Vilka fiskar passar ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemo
    • March 2009
    • 1

    Vilka fiskar passar ihop?

    Hej.
    Jag har sedan en tid tillbaka ett 300 liters akvarium. Allt sköter sig bra. Har visserligen lite för mycket svarta tofsalger men de ökar inte jättesnabbt. Har inga bra fiskar som äter dem... Tips?

    Skulle vilja ha lite nya fiskar.
    De fiskarna som finns i akvariumet just nu är:
    3 bilbuk, peruansk
    2 svarta skalarer
    3 silvriga skalarer
    8 metallpansarmal
    1 algätare
    2 asistrus, hona hane
    1 eldstjärt
    4 palettciklid. 2 hane 2 hona
    4 koppartetera
    1 kilfläcksraspbora
    8 andra tetror... minns inte. silvriga med ett svart streck



    Har varit fler. Men de har dött. Oh eftersom jag nyss flyttade så ville jag inte köpa andra. Hade 4 st Blå Gurami tidigare och 4 Kongotetra. Även tidigare haft röda platy, black molly mm. För att få något mer levande och roligt så köpte jag 2 stora silverdollar. Men de åt upp alla växter ner till rötterna och dessutom vitkål som jag fick matat dem med. Fick sälja dem tillbaka till affären. Det gick inte.

    Vad ska jag ha nu? Vill ha mer färg? Lite mer rolig fisk. Har köpt fisk av en pensionerad man som tidigare arbetat i akvariumfiskarnas värld. Han har haft dessa fiskarna jag har nu men de har inte ynglat av sig på senaste tiden....Han har många akvarium som han föder upp och säljer fsiken sedan när de blivit lagom stora. Så som sagt... jag har väntat på att han ska få sådana fiskar som jag har redan så jag kan öka upp deras bestånd. Har haft ca 10 av varje minifisk förrut. Vill inte ha så många sorters minifiskar längre. Det räcker med dem jag har. Men ökar gärna deras antal.

    Men som sagt. Önskar råd och tips om snälla glada lätta större färgglada fiskar. Ciklider? Räkor? Andra djur? Vill ju gärna ha fiskar som lever i olika nivåer i akvariumet.

    Har temperatur 24-26 grader
    bra vatten, matar mer sällan. 2-3 dagen, 2st 1-2 cm alg waffes tabletter, 1 tsk ciklidgrain och en nypa vanliga flingor.

    Råd och hjälp tack.

    MVH Jemo.
    Senast redigerad av Jemo; 29 April 2012, 21:43.
Arbetssätt...