Min siamesiska algätare jagar mina platys efter matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    Min siamesiska algätare jagar mina platys efter matning

    I vanliga fall är det jätteharmoniskt i mitt akvarium, jag har bara stora platys samt en siamesisk algätare, den är relativt liten.
    Men så fort jag matat akvariet med mygglarver så börjar siamesen jaga platysarna...och det efter att alla har ätit färdigt....detta händer inte med flingfoder utan endast mygglarver....

    Siamesen äter minst lika mkt som platysarna.....hur kommer det sig?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den vill väl ha mygglarverna för sig själv. De trivs bäst i grupp, och har du fler, så kommer de nog att ägna sig mer åt varandra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Siameser är väldigt sociala fiskar, och vill vara åtminstone tre st. De går då ständigt och "pratar" med varandra genom att visa olika positioner, ändra färg osv. De försöker "prata" med andra fiskar också, men då inte de förstår signalerna blir det gärna att siamesen istället jagar efter dem till slut. Jag skulle tro det händer då och då även när de inte käkat mygglarver.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        aha det var intressant.....kan jag ta bort min siames och istället introducera en fredligare algätare som gör samma jobb?
        Akvariet är 60liter så en liten mini-pleco kanske?

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Otocinclus är små och äter alger bra är dock lite känsliga !

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av tazmaniak
            aha det var intressant.....kan jag ta bort min siames och istället introducera en fredligare algätare som gör samma jobb?
            Akvariet är 60liter så en liten mini-pleco kanske?
            Såg nu att ditt akvarium bara är på 60 liter, det är för litet för siamensis, särskilt som de bör hållas i grupp. Otocinclus, som också bör hållas i grupp, kan ju funka, men är som sagt är lite känsliga. Parotocinclus jumbo kan också funka, trots namnet "jumbo" så är den rätt liten.
            Senast redigerad av Shepard; 10 May 2012, 15:17.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Parotocinclus (kallas också Pitbull Pleco, tror jag) är nog det bästa valet. Alternativt kan du köpa ett gäng amanoräkor.

              (hehe...jag tror att Animaniac spelat Monkey Island... )
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...