Mitt första akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twobeeas
    • April 2012
    • 6

    Mitt första akvarium!

    Jag har precis köpt ett 112 l akvarium och skulle vilja ha lite synpunkter på mina tankar kring val av fisk. Jag hade tänkt mig ancistrus, fjärilsciklid, skalar, nån sorts tetra och crystal red räka. Är detta för många sorter? Hur många av varje sort och vilka ska jag sätta i först?

    Grunderna har jag läst in mig på så jag vet tex att jag inte ska sätta i alla direkt utan vänta 1-2 veckor emellan. Jag vet också att skalaren blir för stor så småningom men akvariehandlaren sa att det var vanligt att man bytte ut den mot nya små när de blivit för stora om ett par år. Är detta rätt eller fel tänkt?

    Många frågor men jag hoppas ni vill ta er tid att svara.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Du gör helt rätt i att ställa frågor här.

    Tyvärr är dina (och handlarens) tankar om fisken ganska galna.

    Men vi börjar med det positiva.

    Att ha ancistrus är bra. 2 st borde vara lagom i 112 liter.

    Fjärilar, trevlig fisk, vacker, dock känslig som fasen, har en otrevlig förmåga att dö.
    Många som får gå och köpa nya varje vecka....

    Slår ett slag för i princip alla andra dvärgciklider. Ex Bolivianska Fjärilen.

    Räkor kommer att bli mat till cikliderna. Så visst kan du ha dom, men det är otrevligt dyr mat.

    En tetra kan man gott ha i ett 112 liters. Nästan alla tetror är mer eller mindre stimmfiskar, och
    vill nog vara 10-12 st i ett sådant kar.

    Sedan kommer vi då till sorgebarnet. Dvs skalarerna. Visst det går att ha ett par st i ett 112 om
    de är duktigt små. Problemet är att de blir för stora redan efter ett par månader. Redan då kommer
    de att känna att vattendjupet är för litet, de drar då tillbaka fenor och spröt, och sedan blir de fort
    helt deformerade, missbilldade, utan möjlighet att komma tillbaka.

    Skalarer är direkt OLÄMPLIGA i ett 112 liters.


    Noterar att i princip alla fiskar du säger du vill ha är från sydamerika. Vilket ger att det blir ett
    tema från sydamerika.

    112 liter är ganbska litet, och då får man tyvärr acceptera att det blir ganska små fiskar som passar
    i det karet.

    Jag skulle gjort så här om man skall utgå från fiskars behov, och därmed oxå få ett kar som fungerar.


    På botten har vi en liten grupp av en trevlig dvärgciklid. 2-4 st, beroende på vilken.

    I mitten har vi en bra liten tetra, gärna självlysande, ex Kardinaler, Neoner, Glödband, etc.
    Säg att vi drattar ner 12-15 st där.

    På toppen lägger vi Bilbukar, säg en 6 st.


    Sedan planterar vi en massa gröna blommor överallt i karet. Lämna dock en fri yta i mitten.

    Ner med några mindre rötter, eller en ganska stor.


    Så.....nu har du ett KLOCKRENT, mycket snyggt kar med tema från sydamerika.





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Vidare, man skall inte vänta 1-2 veckor mellan introduktion av nya fiskar.

      Det är för kort tid.

      Första månaden skall man nog inte ha mer än 2-3 små fiskar.

      Efter cirka 4 veckor drattar man ner nästa gäng på 2-3 st

      Efter ytterligare 4 veckor drattar man ner nästa gäng

      Efter ytterligare 4 veckor så drattar man ner resten.




      TÅLAMOD är akvaristens största tillgång och hjälp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Twobeeas
        • April 2012
        • 6

        #4
        Tack för snabba och utförliga svar. Ska absolut tänka om vad gäller skalarerna. Hade en tanke på kampfisk men då bryter jag i och för sig sydamerika-temat. Hade en sån annars passat ihop med ditt förslag?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Tyvärr inte om du skall ha den klassiska kampfisken med långa fenor.

          De flesta tetror kan i längden inte stå emot att nafsa på fenor av det slaget.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          Arbetssätt...