Nytt akvarium, vilka fiskar ska jag välja ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    Nytt akvarium, vilka fiskar ska jag välja ?

    Har haft denna hobby för 15 år sedan och nu va det dags att skaffa sig ett nytt akvarium igen eftersom lill-grabbens ögon blev som tefat när vi va i djur affären. Så det blev ett 110 liters akvarie som jag tänkt att ha som tropisk sötvatten.

    Hade förut ett på 60 liter och fiskarna man köpte kom inte överens för ett öre utan fisk efter fisk försvann medans några få blev större.

    I detta akvarium vill jag ha lite fiskar med fart, dvs inga fiskar med fina långa fenor som glider runt utan nått i stilen med tigerbarber, ciklider eller nått liknande.

    Så min fråga är, skulle det fungera om man köper 10 tigerbarber, en mal och 4-6st dvärgciklider. Tigerbarberna vad jag minns så va de väldigt agressiva men hur är det med dvärg cikliderna går dessa ihop ?
    det som inte tar på fluga har man i akvariet
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #2
    Rekomenderad minsta storlek på akvarium för tigerbarber är 80cm och 120liter.
    Skulle nog kunna funka att ha dessa då du verkar vara i närheten. Men det är inte optimalt på långa vägar.

    Dvärgciklider funkar men du får nog sikta in dig på 2-3st isåfall 1+1 eller 1+2 beroende på art.

    Skulle inte ge mig på att blanda dessa fiskar. Kanske kan funka men rekomenderar ej.
    Bättre att välja nån form av tetra till dvärgcikliderna istället.

    Jag hade satsat på nån dvärgciklid + tetror. Men det blir väll inte så mycket fart direkt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Några Corydoras då? De "simmar" väl kanske inte runt så himla mycket men de är ju väldigt aktiva i sin grej.
      350L Diskus

      Kommentar

      • bittidude
        • June 2012
        • 25

        #4
        Kommer vänta med fiskarna ett tag tills allt stabiliserats i akvariet. Nu är det vatten, grus, rötter, växter och massa tillsatser (bakterie kultur, växtnäring, ektozon, mm....) som ska låta verka. Ska mäta surhet, hårdhet och de andra värderna och bestäma sen vilka fiskar det bli. Vill inte laborera med vattnet för mycke varje gång man skall byta det, utan väljer fiskar efter vatten kvaliten.

        Jag får kolla här på forumet vilka fiskar som rekomenderas till mitt vatten när jag har alla värden. Vill inte köpa fiskar som vantrivs i vattnet och dör i slutändan
        det som inte tar på fluga har man i akvariet

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          #5
          Kommer vänta med fiskarna ett tag tills allt stabiliserats i akvariet.
          Utan fisk i akvariet stabiliseras ingenting. Karet behöver lite belastning för att filtret ska komma igång.
          Så fort du har fått upp bra temperatur kan man introducera några fiskar.
          Man börjar med ett fåtal fiskar (exempelvis 10 neontetror eller 4 guppys) som får gå i karet 1 månad innan man köper fler fiskar.

          Ska mäta surhet, hårdhet och de andra värderna och bestäma sen vilka fiskar det bli. Vill inte laborera med vattnet för mycke varje gång man skall byta det, utan väljer fiskar efter vatten kvaliten.
          Om du kör med kranvatten och nått bra beredningsmedel så funkar det till de flesta fiskarna.
          Välj fiskar som vill ha samma temperatur.
          Vattenbyten 1/3 varje vecka fixar bra vattenkvalitet.

          Kommentar

          • rune.
            • October 2011
            • 37

            #6
            Purpurhuvudsbarb är fina fullfart på och väldigt snälla.

            Rune.

            Kommentar

            • bittidude
              • June 2012
              • 25

              #7
              Har köpt första fiskarna idag, testade vattnet, pH 7,0, temp 26, Cl 0, KH 8, GH >7, NO2 0 & NO3 0. Innan jag släppte i fiskarna. Så värderna är bra iaf. Köpte en "mini pleco", kommer inte ihåg namnet på den och 3 st mosaikgurami som får plaska sunt ett tag. Tänkte köpa fler fiskar om några veckor om allt ser bra ut. Funderar på och köpa 2 palett ciklider (hane & hona) sen ytterligare några veckor blir det 10st tetror av nån sort men vet inte vilka än.

