Hälp, stambyte på gång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Hälp, stambyte på gång

    Har haft ett kar på ca 102 liter i tre år snart och det har funkat fint.
    Problemet är att i augusti så kommer de börja byta stammar i min lägenhet. Vilket betyder damm i lägenheten och inget vatten eller avlopp i tio veckor.
    Dessutom så står karet i hallen mitt emot badrumsdörren.

    De två saker jag kan komma på för att lösa detta är att antigen flytta fiskar, kar och möbeln det står på till mina föräldrar under tiden. Det känns inte så praktiskt genomförbart då både kar och möbel väger ganska mycket. Till det kommer sand, inredning m.m. Dessutom så vet jag inte om det är så hälsosamt att flytta fiskarna fram och tillbaka.

    Det andra är att flytta i fiskarna i ett av rummen i lägenheten och stänga dörren för att sen täcka både dörr och kar så att inget damm letar sig in i karet. (Vet från folk i grannhus som bytt innan mig att det blir rejält med damm i hela lägenheten.)
    Dock så måste man ju ändå byta vatten minst tre-fyra gånger under tiden stambytet pågår. Hur nu det ska gå till med enbart tillgång till en gemensam diskho i trappen.

    Så är det någon som har några goda råd eller förslag på hur jag ska lösa detta. Alla idéer och hjälp tas varmt emot.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Flytta akvariet till ett annat rum känns ju som den bästa lösningen, jag ska göra samma manöver inom några veckor pga renoveringar.
    Jag kommer att flytta över fiskarna till en temporär balja under flytten men låta det vara kvar lite vatten i akvariet för att inte torrlägga sand och växter osv helt. Jag tänkte lösa "flyttproblemet" med hjälp av sk skridskor, höjbara plattor med 2 hjul vardera som gör att man kan flytta runt det hela lätt.

    Vattenbytet ska ju inte vara något större problem, skaffa en 25L dunk så kan du använda den att både tömma och fylla med. En liten pirra kan hjälpa underlätta om du tycker släpandet av vatten är jobbigt.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • BCM
      • March 2009
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av KristianE
      Flytta akvariet till ett annat rum känns ju som den bästa lösningen, jag ska göra samma manöver inom några veckor pga renoveringar.
      Jag kommer att flytta över fiskarna till en temporär balja under flytten men låta det vara kvar lite vatten i akvariet för att inte torrlägga sand och växter osv helt. Jag tänkte lösa "flyttproblemet" med hjälp av sk skridskor, höjbara plattor med 2 hjul vardera som gör att man kan flytta runt det hela lätt.

      Vattenbytet ska ju inte vara något större problem, skaffa en 25L dunk så kan du använda den att både tömma och fylla med. En liten pirra kan hjälpa underlätta om du tycker släpandet av vatten är jobbigt.
      Det där med 25l dunkar var ingen dum idé.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Med tanke på hur de kommer bila upp badrummet så tycker jag du ska flytta ut akvariet ur lägenheten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Naistick
          • April 2009
          • 29

          #5
          Jag hade stambyte för några år sedan och jag är glad att jag flyttade ut mina kar ifrån lägenheten. Det fanns byggdamm överallt i lägenheten! Jag pratade med min förening och fick ställa ner akvariumen i föreningslokalen. Funkade ok.
          Att ha kvar det i lägenheten är att be om problem enligt mig
          Bygger om i källaren för fler kar

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Köp en balja eller två på Ikea och ställ hos dina föräldrar. Behövs ingen sand eller inredning, men filter.
            Flytta fiskarna dit under tiden. Mata sparsamt om baljan är mycket mindre än akvariet.
            Har du mycket växter lägg rampen ovanpå baljan.
            Riv akvariet och gör en nystart efter stambytet.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...