Ytterfilter vs. innerfilter, för- och nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Ytterfilter vs. innerfilter, för- och nackdelar?

    Sitter och funderar lite här och eftersom jag inte har nån riktigt bra koll på ytterfilter så ställer jag frågan i denna avdelning. När är det egentligen "dags" att skaffa ett ytterfilter? Jag är helt införstådd på att frågan är av "hur långt är ett snöre"-karaktär men..

    Jag kommer t.ex. att få hem ett 120l-kar idag, är det någon stor poäng att skaffa ett externt filter till detta i annat syfte än att tillfredsställa prylnörden i mig? Det kommer främst att gå svärdbärare i det men även annat smått och gott, inte riktigt beslutat om det ännu.

    Jag är lite förvirrad.
    Att det är smidigare att rengöra har jag förstått men det känns inte som att just den punkten är det avgörande.
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Det är så att den biologiska reningen är den enskilt viktigaste åtgärden för att få ett fungerande akvarium och välmående fiskar! Innerfilter faller på den punkten pga att den biologiska kapaciteten är usel och klarar bara väldigt lätt befolkade kar. Ytterfilter däremot har plats för mycket biomedia och kan klara att hålla vattenkvalitén på topp trots hård belastning.

    Ytterfilter eller filter bakom bakgrund (som man fyller med filtermatta) är en klok investering värd varenda krona!
    Passar på att ge mitt bästa filtertips http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=305&page=1

    Varför väljer jag Fluval framför något annat fillter?
    1. En förstklassig, säker och funktionell lösning av slangadapter, primerpump, förslutning av filtret och materialkvalité.
    2. En smart lösning med screenfilter med stor kapacitet som tar allt det värsta och med bra plats för biomedia.
    3. Bra kvalité på alla komponenenter och presterar bra över lång tid med bra tillgång till reservdelar.
    4. Priset, mycket värde för varje krona.
    5. Inga barnsjukdomar eller dåliga konstruktioner med dåliga material som orsakar läckage, ett säkert filter.

    Fluval satsar på några få modeller och ser till att kvalitén på dessa är topp, Fluval 06 bra filter till låg kostnad, Fluval G det exslusiva för den som vill ha det där lilla extra, Fluval fx5 monsterfilter för de riktigt stora akvarierna.

    Eheim är ett bra exempel på där man har trasslat in sig i en närmast löjlig mängd olika modeller och beteckningar, vissa modeller med riktigt tvivelaktig kvalité och konstruktion, ex motorsvaga ecco- serien med primerhantag som man lätt drar sönder och flöde som nästan avstannar helt vid lite igensättning. Eheim pro 3 som har problem med primerpumpen som börjar läcka. Eheim pro 2 som har slangenheter som spricker. Jag är ingen eheimentusiast, jag tycker namnet har falnat från fornstora dar och en viss Rolf C. Hagen springer med bollen i stället
    Senast redigerad av åheim; 11 June 2012, 21:02.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      För mig är valet lätt - Eheim ytterfilter !

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        små kar; eheim 2217 (evighetsmaskin som är värd varenda krona)

        större kar; eheim 2060 eller 2080proIII (samma där, har lyckats belasta dessa filter långt bortom vad som kan förväntas funka)

        stora kar; sump eller droppfilter (det enda rätta)
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Skall vi vara ärliga så har ju innerfilter några poänger, de är framförallt billigare vilket knappast är ointressant. De har inte heller ytterfiltrens tråkiga vana att ibland få för sig att inte starta och de har inte den extra risk för läckage som slangar mm för med sig. Det går också generellt sett fortare att göra rent ett innerfilter.


          Så jo, innerfilter är enkelt och billigt. Men där är det liksom slut med fördelarna, när det gäller det där som är själva poängen med ett filter, att filtrera, då vinner ytterfilter med hästlängder. Större filtervolym ger bättre möjligheter, särskilt när det gäller biologisk rening som innerfilter rakt inte är bra på. Att innerfiltren är smidigare att göra rent betyder inte så mycket eftersom man får göra det desto oftare, man lägger i längden alltså ändå mer tid på rengöring av ett innerfilter. Ytterfiltret är helt enkelt ett bättre filter som är mer flexibelt och gör ett bättre jobb.

          Finns ju annat att tänka på också, innerfiltret stjäl ju lite volym medan ytterfiltret ger lite större vattenvolym, samma effekt ungefär som att köpa ett akvarium som är några liter större. Ytterfilter kyls också delvis med luft vilket ger lite mindre värme i karet, ibland kan det vara en klar poäng.

          Det finns rätt bra innerfilter nu som gör sitt jobb men man skall vara medveten om att de aldrig kommer i samma klass som ett ytterfilter och att man får vara mer noggrann med rengöring och att hålla balans i karet. Innerfiltret är klart bättre än inget filter men ytterfiltret ligger helt klart i en annan division. Till mindre kar, säg under hundra liter kan nog ytterfilter kännas som lite överkurs men ju större burk och ju större belastning desto större anledning att köpa ett ytterfilter. Kan man skaka fram pengar till det blir man knappast missnöjd.

