Skadad palettciklidhona!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twobeeas
    • April 2012
    • 6

    Skadad palettciklidhona!

    Har ett nystartat akvarium med ett palettciklidpar där hanen har käkat på honans stjärtfena. Hon ligger nu bara uppe vid ytan och flämtar. Rör sig ingenting och missar därmed också maten. Är det normalt eller har hon dragit på sig nån sjukdom till följd av skadan? Funderat på att införskaffa en yngelkasse att sätta henne i för att freda och föda henne. Är det lönt eller är det kört redan?

    Tacksam för svar.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej!

    Nu kommer jag att ställa ett par frågor som skulle underlätta vidare hjälp:
    Hur stort akvarium har du?
    Är du helt hundra på att det är en av varje kön?

    Det låter för mig som att hon redan har gett upp, men för allt i världen gör ett försök med yngelkasse..
    Ska du göra dit försök att få henne på benen igen så gör det snarast och håll koll på värderna med dropptester (finns att köpa i djuraffären)..
    Anledningen till att honan står uppe vid ytan och bara flämtar är för att hannen håller på att stressa ihjäl henne och för att vara ärlig så tror jag att det kan vara kört tyvärr..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Twobeeas
      • April 2012
      • 6

      #3
      Hon/han är nu i yngelkassen. Visade bild på henne i zoo-butiken och han tyckte att det såg ut som en hane. Vi tänkte se om vi kunde få henne/honom att må bättre och sen åker vi och byter om det visar sig vara en hane. Det borde va lättare att avgöra när fisken mår bättre och får lite färg. Akvariet är på 112 liter med fem platy, fem pansarmalar, två ancistrus och ett palettciklidpar. Finns det nåt speciellt vi kan göra för att hon ska må bättre eller är det bara lugn och ro som gäller?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Det är bara lugn och ro hen behöver just nu..
        Att försöka byta in den nu när den är svag (antar jag) och stressad skulle garantera en död..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Twobeeas
          • April 2012
          • 6

          #5
          Hon är nu död och då funderar vi på om vi ska köpa en ny hona åt hannen? Han är allmänt bossig och bråkar med de andra fiskarna, särskilt platyn. Ett förslag från en djuraffär var att köpa två honor åt honom. Är det en bra idé eller kommer det att innebära bråk honorna emellan?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, det kommer troligtvis dels att innebära bråk honorna emellan i början, och om se´n hanen bildar par med den ena, så kommer den andra att bli ganska jagad. Försök istället att hitta en hona som är i bra kondition, med fina färger, och rund och fin buk. Det ökar chansen att hanen ska acceptera henne, om hon som sagt är i bra kondition, och gärna lekmogen när du köper henne.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...