Nystart av 400l Akvarium (Nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #31
    Ursprungligen postat av åheim

    Peomass: vad dillar du om då?

    Haha, tänk vilken rolig bild jag fick i huvudet!

    Killen står i kön på Willys med en kokosnöt och tänker:

    -Fan, vicken Sjyst sten asså, den har ju fjun å allt, denna måste ja ta hem o pilla me.

    Väl hemma så funderar han på vad han ska göra med denna spännande sten:

    -hmm, ja kanske ska sätta såga i'n o se va som händer? De kanske går å delan?

    Till denne akvarieentusiastiske geologifantasts stora förtjusning så gick det att dela på den. MAGI:

    -Denne måste ja ha i akvariet som grotta!! När grejera slutar å flyte kommer de bli skitfränt!

    Skev, jag?

    Inte ett dugg
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #32
      Grottor!! Vanlig terrakottakruka, blomkruka alltså som du kan köpa i trädgårdsbutiker för några kronor. Knacka till dom försiktigt så att du får två halvor.. eller iaf en hel halva.. och slipa ev av lite vassa kanter.
      Funkar perfekt som grotta.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Peomass
        • March 2012
        • 9

        #33
        Grottor

        Hej Åheim! Ber om ursäkt för mitt inlägg och "dillande" som verkar störa vissa i forumet. Svarade bara på inlägget om grottor av Denetz. Som nyintresserad av denna hobby såg jag denna typ av sten i butiken här i stan. Enligt innehavaren hade de inte haft dessa tidigare och jag ville bara tipsa om en sten jag tyckte var snygg att göra grottor av. Självklart kan man göra dessa grottor av alla möjliga saker så jag försökte inte presentera en fantastiskt smart eller revolutionerande ideé. I framtiden ska jag verkligen tänka efter vad jag skriver i forumet, om jag skriver något. Jag förstår att ni som är gamla i gemet har en massa kunskap som ni fått genom åren som gått och att ni kan tycka att vi nyintresserade dillar och har konstiga tips och ideer eller förslag. Inom mitt eget yrke kan jag också få konstiga frågor från de som inte är lika insatta i ämnet som jag men jag skulle aldrig få för mig att fråga vad dom dillar om för det. Har läst en hel del på olika forum inom akvaristik och det verkar vanligt att några personer gnäller och klankar ner på andra, antingen för att dom bara vill det i största allmänhet eller för att verka roliga/smarta. Är detta en vanligt förekommande inställning bland denna skara av människor? Själv accepterar jag andras åsikter och ideér även om dom kan låta hur tokiga som helst. Kanske beror det på att jag varje dag arbetar/träffar människor som har diverse problem men framför allt är det av respekt för andra som jag inte fäller syrliga kommentarer. Hoppas att du förstår varför jag skrev inlägget och att jag inte har dina kunskaper om akvaristik då jag är nybörjare. Du kanske till och med kan ge mig en del bra tips vad det lider då jag gärna lär mig mer om ämnet. mvh Per-Olof Halmstad
        Senast redigerad av Peomass; 02 August 2012, 21:55.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #34
          Ursprungligen postat av Peomass
          Hej Åheim! Ber om ursäkt för mitt inlägg och "dillande" som verkar störa vissa i forumet. Svarade bara på inlägget om grottor av Denetz. Som nyintresserad av denna hobby såg jag denna typ av sten i butiken här i stan. Enligt innehavaren hade de inte haft dessa tidigare och jag ville bara tipsa om en sten jag tyckte var snygg att göra grottor av. Självklart kan man göra dessa grottor av alla möjliga saker så jag försökte inte presentera en fantastiskt smart eller revolutionerande ideé. I framtiden ska jag verkligen tänka efter vad jag skriver i forumet, om jag skriver något. Jag förstår att ni som är gamla i gemet har en massa kunskap som ni fått genom åren som gått och att ni kan tycka att vi nyintresserade dillar och har konstiga tips och ideer eller förslag. Inom mitt eget yrke kan jag också få konstiga frågor från de som inte är lika insatta i ämnet som jag men jag skulle aldrig få för mig att fråga vad dom dillar om för det. Har läst en hel del på olika forum inom akvaristik och det verkar vanligt att några personer gnäller och klankar ner på andra, antingen för att dom bara vill det i största allmänhet eller för att verka roliga/smarta. Är detta en vanligt förekommande inställning bland denna skara av människor? Själv accepterar jag andras åsikter och ideér även om dom kan låta hur tokiga som helst. Kanske beror det på att jag varje dag arbetar/träffar människor som har diverse problem men framför allt är det av respekt för andra som jag inte fäller syrliga kommentarer. Hoppas att du förstår varför jag skrev inlägget och att jag inte har dina kunskaper om akvaristik då jag är nybörjare. Du kanske till och med kan ge mig en del bra tips vad det lider då jag gärna lär mig mer om ämnet. mvh Per-Olof Halmstad
          Oj sorry Peomass! Alltså min kommentar "vad dillar du om då?" slängde jag in eftersom inläggen var inne på belysning, vattenbyten, näring mm. och plötsligt skriver du "om man vill betala för grottor"... Ööh! Om du avbryter med ett sånt inlägg så är ett tips att citera vad du svarar på, precis som jag gjort nu, så man vet vad det handlar om! Jag gjorde mig inte lustig över dig utan undrade va sjutton det där inlägget handlade om! Jag väger inte varje ord på våg, då skulle jag bli stum, men jag ber om ursäkt om du blev illa berörd Peo, men tuffa till dig nu
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #35
            Ursprungligen postat av Denetz
            vad gäller färdiga grottor så tycker jag utbudet var lite glest hos min lokala handlare, men det kanske är bäst att köpa stenar och lägga dessa så det formar mer naturliga grottor? Jag vet inte.
            Uppgifterna går isär men vissa säger att man kan ta stenar som man hittar ute och ta hem och koka dessa innan man lägger dem i karet, andra säger att detta inte är någon bra idé?
            (Ett exempel hur det kan se ut så andra kan hänga med) Hej
            Om man vill betala för grottor. Det finns snygga hålsten att köpa. Sågar man ett hack i dessa och klyver dom har man 2 snygga naturtrogna grottor att stoppa i. Stenen är full av små hål så den väger inte så mycket, behöver dock ligga liten stund i vatten så den inte flyter upp. Jag har sådana på bilden av mitt akvarium om du vill se hur de ser ut. Titta under medlemmars akvarium.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #36
              Måste säga att jag också blev konfunderad av det plötsliga inlägget om grottor.
              Hålsten för mig är ett fyrkantigt, grått byggelement och något fulare kan jag inte tänka mig i ett akvarium, så jag undrar vad det är för hålsten du menar peomass. Är det pimpsten, så är väl hålen något små för att fungera som grottor i ett akvarium. Det är den enda sten jag kommer på som flyter.

