härliga fiskar till 20 liters!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jille
    • April 2003
    • 85

    härliga fiskar till 20 liters!!!

    har någon nått bra förslag på nån härlig fisk, som kan va i mitt 20 liters???
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kampfisk
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • jille
      • April 2003
      • 85

      #3
      ok

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        ja tycker me du borde köpa kampfisk eller använda det som yngelkar eller odlingskar....

        Kommentar

        • Kaviar
          • June 2003
          • 52

          #5
          <font color="purple">Kampfisk eller två guppi eller nåt.</font id="purple">
          <font color="green">Kaviar</font id="green">

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            hej
            de e för litet för guppys.
            men kampfiskar skulle nog trivas...

            Kommentar

            • Melina
              • April 2002
              • 139

              #7
              Annars är killis underbara fiskar med mycket färg och intressant beteende. Finns väldigt många arter att välja emellan, och många som är lättodlade. Tycker det är dags för människor att prova något nytt, hur många har inte haft kampfiskar eller guppys? Jag har inget emot såna fiskar men ni förstår nog vad jag menar.

              Hälsningar Melina
              Mvh Melina

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                hej
                de finns ganska många som håller på med guppys å kampfiskar och de e e såna som har varit akvarister länge som fortfarande odlar fram egna stammar så de spelar ingen roll om du e nybörjare eller expert.

                Kommentar

                • Bubblan89
                  • November 2002
                  • 1220

                  #9
                  Villken/villa killis kan man ha i ett 20 liters då?

                  Kommentar

                  • Melina
                    • April 2002
                    • 139

                    #10
                    De flesta killis funkar i mindre akvarier, några bra nybörjararter är:
                    * Aphyosemion australe (tror de stavas så): lätt art, har bara haft bra erfarenhet av denna fisk. Kallas för Cap Lopez, ganska lättodlad och man bör använda små akvarier för odling (den leker enklare om akvariet är mindre). Man kan hålla den med andra av samma art.
                    * Aphysosemion walkeri: kan vara lite taskig och bör därför hållas i minst 30 liter. Väldigt social fisk. (tog med den även om den helst inte bör hållas i 20 liter)
                    * Epiplatys dageti (tror de stavas så): väldigt lättodlad art för den som är intresserad av de. Snälla också, kan hållas med andra killis som är lugna och inte liknar dem (för att slippa korsningar, som brukar förekomma om honorna ser likadana ut).
                    * Nothobra-nåt(osäker) rachovii: otroligt snygg!! Fast honorna kan se lite tråkiga ut, vet inte riktigt om man kan ha dem i 20 liter men jag hade i 45 liter och de va superfina.
                    * Fundulopanchax gardneri gardineri: min första killi, har bara bra minnen av den. Ser även väldigt vacker ut. Den borde alla som börjar med killi prova på.
                    * Aplocheilus dayi: lätt art, trevlig fisk. Inte så färgglad men intressant.

                    Det var de jag kom på nu. Sen finns det en massa andra arter som är hur vackra som helst fast som bör hållas i liite större akvarier än 20 liter, t ex 50 liter funkar till de flesta killi arter.

                    Hoppas fler på zoopet blir inspirerade av killi. =)
                    Mvh Melina
                    Mvh Melina

                    Kommentar

                    • Melina
                      • April 2002
                      • 139

                      #11
                      Och till shpend: Jag menar inte att guppy och kampfiskar är tråkiga fiskar, har t.o.m guppy själv i mitt sällskapskar. jag menar bara att det vore roligt om fler provade på något nytt. Då kan man dela erfarenheter med andra.

                      Mvh Melina
                      Mvh Melina

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #12
                        Annars är ju Dvärgklogrodan rätt ball om man nu kan tänka sig att ha något annat än fisk i en liten burk

                        http://allaboutfrogs.org/info/mypets/dwarfs.html

                        Kommentar

                        Arbetssätt...