Vita saltstenar typ dubbelt så stora som mentos, vad gör dom exakt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    Vita saltstenar typ dubbelt så stora som mentos, vad gör dom exakt?

    Hej,

    I Zooaffären finns det saltstenar eller salttabletter eller vad det nu kallas, typ 4kr per styck. De ser ut som stora mentos-tabletter.
    Personalen säger att det får fart på fiskarna och att ynglen håller sig bättre friska,men om det är möjligt så skall man klara sig utan dom.

    En tablett räcker till 50 liter sägs det.

    min fråga är vad tabletten innehåller mer exakt och vad den gör för nytta i vattnet....vilka bakterier dödar den? Varför blir fiskarna lite piggare? Är det typ som eneridryckför fiskarna?

    Och räcker en sån tablett til 50liter vatten eller är det mer/mindre?

    Tacksam för svar.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    salt till SÖTvattenskar.......

    varför då ???


    skall bara ner med salt i karet om det är sjukdom i karet.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nu vet jag inget om saltstenar, men om de inte innehåller någhot annat än salt så antar jag att det har samma funktion.

      Dvs - om man får nitrit i akvariet så reducerar det nitritens giftiga inverkan på fiskarna, det tar inte livet av några skadliga bakterier men salt i vattnet gör att den osmostiska balansen upprätthålls.
      Jag ser ingen anledning till att använda salt i ett fungerande akvarium.

      Dock så kan ju saltstenarna också innehålla något som buffrar vattnet och det är väl i så fall bra.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        Kjell tack för ditt svar, jag tror att stenarna innehåller något mer än bara salt, dvs NaCl, men i dom Zoo-affärer jag har besökt så kan ingen i personalen svara exakt på vad saltstenarna innehåller eller vad de har för exakt verkan.......känns lite mystiskt så att säga

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          om en säljare inte vet vad han säljer så skall man nog dra öronen åt sig.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det kan ju vara olika slags "salt" - t.ex. vet jag att importörer använder saltvattensslat (fast självklart i betydligt mindre mängd än vad man gör i saltvatten) och det minskar svinnet bättre än sötvattenssalt eller om man inte använder något salt alls. Dock så är det sannolikt (vet ej) andra beståndsdelar i det saltet som är det positiva och antagligen buffrar det vattnet bättre.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Är det sådana du menar? https://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/K...bletter-36008/

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av stefanr72
                Jag skulle tippa på det, Granngården har likadant salt som de säljer en 25 kg:s säck för under hundringen.
                20 st sådana tabletter är ca en dl vanligt salt, så 4:-/st är ganska bra betalt...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tazmaniak
                  • October 2011
                  • 109

                  #9
                  ah ja precis så ser de ut!!!

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    • May 2012
                    • 4

                    #10
                    Men detta är alltså inte vanligt jodfritt salt då eller?

                    Jag använder salttabletter i mina akvarier där jag har tanganyikaciklider (Tropheus). Enligt vad jag erfarit så drar fiskarna ihop fenorna när det är för låg salthalt i akvariet samt att dom gärna kliar sig lite mot botten eller mot stenar.

                    Vad jag hört ska vattnet i Malawi & tangayikasjön vara betydligt saltare än vad vårt kranvatten är.

                    Dom salttabletter jag använder brukar jag köpa hos Kent på Nols Ciklidhobby (samma finns på Herkules Zoo i Göteborg) och jag använder 3-4 st per 100 liter vatten.

                    Kjell, är detta något som jag gör överflödigt?


                    Mvh: Tobias
                    720L 20st Tropheus Bärnsten Kasakalawe.
                    375L 32st Tropheus Körsbär Bulu Point + en liten Ancistrus
                    70L Inväntar yngel..
                    Är en gammal NCS:are som fått återfall

                    Kommentar

                    Arbetssätt...