxt på botten

    Hej!

    Kompisens son har ett akvarium på ca 100 liter. Där har han nu tre guldfiskar, fyra eller fem mollys, två (eller tre) malar, några sniglar och fram tills i förrgår två blå guramis.

    Anledningen till att disskusionen om algerna kom upp var för att de två blå guramisarna dog och frågan var varför. De kvarvarande fiskarna ser ut att må bra och det förvånade mej lite att ynglen är så pass pigga. Kompisen tyckte att man borde byta filter i pumpen och röra runt lite bland algväxtligheten på botten så att pumpen suger upp algerna, men där tyckte jag att endast filterbyte borde vara nog så effektift, eftersom det troligtvis inte gjorts på ett tag, samt små vattenbyten och eventuell mörkläggning. Att röra runt på botten har jag fått för mej att det är ett stort NO NO! Saken är den att det är en massa år sedan som jag själv hade akvarium och tyvärr har jag glömt det mesta... Är jag helt ute o snedseglar?

    Ett test av vattenkvalitén kommer göras. Det kan ju vara något sådant som dödat fiskarna och inte "bara" algväxterna på botten.... Ja just det, temperaturen är 24-25 grader. Hur går man vidare?

    Tacksam för svar //Ida
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Han bytte alltså filtermaterialet, så att alla nyttobakterier försvann?

    Kommentar

    • idag_81_
      • June 2012
      • 3

      #3
      david87: nej, inget är rört eller bytt ännu

      afrodite: just det, nu börjar jag minnas det där med filterbyte och nyttobakterierna som finns där.
      jo, det är ganska så överbefolkat enligt mej också så det kanske man kan försöka påpeka...
      tackar så hjärtligt för tipsen!! Det där med att skynda långsamt är nog melodin som jag ser det.
      Jag försökte påpeka det där med att alger inte alltid är så dumt men det gick inte riktigt hem... Ska ta en ordentlig koll på det i veckan så hoppas jag att vi kan börja få balans i det hela. Tack igen

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag skulle testa att mörklägga i en vecka. dvs slå in karet i ett täcke eller dy så det blir toksvart i en vecka. testa det o se om du får bort det

        Kommentar

        • idag_81_
          • June 2012
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          jag skulle testa att mörklägga i en vecka. dvs slå in karet i ett täcke eller dy så det blir toksvart i en vecka. testa det o se om du får bort det
          ja det låter som en bra idé, men hur funkar det med matningen då?? matar man som vanligt??

          Kommentar

          Arbetssätt...