Behöver hjälp att fixa till syrrans akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Behöver hjälp att fixa till syrrans akvarium

    För att göra en lång historia kort så flyttade min syster ut i höstas och mer eller mindre tvingade på min brorsa hennes akvarium, som han egentligen inte ville ha eller hade tid för. På grund av detta har det gått lite upp och ner med skötseln, men när jag kom hem i helgen såg det förjäkligt ut (bilder: http://imgur.com/a/sYHNC) så jag tänkte ta helgen till att fixa så mycket det går. Jag frågade honom lite och tydligen har han inte gjort något vattenbyte sedan i påskas och inte rengjort filtret sedan i julas. Jag bytte direkt ca 50% av vattnet och rengjorde filtret, och tänkte göra ett stort byte till innan jag åker hemifrån igen. Jag rengjorde även glaset, och det ser mycket bättre ut nu än på bilderna. Algerna är dock fortfarande kvar och jag vet inte riktigt hur jag ska få bukt med dem, och sen så undrar jag vad det blå/gröna i substratet är. Jag har aldrig sett något av detta i mitt egna kar (än) så jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få bort det. Jag provade att skrapa bort algerna, men det var ett jäkla slitgöra så det undviker jag helst. Är det en bra idé att slamsuga botten vid nästa vattenbyte?

    Akvariet är på 55 eller 65 liter och jag har tyvärr ingen koll på vattenvärdena, eftersom mina tester är i min lägenhet 2,5h bort. Både jag och min bror är mycket väl medvetna om att det är ett på tok för litet kar för skalaren och vi har försökt få min syster att flytta över det till mitt kar, men eftersom hon vägrar är det inte mycket mer jag kan göra. Jag skulle kunna ta den ändå, men jag värderar relationen till min syster mer än en fisk.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej!

    För det första: Byt inte mer vatten. Även om det kan verka som en god idé är det skonsammare för fisken att få vänja sig långsamt till nya förhållanden, så det vattenbyte du redan gjort räcker väl - för denhär gången! Regelbundna vattenbyten är dock viktiga, så försök få din bror att göra det helst en gång i veckan, känns det för jobbigt så i alla fall varannan.

    Sedan det med filtret var ju inte så farligt, det ska inte tvättas ofta utan bara rengöras när flödet minskar, och helst ska man Inte göra det i samband med vb

    Algerna: ta fast upp och skrubba stenarna, sen är enklaste sättet att få bukt med dem att kontrollera näringshalterna i vattnet genom att skaffa fler fler och fler växter och göra regelbundna vattenbyten.

    Scalaren till sist då... Det är ju inte så bra som det är nu... Har hon flyttat och gett brorsan akvaritet så borde det väl vara upp till honom vad han gör med fiskarna? Har du berättat för henne hur för litet akvariet är? Dragit klassikern om att stänga in ett barn eller fast en hund i en garderob?

    Kommentar

    • Snytbaggen
      • February 2012
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av Miliimli
      Hej!

      För det första: Byt inte mer vatten. Även om det kan verka som en god idé är det skonsammare för fisken att få vänja sig långsamt till nya förhållanden, så det vattenbyte du redan gjort räcker väl - för denhär gången! Regelbundna vattenbyten är dock viktiga, så försök få din bror att göra det helst en gång i veckan, känns det för jobbigt så i alla fall varannan.

      Sedan det med filtret var ju inte så farligt, det ska inte tvättas ofta utan bara rengöras när flödet minskar, och helst ska man Inte göra det i samband med vb

      Algerna: ta fast upp och skrubba stenarna, sen är enklaste sättet att få bukt med dem att kontrollera näringshalterna i vattnet genom att skaffa fler fler och fler växter och göra regelbundna vattenbyten.

      Scalaren till sist då... Det är ju inte så bra som det är nu... Har hon flyttat och gett brorsan akvaritet så borde det väl vara upp till honom vad han gör med fiskarna? Har du berättat för henne hur för litet akvariet är? Dragit klassikern om att stänga in ett barn eller fast en hund i en garderob?
      Tack så mycket för tipsen, då har jag lärt mig något nytt om vattenbyten/filterrengöring... Jag ska göra vad jag kan för att få honom att byta oftare, först och främst skaffa fram en hink och hävert för han har slevat ut vattnet manuellt med en kanna, och det tar en fasans massa tid... Ljuset var tydligen på 15h/dag så vi sänkte det några timmar. Han har tydligen övermatat en hel del, så vi ska fixa det samt skaffa fram några snäckor som städpatrull, eftersom han inte har någon i dagsläget.

      Angående skalaren... Hon flyttade bara hemifrån i ett år för att gå folkhögskola och flyttar hem igen till sommaren, och då tar hon tillbaka akvariet. Jag har dragit parallellen med hund/barn i en garderob; hon inser problemet men är så envis att hon inte erkänner det, och försvarar sig med att skalaren varit den mest aktiva fisken. Det kan mycket väl ha varit så när den var mindre, men nu står den mest still/rör sig inte alls mycket och är skygg; skillnaden är som natt och dag mot skalaren jag har hemma i mitt kar. Men för tillfället har jag gjort allt jag kan förutom att ta den mot hennes vilja, och som jag sagt värderar jag vår relation högre än en fisk. Dock så funderar föräldrarna på att skaffa akvarium i höst, och om inget annat hänt tills dess är det mycket möjligt att den åker i där.

      Kommentar

      Arbetssätt...