350liters kar - Förslag på tema?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    350liters kar - Förslag på tema?

    För tre-fyra år sedan höll jag på en hel del med akvaristik och var väldigt aktiv här på Zoopet (ursäkta för delar av det, skäms och minns tillbaks), höll på med lite allt möjligt: föda upp egen fiskmat (små kräftliknande djur, minns icke namnet ), räkodling, en asiatbalja på 200 liter, och lite annat skoj.

    Intresset slocknade, akvariumen såldes ut för att ge plats och pengar åt andra intressen, och några år passerade.

    Nu är jag jävligt sugen på att dra igång igen (trots att det mesta jag lärde mig är glömt sedan länge ) med ett 350liters kar som jag kommit över. Lysrör, pumpar, nitrit, växtnäring, doppvärmare osv. kommer jag vräka i mig information om igen på egen hand, det kommer nog snart tillbaka.


    Det jag behöver er hjälp till, det är ett förslag på vad för tema (eller ja, fiskblandning) som vore roligt att köra på?! Jag har redan lite idéer själv: Mycket täta växter (djungel) i bakgrunden, en öppen yta i mitten med ett stenröse och sandbotten, neontetror och praktbotior som fiskar. (där sprack ett kontinenttema).

    Vad tror ni skulle passa mig och akvariumet? Gärna färger, men ännu viktigare med en viss livfull personlighet hos invånarna. Kanske Sydamerikanska ciklider? Vilka sådana skulle göra sig bra i ett såpass stort akvarium? Dvärgcikliderna försvinner ju lätt, och kanske får sina fenor uppätna av neontetrorna.


    Roligt att vara tillbaks!
    Mvh
    Jonathan
    Senast redigerad av JojjeN; 18 June 2012, 19:54.
    Tillbaks efter paus.
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    #2
    varför inte ett nordiskt tema.....släng i några abborrar och mörtar så e saken klar
    det som inte tar på fluga har man i akvariet

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      väck med asiaterna och sikta på ett renodlat SA-kar.

      Perfekt för antingen Discus eller Scalarer, eller varför inte jordätare ??


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        agree med kensa

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Neontetror och nån fler mindre tetra och lite dvärgciklider kanske.. Praktbotia tycker jag inte ä ett klokt val. Discus och skalare, nja så stort är ju inte karet och det blir lätt trångt och krävs en del för att hålla discus. Det är väldigt snyggt med ett lite större kar med bara mindre fiskar, blir lite mer naturligt så att säga.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Neontetror och nån fler mindre tetra och lite dvärgciklider kanske.. Praktbotia tycker jag inte ä ett klokt val. Discus och skalare, nja så stort är ju inte karet och det blir lätt trångt och krävs en del för att hålla discus. Det är väldigt snyggt med ett lite större kar med bara mindre fiskar, blir lite mer naturligt så att säga.
            som jag skrev, Discus ELLER Scalarer, inte båda samtidigt i det karet.


            Recept på fisk

            Dvärgciklider på botten, säg två par bolivianer, och om det är mycket bottenyta över 5-6 st Corypandor

            Scalarer, gärna peuaner som har lite längre fenor, kanske 6 st, eller 6-8 Discus.

            Ett stim på 12-15 höga tetror, menar då inte kokainsnortande saker, utan höga i ryggen, ex colombia

            På toppen har vi 6-8 st marmorerande bilbukar.

            Helst skulle jag vilja ha SVART sand på botten, men finkornig engelsk sjösten går bra.
            Som budget kan man tänka sig sand från jula/biltema

            Några rejält feta mörka rötter där några L-malar huserar, rötter kläs med fördel in
            i en intressant mossa.

            Några Anubias står fint inne i rotverket.

            Längst bak har vi jättevallisar som svajjar i strömmen.

            På sidorna står det ett par tre rejäla svärdsplantor.

            En liten grupp med cryptos har vi planterat framför rötterna.

            På ytan ligger det några pistia som gör att det blir sådär trevligt dunkelt i karet.

            Lysrör....där har vi Sylvaina Aquastar, eller Powerglo.

            Pump.....ytterfilter som triggar 5-6 ggr vattenvolymen,,,,,strilrör naturligtvis.


            Sedan har du naturligtvis ett litet 50-60 literskare bredvid där går det guppys som sprutar ut
            yngel, där tar du håven och fiskar upp veckans skörd på lördagar, och ser när scalarer eller
            discus jagar yngel när du sitter i soffan med kaffenkoppen efter frukost och bara njuter.





            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...