Nystart av 400l Akvarium (Nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Denetz
    svarade
    Tack för dina snabba och väldigt informativa svar MrH!
    Extra trevligt med bilderna det uppskattas!

    Gällande Segelfensplecon så kanske jag får tänka om, Ancistrus verkar ju väldigt trevliga dom också.
    Extra kul om de ynglar av sig också, är det svårt att könsbestämma dessa? Då det vore roligt att ha både en
    hona och en hane.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    angående segelfenen. den funkar att ha i ett 375L men den blir jäkligt stor å den bör väll egentligen vara i ett större.
    sen så ska du veta att den skitar ner ganska mycket så det krävs rejält filter, plus att den troligen kommer röja sönder hela inredningen för dig när den seglar omkring i akvariet, det är en stor och klumpig fisk skulle jag vilja påstå. men dock väldigt stilig.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    frigolit kan du ha i botten i akvariet om du vill, men det är inte nödvändigt om du inte har stora stenar som kan ramla å krossa skivan. fast det skadar förstås inte att lägga i den i vilket fall som helst, å du kan även använda liggunderlag ist för frigolit.

    det handlar väll lite om storleken på fisk och även att dom är ganska tåliga, man kan säkert starta med vilken fisk som helst men om man är nybörjare så är det ju bra att starta med någon som är lite tåligare.
    det tar ju någon månad innan man får igång bakterikulturen i ett akvarium å under den resans gång så kan det ju bli lite svängningar i vattenvärdena.

    när jag byter så tar ja vatten direkt från kranen, kopplar bara på en vanlig trädgårdslang från dushen å sen fyller ja i akvariet. brukar fylla med vatten som är runt 19-20c för att det inte ska bli för stora temperatur skillnader i akvariet där jag har 24c

    när jag ska tömma så hänger ja i slangen på rätt höjd i akvariet och sedan drar ja slangen till golvbrunnen å sedan suger ja tills vattnet rinner av sig självt. sen är det bara att vänta tills det runnit ur vatten till den nivån där jag har slangen.
    så här ser det ut när jag byter å fyller på vatten.

    .Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1846.jpg
Visningar: 2
Storlek: 130,3 KB
ID: 2140973

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1845.jpg
Visningar: 2
Storlek: 85,4 KB
ID: 2140974

    Lämna en kommentar:


  • Denetz
    svarade
    Tack för ditt mycket informativa svar MrH! Jag läste i nybörjarguiden länkad ovan har jag för mig att frigolit va bra att ha i botten av akvariet för att inte riskera att skada glasskivan, så det ska jag försöka fixa mig en bit också.

    Hur kommer det sig att just Tetror är bra start fisk? är det för att de är extra tåliga?
    Vad gäller malarna så har jag varit lite inne på en Segelfenspleco men den kanske växer sig för stor för mitt akvarium?

    Sen gällande vattenbyte, tar jag det vattnet direkt från kranen det också? kan tänka mig att det blir en viss dipp i temperatur i sådana fall vid byten eller bör jag då försöka matcha tempen i akvariet med tempen på vattnet från kranen?

    Tack ännu en gång för ditt svar MrH!

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    kul att du valt den här trevliga hobbyn

    några svar på dina frågor ska du få men först, om man får vara petig så är akvariet "bara" 375L
    men det räcker nog till ändå

    vatten har du i direkt från kranen, vissa säger att man ska fylla med kallt vatten andra säger att det går bra med fingervarmt vatten så där kan ja inte säga annat än gör som du vill då inget verkar vara fel.

    mycket snabbväxande växter är bra att ha i början då det hjälper till med att starta igång akvariet och hålla värden och alger i skick.
    bottensubstrat är en smak sak, många kör med julas blästersand (även jag) och tycker den fungerar bra, en del kör med engelsk sjösten. det man bör tänka på är att en del fiskar gräver en del och behöver finkornig sand som botten material för att trivas och för att dom inte ska kunna skada sig på vassa stenar när dom gräver.

    vattenbyte är väll lite olika men generellt sägs det 20-30% / vecka. sen beror det lite på vad man har för fisk och hur bra filtrering och sånt man har. men om du bara har "vanliga" akvariefiskar så som molly, platy, ancistrus som är ganska tåliga så fungerar det att byta 30% vatten/vecka.

    först inreder du botten med det material du vill ha, sen i med rötter, stenar, grenar eller vad du nu kan tänkas vilja ha som inredning, sen fyller du sakta å försiktigt på vatten så du inte förstör inredning, fyll hälften ungefär. plantera sen alla växterna som du har skaffat dig. sen fyller du akvariet fullt.
    sedan väntar du tills temperaturen har stabiliserat sig där den ska vara, beroende på vad du ställer doppvärmaren på.
    sen när vattnet nått önskad temperatur så kan du stoppa i dom första fiskarna.

    vilken fisk du vill ha är helt upp till dig själv, men man brukar oftast starta med någon tetra sort, exempelvis neontetra.
    då köper låt oss säga 10-15st neontetra och kanske 2st ancistrus malar som första fisk. sen väntar du lite drygt 3-4veckor innan du köper 10st tetror till. sen väntar du någa veckora innan du skaffar ytterligare fisk.
    tålamod är din bästa vän när du ska starta ett akvarium. långsam introduktion av fisk brukar oftast resultera i att ingen dör och då får behålla dom fiskar som du köper.

    det finns en kanon bra sökfunktion i fisk arkivet, använd den och leta efter fisk du vill ha.
    finns massa sökinställningar man kan göra för att lättare hitta det man söker.

    lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • Denetz
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Jo den hittade jag efter det att jag gjort inlägget, väldigt bra och informativ, men om det finns något annat att tillägga till den och andra tips och råd så är det varmt välkommet!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Här finns en del att läsa:

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Roligt att du startar ett så stort akvarium,du kommer snart att få svar här från erfarna akvarister !

    Lämna en kommentar:


  • Denetz
    startade ett ämne Nystart av 400l Akvarium (Nybörjare)

    Nystart av 400l Akvarium (Nybörjare)

    Har nu beställt ett 400l akvarium med tillbehör som ska komma i veckan.
    Då jag aldrig har haft akvarium innan så söker jag lite tips och råd på hur man startar
    upp på bästa sätt och förhoppningsvis undviker enkla misstag i början.

    Jag har läst runt lite på forumet gällande PH/DH/KH och vad jag kunnat förstå så
    är det allra viktigaste att värdena är konstanta och inte varierar men detta kan
    jag ha missförstått.

    Jag har inte valt ut någon sand eller växter ännu men har förstått att mycket växter
    är bra för att hålla borta Nitrit.

    Vad jag undrar är vad för vatten ska jag fylla akvariet med? Direkt från kranen eller
    bör det beredas på något vis?

    Hur ofta och hur mycket vatten bör man byta när man gör detta?

    Hur länge bör jag vänta innan jag tillsätter de första fiskarna? Vilka fiskar är lämpliga att
    sätta i först?

    Hur mycket fisk kan man ha i ett 400l akvarium med måtten 151*51*66?

    Alla råd och tips är varmt välkomna!
    Senast redigerad av Denetz; 23 May 2012, 18:47.
Arbetssätt...