Ett akvarium med slöjstjärtar! Tips tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tettelush
    • May 2012
    • 9

    Ett akvarium med slöjstjärtar! Tips tack!

    Hej!

    Jag har haft mitt akvarium stående i över ett år pga flyttar och planering. Nu har jag kommit fram till hur jag vill ha det, men jag behöver lite synpunkter

    Jag har ett akvarium på ca 140 l. Jag planerar att ha ca 3 stycken slöjstjärtar och 3 stycken äppelsnäckor. Mina frågor:


    1) Har läst att slöjstjärtarna kan bli ca 20 cm. Tror ni då att de till slut kommer ge sig på äppelsnäckorna? Eller först och främst, går det att ha dem tillsammans?

    2) Är 3 stycken fiskar lagom antal till mitt akvarium? Jag vill att det ska få tillräckligt med plats men inte heller att de ska bli för få för en "flock" och känna sig ensamma om de nu kan göra det.

    3) Vilket slags grus och i vilken storlek rekommenderar ni? Vill inte att de ska käka grus och att det ska fastna. Hade tänkt mig engelsk sjösten, ca 2-4 mm. Är det okej?

    4) Behöver snäckorna och fiskarna några särskilda gömställen? Stenar, rötter osv?


    Tacksam för svar!
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    1) Ja, de kan ge sig på äppelsnäckornas "spröt".

    2) 140 L är väl på gränsen för slöjstjärtar, då de skitar ner väldigt mycket, men det funkar nog, du ska ju inte ha mycket fisk i karet. Är inte så insatt i slöjstjärtar, men det ska nog gå bra med 3 st.

    3) Engelsk sjösten går bra

    4) Ja, lite gömställen är bra, fiskarna känner sig tryggare då. Sen blir akvariet snyggare med lite rötter, stenar och växter ju. Ha dock tåliga växter med lite grövre blad, annars blir de mat. Tex anubias eller javaormbunke.
    Senast redigerad av firren_99; 14 May 2012, 16:35. Anledning: tillägg

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      1) Jag har själv två slöjisar i ett 100-liters. Och mot hösten ska jag satsa på ett större kar som kommer att bli slutstorleken, ca 180 l är det tänkt. Då har de gott om plats att simma på. Det där att de blir 20 cm i ett akvarium tror jag inte riktigt på. Men rätt stora kan de bli ändå. Så det måste man ta med i beräkningen och att de kan bli några år.
      2) Snäckor och slöjisar i kombination är jag lite tveksam till då de gärna vill smaka på det mesta.
      3) Engelsk sjösten går alldeles utmärkt att använda.
      4) Slöjisar har inget behov av några speciella gömställen. Men de kan tycka att det ibland är lite mysigt att "slumra" på ett lugnt ställe i ett undanskymt hörn, skuggad av lite växter. Tänk dock på att välja växter som de inte tuggar på. De är växtätare. Sen kan man om man vill, komplettera med någon växt som de kan få äta på. Deras magar mår bra av det. Vad snäckor vill ha får någon annan svara på då jag ej har sådana.
      Sen är det ju väldigt snyggt med lite rötter och stenar i akvariet så att det ser lite mer naturligt ut.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      Arbetssätt...