För strömt i akvariet? / Hur mycket kan man mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    För strömt i akvariet? / Hur mycket kan man mata?

    Hej!
    Idag har jag ett akvarium på 120 Liter där det tillfälligt går 4 väldigt små påfågelciklider, Ca. 3-4 cm. Jag har ett innerfilter som pumpar 500 L/H och det innebär att såfort påfåglarna simmar upp mot ytan så trycks dom iväg utav flödet från pumpen. Kan detta vara dåligt/Stressande för dom?

    En annan fråga, om man väl fått igång en välfungerande bakteriekultur, kan man då mata "För mycket"? Dom flesta man pratar med säger att man ska mata 1 gång om dagen men det känns ju som att man skulle kunna mata mycket mer än det?
    Mvh Joakim
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Kolla om du kan reglera flödet på din pump. I så fall kan du testa med att dra ner på det.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      fast ne det är inte så för starkt flöde. just i strömmen vid utblåset är det ju rä'tt starkt men det trappas ju av rätt fort. annars kan du ju sätta på ett strilrör

      ja du kan mata för mycket även om man har ett väl inkört kar. men två ggr om dagen kan du lätt mata. beror ju på hur mycket du matar med.

      hoppas du ska köpa ett större kar snart, eller har ett annat, för påfåglarna behvöer mycket mer än 120L

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ungfisk växter och då är det nog bra att mata 2ggr om dagen. Har du en kraftiga biofilter så kan man övermata rejält utan att få vattenproblem men fisken blir övergödd...
        Hur 500L/t i ett 120Liters kan vara strömmt finner jag väldigt underligt måste jag säga, men du kan rikta strålen mot ena gaveln på karet! Har du ett vanligt litet innerfilter så ska du fundera på ytterligare filtrering då påfåglarna kommer växa!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • jocks
          • March 2008
          • 210

          #5
          Tack för svaren!
          Självklart ska jag köpa större! Sitter med Blocket appen uppe i telefonen hela dagarna och väntar på att ett 720 L ska dyka upp runtomkring stockholm!
          Jag tänkte mest om det kunde vara stressande för fiskarna att dom hela tiden fick "kämpa mot strömmen"

          Kommentar

          Arbetssätt...