              Vill man plocka sten ute i naturen så går det för det mesta fullkomligt utmärkt.
              Undvik slagghögar vid gamla gruvor dock. Låna en bra bok på biblioteket och lär dig de vanligaste bergarterna.
              En sten blir inte urlakad av att ligga i vatten, som någon föreslog här ovan, den ska inte förväxlas med salt sill....
              Det är just att de ingående mineralen inte löser upp sig som gör den till den sten den är.

              De behöver inte kokas, det är total overkill, det räcker att skrubba bort ev alger eller jordrester.

              Och en sista synpunkt på grottor, så bygger jag upp stenen i akvariet så att det bildas grottor, blomkrukor är det näst fulaste jag vet.


              TS frågade om algerna och jag tror att du har tänt för länge, växterna kan inte fotosyntetisera under hur många timmar som helst, de behöver också få tillfälle till cellandning. Dra ner till 9-10 timmar, längre än så gynnar bara algerna.

              Nån annan kan säkert ge en siffra på skillnaden i syrsättning mellan nedåtriktat och uppåtriktat utblås, men den är stor!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                Ursprungligen postat av Mumin
                Måste säga att jag också blev konfunderad av det plötsliga inlägget om grottor.
                Hålsten för mig är ett fyrkantigt, grått byggelement och något fulare kan jag inte tänka mig i ett akvarium, så jag undrar vad det är för hålsten du menar peomass. Är det pimpsten, så är väl hålen något små för att fungera som grottor i ett akvarium. Det är den enda sten jag kommer på som flyter.