          När det gäller det där med fabrikat, det mesta som görs nu fungerar rimligt bra. Fluval är bra grejor till någorlunda pris. Eheim har i alla fall varit superkvalitet till orimligt pris. Dock har Eheim på senare tid släppt ifrån sig somligt som inte varit ok samtidigt som Fluval för var ny modell lyfter sig. Det känns som skillnaden blir allt mindre så det blir allt mer motiverat att fråga vad man egentligen betalar för när man köper Eheim.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Det spelar nog ingen större roll vart filtret sitter. Förutom att man får några liter gratis med ett ytterfilter.
            Det viktiga är relationen filtervolym/pumpflöde. Om det sedan står i eller utanför akvariet är nog mer en estetisk/praktisk fråga.

            Sedan skall man tänka på vilken typ av filter man har. Jag tycker exempelvis Juwels innerfilter funkar bra men kräver en hel del underhåll , tar stor plats och är fula. Men ur renings synpunkt är de riktigt bra så länge man inte börjar leka med biobollar och skumbitar i stället för fasta mattor.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Håller med om
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              stora kar; sump eller droppfilter (det enda rätta)
              Eller båda. Sedan är ju frågan vad ett stort kar är!
              Jag tror också att typ bakom bakgrund kan fungera även i rejält stora baljor.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Du har ju rätt i o f s Bosse i att det inte spelar så stor roll på ett sätt var filtret sitter. Saken är ju bara den att ser man det lite mer praktiskt så är de ytterfilter som finns att köpa försedda med långt större volym för filtermaterial och de är också mer flexibla. Man skulle ju kunna göra ett lika stort innerfilter men det kommer knappast att hända eftersom det inte blir nån höjdare för inredningen i karet och förmodligen rätt opraktiskt också. Så alltså, sett till det som finns och som med nån sannolikhet kommer att finnas så vinner ytterfiltret klart över innerfiltret.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Det som är bra med ytterfilter är att om man har kraftigt flöde att det går att reglera trycket på flödet med flera strilrör och man kan då borra fler hål på strilrören för att anpassa.

                  På så vis blir det kraftig cirkulation men lugnare flöde.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Du har ju rätt i o f s Bosse i att det inte spelar så stor roll på ett sätt var filtret sitter. Saken är ju bara den att ser man det lite mer praktiskt så är de ytterfilter som finns att köpa försedda med långt större volym för filtermaterial och de är också mer flexibla. Man skulle ju kunna göra ett lika stort innerfilter men det kommer knappast att hända eftersom det inte blir nån höjdare för inredningen i karet och förmodligen rätt opraktiskt också. Så alltså, sett till det som finns och som med nån sannolikhet kommer att finnas så vinner ytterfiltret klart över innerfiltret.
                    Som du säger, det är mer en fråga om det estetiska. Med samma volym och flöde blir det samma. Så ett ytterfilter är nog det bästa normala alternativet. Spelar inte estiken någon roll väljer jag nog ett innerfilter men inga köpta månraketer. Exempelvis funkar mina hamburger filter nog så bra. Samma med gamla hederliga luft drivna skumfilter. Men de är rent otroligt fula. Snyggast blir normalt bottenfilter och bakgrundsfilter. De ser man normalt inte och man slipper slangormbo, etc. Dock kräver dessa lite händighet vid installationen.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Håller med bossep om att filter i bakgrunden är helt klart det snyggaste alternativet, och kanske det effektivaste... Man slipper fula slangar, utblås, insug eller väldigt fula strilrör, så får man ju också en snygg vägg i tanken Det är ju dock en del pul (som många gillar och tycker är själva grejen med akvarium) och kostar lite.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Går alldeles utmärkt att gömma undan allt jox till ett ytterfilter bakom bakgrund det också.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Går alldeles utmärkt att gömma undan allt jox till ett ytterfilter bakom bakgrund det också.
                          Ja så klart, du kan gömma vad du vill därbakom, men känns som ett bra läge att fylla den tomma bakrunden med matta och låta bli att skaffa ytterfilter. Det här är ingen kamp om ytterfiltrets vara eller icke vara, det har redan sin plats inom akvaristiken
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Känns lite som att det förutsätts här att om man skall ha en bakgrund så köper man en Back to nature eller nåt av samma typ. Det är ju liksom inte alls så säkert. Jag har ju t ex en hemsnickrad frigolitbakgrund, att göra lite hål i den för slangar till ytterfilter var enkelt. Att göra ett stort hål att ha filter matta i hade rakt inte blivit lika enkelt.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Känns lite som att det förutsätts här att om man skall ha en bakgrund så köper man en Back to nature eller nåt av samma typ. Det är ju liksom inte alls så säkert. Jag har ju t ex en hemsnickrad frigolitbakgrund, att göra lite hål i den för slangar till ytterfilter var enkelt. Att göra ett stort hål att ha filter matta i hade rakt inte blivit lika enkelt.
                              Ja, jag tänkte naturligtvis BTN eller liknande. Men det finns ju många alternativ såsom din och exempelvis min som är ful som stryk och är blå filtermatta.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...