Vad är detta för bubblor och vad gör dom för nytta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Jag brukar nog betraktas som en ganska stor bubbel motståndare här på zoopet.

    Dock intressant text bygert. Du har säkerligen rätt på många sätt.
    Men det du ofta beskriver används i akuta situationer. När man behöver syresätta vattnet fort.

    Mina största argument mot bubblor är att det inte är särskilt naturligt att det bubblar sådär i "verkligheten "
    Sen låter det fruktansvärt mycket. Mina kar ska vara tysta som döden.

    Sen tycker jag själv sett fult. Men det ju en annan femma.

    Just uttrycket "syresten" och "syrepump" är ju fel med, såvida du inte har det kopplat till en tub med syrgas.

    Ytrörelse räcker i 97% (typ) alltid som syresättning till akvarium.
    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Det vore ju intressant att få nån slags fysikalisk förklaring till vad det är som gör att i ytan passerar syre över i gränsskiktet mellan luft/vatten men inte på ytan av en bubbla. Det lär jag inte få eftersom det inte finns nån sån förklaring.

      När det gäller det där med att bubblorna skall lösas så kommer de självklart inte att göra det hur man än bär sig åt. Anledningen till det är att de till fyra femtedelar består av kväve som löser sig dåligt i vatten. Om så också allt syre i bubblan löste sig i vattnet på vägen upp skulle man knappast märka det, huvuddelen av bubblan vore ju fortfarande kvar.

      Hur som, nu är det dags att definitivt döda den där konstiga tanken om att det bara är i vattenytan som det sker övergång av syre. Som sagt, jag har en mätare för syre. Jag är inte ensam om det och det många sett är att det effektivaste sättet för att tillföra syre till vattnet är via en skummare. Den används ju också ibland till ozon som ju påverkar vattnet. Skummarna är så effektiva på att syrsätta vattnet att det ibland kan bli rent av övermättat på syre.

      Men då är det ju en intressant sak här. I skummarna finns det egentligen ingen vattenyta där bubblorna kan ge syre. Bubblorna kommer upp genom en trång hals där de blir till skum och där sker transporten uppåt, bort från vattnet. Syrsättningen måste ske där de fina bubblorna blandas med vatten, inte uppe i den trånga halsen där skummet transporteras bort. Räcker nu det för att avliva den där konstiga teorin om att syrsättning bara sker i ytan?

      När det annars gäller hannesc argument om att genomluftning är fult, låter, onaturligt och oftast onödigt så köper jag det rätt av. Helt klart, det finns anledningar till att tekniken med genomluftning från att ha varit nåt som var så gott som standard har blivit något ovanligt. Inget av det där hindrar dock att det kan vara nåt som är bra att kunna ta till i vissa besvärliga lägen.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        Det vore ju intressant att få nån slags fysikalisk förklaring till vad det är som gör att i ytan passerar syre över i gränsskiktet mellan luft/vatten men inte på ytan av en bubbla. Det lär jag inte få eftersom det inte finns nån sån förklaring.

        När det gäller det där med att bubblorna skall lösas så kommer de självklart inte att göra det hur man än bär sig åt. Anledningen till det är att de till fyra femtedelar består av kväve som löser sig dåligt i vatten. Om så också allt syre i bubblan löste sig i vattnet på vägen upp skulle man knappast märka det, huvuddelen av bubblan vore ju fortfarande kvar.

        Hur som, nu är det dags att definitivt döda den där konstiga tanken om att det bara är i vattenytan som det sker övergång av syre. Som sagt, jag har en mätare för syre. Jag är inte ensam om det och det många sett är att det effektivaste sättet för att tillföra syre till vattnet är via en skummare. Den används ju också ibland till ozon som ju påverkar vattnet. Skummarna är så effektiva på att syrsätta vattnet att det ibland kan bli rent av övermättat på syre.

        Men då är det ju en intressant sak här. I skummarna finns det egentligen ingen vattenyta där bubblorna kan ge syre. Bubblorna kommer upp genom en trång hals där de blir till skum och där sker transporten uppåt, bort från vattnet. Syrsättningen måste ske där de fina bubblorna blandas med vatten, inte uppe i den trånga halsen där skummet transporteras bort. Räcker nu det för att avliva den där konstiga teorin om att syrsättning bara sker i ytan?

        När det annars gäller hannesc argument om att genomluftning är fult, låter, onaturligt och oftast onödigt så köper jag det rätt av. Helt klart, det finns anledningar till att tekniken med genomluftning från att ha varit nåt som var så gott som standard har blivit något ovanligt. Inget av det där hindrar dock att det kan vara nåt som är bra att kunna ta till i vissa besvärliga lägen.


        Du har skådat skillnaden på bubblorna i en skummare "saltvatten" och ur en syre sten sötvatten?..
        Inte konstigt det blir skillnad, bubblorna i den storleken i saltvatten hinner lösas upp.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • Karl Holm
          • November 2011
          • 223

          #19
          Ursprungligen postat av Majki01
          Du har skådat skillnaden på bubblorna i en skummare "saltvatten" och ur en syre sten sötvatten?..
          Inte konstigt det blir skillnad, bubblorna i den storleken i saltvatten hinner lösas upp.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Visst ser det ut som om mycket små bubblor löser sig i vattnet medan större bara passerar. De löser sig nämligen bättre just på grund av den större ytarean bubblorna har mot vattnet, som Bygert varit inne på. Innebär det att de större bubblorna inte löser sig alls? Nej. Givetvis inte. Det är samma fysikaliska effekt i samma system men i annan skala. Den mindre ytarean liksom den högre farten på grund av den större lyftkraften gör att det ser ut som om de större bubblorna bara passerar vattnet när det i själva verket växelverkar i samma grad som de mindre bubblorna fast på en mindre yta.

          Små bubblor är alltså effektivare, men att även de stora bubblorna löser sig i vattnet kan inte förringas. :-)

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            Det man kan använda för att räkna på det här är Lewis och Whitmans ekvation som beskrivs som "Two Film Theory". Viss beskrivning finns här:



            De här ekvationerna används praktiskt inom avloppsrening när man skall syrsätta stora bassänger. Man räknar då på vilket som blir mest energieffektivt, den syreövergång som sker från en nedpumpad luftbubbla på väg upp genom vattnet eller genom att köra upp vattnet i en fontän. Eftersom luftningen i många fall förbrukar mycket energi så är det kritiskt att verkligen se till att man får effekt för pengarna.

            Man räknar alltså noga på vad som är mest effektivt och jag försäkrar att det inte är idioter som gör de beräkningarna. Man jobbar inte heller med småbubblor typ skummare utan kör ner rejält med luft till flera meters djur där den får bubbla upp. Självklart skaffar man sig inte monstruösa elräkningar för sånt utan att ha i detalj studerat hur luftningen verkar och hur den kan göras mest effektiv.

            Det där med att syrsättning bara kan ske vid ytan eller med extremt små bubblor är inget annat en spridd fördom. Det finns beräkningar som styrker motsatsen och det finns varken praktiskt eller teoretiskt stöd för att det skulle finnas nån grund för påståendet. Det är helt enkelt inte vetenskap, det är en form av tro som spritt sig i akvaristiken. Och det där med att diskutera nånting som inte är faktabaserat utan bara en tro, det påminner ju åtskilligt om det här:

            from Monty Python's Flying CircusSeason 1 - Episode 08 Full Frontal NudityRecorded 25-11-69, Aired 07-12-69The world famous Dead Parrot sketch, here, in it'...
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            Arbetssätt...