              Om jag förstått det hela rätt så kan man ha 1cm fullvuxen fisk per liter utan att det bli överfullt, är detta korrekt ?

              Så uppsättningen kommer att se ut så här i akvariet.
              1st minipleco 10-15cm (enligt butik) KÖPT
              3st mosaik gurami 12cm KÖPT
              2st palett ciklid 11cm
              10st tetror ?cm

              Har även 9st krukväxter i olika size stora bak, medel i mitten, små fram samt skall skaffa några flytande för guramis, Finns även en rot i akvariet samt "lersten" med grotta för cikliderna.

              Hoppas att jag inte har missat nått viktigt med det hela, blir det för mycke fiskar ?
              det som inte tar på fluga har man i akvariet

              Kommentar

              • bittidude
                • June 2012
                • 25

                #8
                2st palettciklider
                3st mosaik gurami
                1st mini pleco
                10 colombia tetror

                det blev denna uppsättning, nu är det bara och vänta tills allt kommer igång, växterna veerkar ha tat sig växer så det knakar om de snabb växande
                det som inte tar på fluga har man i akvariet

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Det är inte enbart fiskens längd i cm som avgör hur stort kar de kräver. T.ex så blir ju en scalare högre än vad den blir lång, och då är det höjden på karet som är viktig. En annan faktor är deras rörelsemönster. Många ciklider som t.ex paletten är bottenorienterade och revirhävdande vilket brukar innebära att de har ett begränsat rörelseutrymme. De har inte samma behov av att "sträcka ut" som en stimfisk. Dina colombiatetror är stimfiskar som behöver en del utrymme att simma på. Mosaikguramis blir relativt stora för att vara en sällskapsfisk, se upp med deras långa spröt eftersom paletter kan vara bitiga. De lär säkert käka på dina guramis om de kommer för nära. ( egen erfarenhet av paletter med sällskapsfisk).
                  Hur ser din "minipleco" ut?
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Visst är det kul att börja om på nytt igen med denna intressanta hobby. Det gjorde jag också i december förra året efter ett uppehåll på ca 20 år. Jag upptäckte att väldigt mycket har förändrats både i teknik och tänk. Kunskapen idag är en helt annan, även om själva grundkunskapen är kvar. Jag har läst massor på detta forum för att insupa så mycket som möjligt av all den nya kunskapen. Dessutom har jag bra kunskap och service från min gamla butik, från den gamla tiden, som nu drivs av andra generationen.
                    Jag startade med 60 liter, bytte upp mig till 100 liter och ska nu byta upp mig till 180 liters juwel. Det sistnämnda är mitt slutgiltiga val.
                    Så mitt råd är... läs allt här som du kommer över. Både gamla och nya trådar. Och fråga, fråga, fråga.
                    Misstag gör du säkert. Det gör vi alla nån gång. Men lätt att rätta till dom med all hjälp man får här.
                    Så.. välkommen i gänget som nygammal akvarist..

                    Hrmm.. minipleco var det ja.. bäst att ta reda på hur mycket "mini" den är...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • bittidude
                      • June 2012
                      • 25

                      #11
                      plecon ska jag leta fram vilken det är, vanlig pleco kan bli riktigt stora hade det i förra akvariet fick ge bort den till en bekant med mycke större akvarie till slut
                      det som inte tar på fluga har man i akvariet

                      Kommentar

                      • bittidude
                        • June 2012
                        • 25

                        #12
                        plecon vart ciklid föda efter en veckas semester, brutalt aggressiva fiskar när de fått yngel. Så nu har man massa små palett ciklider i akvariet som päronen vaktar hårt andra fiskar får hålla sig nära ytan
                        det som inte tar på fluga har man i akvariet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...