Nytt akvarium, nog med belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritiof
    • January 2004
    • 39

    Nytt akvarium, nog med belysning?

    Tjenixen ska nu efter ca 8års paus dra igång ett akvarium. Kommer att skaffa 450L, mest troligt i ett paket. Men frågan är räcker 2x54w till om man ska ha mera fokus på växter. Anser att det är växterna som gör karet inte firrarna.
    Tänkte bara så man inte gör en miss på en gång å köper ramp me för lite kräm. Annars får man plocka ihop nått eget paket.
    Kan lika passa på att fråga hur mycke sand man behöver till ett 150x50x60 ca 8cm lager tänkte ja mig.
  • Zuz
    • February 2006
    • 112

    #2
    Hej

    Det där med ljuset får nån annan hjälpa dig med men kolla här http://henrik.eketjall.se/page/19/ så kan du räkna ut hur mycket bottenmaterial du behöver.

    Mvh/Zuz

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Om det räcker eller inte är omöjligt besvara på utan att veta vilka blommor du vill ha och hur mycket du vill skoga per vecka samt vilken gödningsregim du tror du orkar med
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Hur högt är akvariet?

        Jag kör 2*54 till kar på 240L och 310 och det räcker precis till det jag vill ha ut av dem. Prova och se, det är aldrig för sent att skaffa en ramp till.

        4*54 är ju trevligare om man får välja
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Fritiof
          • January 2004
          • 39

          #5
          Kommer köra co2, pmdd eller vad som nu finns nu för tiden Ja jag vet jag måste måste läsa på mer innan jag spårar ur.
          Kommer antagligen inte proppa hela karet fullt men vill i princip kunna ha ett renodlat växtakvarium.
          Lyset ska helt enkelt inte strypa vad jag nu än vill hitta på. Orka köpa nya grejer bara för att jag mitt i allt bara ser grönt

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Än en gång beror på vilka blommor

            Ex kör man i princip bara med crypto och anubias är det ju rent ut sagt ganska
            Korkat att fläska på mer än 0,2-0,3W/liter
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Fritiof
              • January 2004
              • 39

              #7
              Jao iofs svårt att svara när ja inte ens själv vet vilka blommor de slutar med men vill bara veta om jag kan pressa på bra med 2x54 annars kan man ju köra 4x54 å ha nått rör släckt om det är för mycket. Dock dubbla priset på ramp.
              Självklart är ju 4x bättre, men värt pengarna om nu 2x räcker till det mesta?
              Senast redigerad av Fritiof; 14 May 2012, 22:54.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Jag gör tolkningen såhär:

                Är du inne på ett co2-system och den typen av växtakvarium så är det vettigt att kolla upp vilka växter du faktiskt vill ha. Jag har ett kar med skaplig växtmängd och där är det inte ett trycksatt system. Jag lägger in en bild för att se hur din vision ser ut utifrån den.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0101.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,4 KB
ID: 2140884

                Det går att köra enkla växter utan co2 och begränsat med ljus
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Sedan kan man ju alltid köra en annan variant som är "nästan lika bra".

                  "idag" har du 2x54W = 108W till 450L = 0,24W/Liter. Lite snålt till ljuskrävande blommor.
                  Helt OK till blommor som gillar mörka omgivningar, ex cryptos / anubias / vallisar.

                  Man kan ju faktiskt sätta på ett par bra reflektorer på rören, de ger ganska enkelt dubbelt
                  med ljus ner i karet.

                  Så, 108x2 = 216W = 0,48W/liter.

                  Då klarar sig nästan alla blommor galant. Det är kanske 1-2-3 arter som kräver mer, men de är
                  ganska udda, samt att dom kräver bra mycket skötsel.

                  Med 0,48W/L, PMDD, Kol (Co2 eller flytande kol) så kommer du att behöva skoga ganska rejält
                  varje vecka.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Om hypotesen är dubbelt med ljus när man pular i reflektorerna, då borde det vara lika logiskt att räkna bort hälften av styrkan om man kör utan.

                    Vilket är en spännande tanke --> 2*27 w = 27+27 = 54 = effekt av ett rör nyttjas egentligen...

                    Eller?
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Well, att rakt räkna dubbelt på reflektorer är nog att ta i..

                      Grejen med ett 450l är att du har 60cm höjd. Då krävs det lite kräm om man vill ha bottentäckare och andra mer krävande växter. Jag kan också tycka att ett sånt högt kar är svårinrett men det är ju en smaksak.

                      Du skriver själv att du vill ha såna förutsättningar att du inte är begränsad och då tror jag att ljuset är i klenaste laget. Jag har 162W t8 över ett 375l med 50cm höjd och får glosso att bli matta men är i gränslandet där och kan definitivt inte köra de svåraste växterna. Särskilt röda växter kräver en hel del för att vara röda. Kan tillägga att jag kör mäsk och pmdd.

                      För att sammanfatta skulle jag välja mer ljus eller lägre kar.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      Arbetssätt...