                Vill man plocka sten ute i naturen så går det för det mesta fullkomligt utmärkt.
                Undvik slagghögar vid gamla gruvor dock. Låna en bra bok på biblioteket och lär dig de vanligaste bergarterna.
                En sten blir inte urlakad av att ligga i vatten, som någon föreslog här ovan, den ska inte förväxlas med salt sill....
                Det är just att de ingående mineralen inte löser upp sig som gör den till den sten den är.

                De behöver inte kokas, det är total overkill, det räcker att skrubba bort ev alger eller jordrester.

                Och en sista synpunkt på grottor, så bygger jag upp stenen i akvariet så att det bildas grottor, blomkrukor är det näst fulaste jag vet.


                TS frågade om algerna och jag tror att du har tänt för länge, växterna kan inte fotosyntetisera under hur många timmar som helst, de behöver också få tillfälle till cellandning. Dra ner till 9-10 timmar, längre än så gynnar bara algerna.

                Nån annan kan säkert ge en siffra på skillnaden i syrsättning mellan nedåtriktat och uppåtriktat utblås, men den är stor!!
                Hålsten är i akvariesammanhang inte sån sten mumin utan de är mjukt formade stenar som har hål i sig. Väldigt snygga.

                Vad gäller grottor så tycker jag det är "fel" att aktivt bygga grottor. Det ser så man-made ut. Ne bättre att bara lägga stenen i stora rösen huller om buller så kommer fiskarna hitta egna grottor o i många fall bygga egna grottor. Tänker mest på malawi då.

                O blanda inte olika sorters sten. Det är inte vackert. Håll dig till en sort eller kanske två men blanda inte ihop dom då

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #38
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  Hålsten är i akvariesammanhang inte sån sten mumin utan de är mjukt formade stenar som har hål i sig. Väldigt snygga.

                  Vad gäller grottor så tycker jag det är "fel" att aktivt bygga grottor. Det ser så man-made ut. Ne bättre att bara lägga stenen i stora rösen huller om buller så kommer fiskarna hitta egna grottor o i många fall bygga egna grottor. Tänker mest på malawi då.

                  O blanda inte olika sorters sten. Det är inte vackert. Håll dig till en sort eller kanske två men blanda inte ihop dom då
                  Åkej, jo jag förstod ju det, men flyter denna vackra sten? Som geolog kommer jag inte på nåt annat än pimpsten som gör det...

                  Vi är nog överens om att man lägger ner stenen så det uppstår naturliga hålrum, vi uttrycker oss bara olika.
                  Jodå, olika sorter kan vara vackert, men det gäller att blanda med omdöme! Jag plockar gärna småsten, 3-4 centimeter- till mina småakvarier på stranden till landet och de har alla kommit med inlandsisen, är rundslipade och fina, men olika. Det blir snyggt i alla fall.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Peomass
                    • March 2012
                    • 9

                    #39
                    Hej. Hoppas att det är okej att inlägget hamnade en bit ner i diskussionen om mailet. Som ny placerade jag visst inlägget fel och har nu lärta mig av dig att kolla vad man ska skriva och svara. Precis som jag skrev i inläget kan vi nya lära oss en del av er äldre mer erfarna. Jag är absolut tuff nog men vet hur det brukar bli i forum och mail då man börjar så sakta med lustiga kommentarer. Angående stenen var det bara ett förslag på en terakottafärgad, relativty stor sten som är snygg. Den är full av små hål som måste vattenfyllas ett tag innan den ligger kvar på botten, därför flyter den upp i början. Jag har själv små sten plockade på stranden som ser kanonbra ut i mindre akvarium. I det stora hela verkar vi ju trots allt överens, eller? Ha de gott mvh Per-Olof Halmstad
                    Senast redigerad av Peomass; 03 August 2012, 07:24.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...